گزارش جی پلاس

کرسیِ"تاج" تنها فرصت دفاع فوتبال ایران در آسیا/ او از تصمیم AFC با خبر بود؟!

در حالی که رییس پیشین فدراسیون فوتبال در هیات رییسه AFC حاضر است اما در خصوص موضوع سلب میزبانی تیم های ایران در لیگ قهرمانان آسیا هیچ قدم مثبتی برداشته نشده و مشخص نیست چه کسی باید حق فوتبال ایران را بگیرد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، در حال حاضر نه انتخاب سرمربی تیم ملی و نه انتخابات فدراسیون سوژه روز فوتبال ایران است و آن چه که دغدغه اصلی به شمار می رود؛ سلب میزبانی از باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیاست. مساله ای که در کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به تصویب رسید و برای بررسی و تصویب نهایی قرار است در جلسه کمیته اجرایی مطرح شود. جلسه ای که ظاهرا مهدی تاج - رئیس مستعفی فدراسیون در آن حضور دارد چرا که تنها کرسی مهم فوتبال ایران را در اختیار گرفته است و اکنون باید برای منافع ملی باشگاه های ایرانی بجنگد.

بعد از جلسه مدیران 4 باشگاه حاضر در لیگ قهرمانان آسیا آن ها تصمیم گرفتند که ضمن ارسال نامه ای به AFC حاوی مواضع عزتمندانه و قاطع فوتبال باشگاهی ایران؛ در صورت عدم تغییر این تصمیم، تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان حاضر نشوند. البته هنوز مشخص نیست این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مرحله پلی آف است یا پرسپولیس و سپاهان هم مشمول این تصمیم می شوند. هر چند اگر شامل پلی آف و حتی یک تیم ایران هم شود، نباید تن به چنین تصمیم تحقیرکننده ای داد.

صرف نظر از اینکه AFC چه واکنشی نسبت به این تصمیم ایران دارد نکته قابل توجه این است که به نظر نمی رسد مهدی تاج عضو هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکنون اقدام مثبتی درباره موضوع های این چنینی برداشته باشد چرا که که سابق بر این شاهد سلب میزبانی ایران و عربستان در مصاف نمایندگان دو کشور بودیم.

با وجود اینکه تاج به دلیل بیماری از فدراسیون فوتبال استعفا کرد اما هنوز در AFC یک کرسی برای فوتبال ایران و نام او وجود دارد و با توجه به اینکه این کرسی برای فوتبال کشور است انتظار می رود او حداقل تلاش مضاعفی برای استفاده از ظرفیت های این کمیته در جهت احقاق حق فوتبال ایران، داشته باشد.

حیدر بهاروند در مصاحبه ای اعلام کرد که تاج در حال رایزنی است اما نتیجه آن تا الان چه بوده است؟! اگر خبرنگار عربستانی موضوع سلب میزبانی باشگاه های ایرانی را منعکس نمی کرد چه بسا هنوز هم این موضوع از سوی مسئولان ایران رسانه ای نمی شد؛ در حالی که نامه AFC حدود 3 روز است که به دست فدراسیون فوتبال ایران رسیده و باز هم مردم از آن بی اطلاع بودند!

یکی از اظهار نظرهای جالب درخصوص این موضوع، مربوط به علی کفاشیان رییس اسبق فدراسیون فوتبال است که می گوید با توجه به حضور تاج در هیات رییسه او حتما از این تصمیم باخبر بوده و به نظر کفاشیان این تصمیم مربوط به چندروز اخیر نیست چرا که در مدت زمان کم این تصمیم گرفته نمی شود!

1- اگر بنا به صحبت کفاشیان، تاج از مدت ها پیش از این موضوع خبر داشته چرا تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است و به قول حیدر بهاروند به تازگی رایزنی خود را شروع کرده؟! مگر نه اینکه کرسی های بین المللی باید منفعت ملی به همراه داشته باشد اما چرا مهدی تاج از جایگاهش برای منفعت رساندن به ایران استفاده نکرده است؟

او که برای ماندن در فدراسیون فوتبال پای اینفانتینو را هم به ایران بازکرد و با تلاش شبانه روز توانست با اهرم فشار صندلی ریاست را حفظ کند چرا حالا هیچ تلاش موثری انجام نمی دهد؟ این موضوع حتی در ماجرای عدم حضور تیم های عربستانی در ایران هم صورت گرفت و فدراسیون هیچ تلاش شایسته ای برای گرفتن حق ایران انجام نداد. آیا تلاشی که تاج برای ماندن در فدراسیون انجام داد با رایزنی هایش برای بازگرداندن میزبانی از عربستانی ها و در ماجرای اخیر یکی است؟!

2- یکی دیگر از موضوعاتی که در صحبت های کفاشیان وجود داشت این بود که برای گرفتن این تصمیم مدت زمان طولانی تری نیاز است و شاید مربوط به چندروز اخیر نیست. اگر این موضوع درست باشد مشخص می شود بازهم فدراسیون ایران تعلل کرده و حتی شخص مهدی تاج هم که به یک باره نارسایی قلبی اش او را از حضور در فدراسیون بازداشت،  از این موضوع خبر داشته است.

فدراسیون فوتبال 5 ستاره بی رئیس که متاسفانه هیچ توفیق ملموس و مهمی در تناسب با ظرفیت های کشور به دست نیاورد و البته پسرفت جدی در بحث موفقیت تیم های ملی فوتبال و فوتسال؛ قردادهای مالی سنگین و خسارت هنگفت به بیت المال؛ احصای کانال های درآمدزایی استاندارد فوتبال؛ موفقیت های حقوقی در دفاع از جایگاه فوتبال ایران و... داشت حالا با چالش جدی دوباره ای پس از فاجعه مارک ویلموتس مواجه است و مشخص نیست کسانی که در تصاحب کرسی های حقه ورزش مملکت اشتیاق داشتند، اکنون چگونه از آن استفاده خواهند کرد!

به گزارش جی پلاس؛ اگر دیروز که عربستانی ها به بهانه عدم امنیت به ایران نیامدند فدراسیون موضع قاطع و محکمی برابر آن ها اتخاذ می کرد و  با بهره  از تنها کرسی مهم بین المللی (که کمترین حق فوتبال ایران در AFC است و همین هم جای نقد دارد!) می توانست در دفاع از ورزش ایران گام مهمی بردارد، کار به اینجا نمی رسید و بعدها شاهد تهدید احتمالی فوتبال ملی کشور نبودیم!

 

** ناپایداری «تاج» مسئولیت شکست را گردن که می اندازد؟!

** تاج به دنبال تکرار فاجعه ویلموتس! / دلارهای بی زبانی که زیر پای فدراسیون هدر می روند

دیدگاه تان را بنویسید