گزارش جی پلاس

فدراسیون فوتبال قانون را دور می زند؟ / بازنشسته ها می توانند کاندیدای ریاست شوند!

فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مجمع انتخاباتی این فدراسیون در روز یکشنبه ۲۵ اسفند ماه ۹۸ برگزار خواهد شد اما بعضی ابهامات پروسه این فرآیند انتخاباتی همچنان پابرجاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون فوتبال در حالی تاریخ شرایط نام نویسی از داوطلبان در انتخابات را اعلام کرده است که همه چیز مطابق با اساسنامه این فدراسیون است و گویا مباحث قبلی درباره به کارگیری از بازنشستگان افاقه نکرده و البته نمی توانسته جزء مقررات مستخرج از اساسنامه باشد؛ حال آنکه این شرایط با قانون منع فعالیت بازنشستگان مغایرت دارد.

** بازنشسته ها می توانند کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال شوند!

در این انتخابات که 25 اسفند برگزار می شود، بازنشستگان مطابق شرایط اعلام شده از سوی فدراسیون شرکت خواهند که یکی از آنها محدودیت سنی 35 تا 65 سال است؛ بنابراین کاندیداهای هیات رئیسه طبق قانون فعلی انتخابات می توانند بازنشسته هم باشند!

این در حالی است که یک سال قبل با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در ادارات دولتی، پای فدراسیون ها نیز به میان آمد و برخی از این فدراسیون ها از جمله فدراسیون فوتبال در ابتدا سماجت به خرج دادند ولی در نهایت همراه با تبصره هایی آن را پذیرفتند؛ هرچند این موارد، به هیچ وجه قابلیت درج در اساسنامه کاربردی حداقل برای انتخابات پیش رو را نداشت.

** شانه خالی کردن تاج در اصلاح اساسنامه!

مهدی تاج - رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال می بایست موارد جدید و سایر اصلاحاتی که از سال ها پیش به اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال وارد شده و به تصویب اعضای مجمع رسیده بود را به عنوان اصلاحات پیوستی به آن الحاق و برای اخذ تاییدیه رسمی برای فیفا ارسال می کرد که چنین نکرد!

تخلف چهار ساله فدراسیون فوتبال در اصلاح اساسنامه!"

پروسه اصلاحیه اساسنامه فدراسیون ها تا پس از تایید رسمی فیفا حداقل شش ماه تا یکسال به طول می انجامد و رئیس مستعفی فدراسیون موظف به این اقدام بود که متاسفانه شاید به دلیل " احتمال به چالش کشیده شدن موقعیت خودش برای ثبت نام در دوره آتی ریاست فدراسیون " چنین نکرد تا اکنون فدراسیون مجبور باشد طبق اساسنامه پر ایراد قبلی، مجمع انتخاباتی اش را برگزار کند!

با وجود این که منع بکارگیری بازنشستگان که قانون جاری کشوری است توسط فدراسیون پذیرفته شد، در انتخابات پیش رو لحاظ نشده و شاید در ادامه محل کش مکش فدراسیون و دولت شود.

تاج اما ماه پیش درصدد گرفتن تاییدیه هیات دولت برای  اساسنامه کنونی فدراسیون (با لحاظ عدم شمول قانون منع فعالیت بازنشستگان برای اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال) بود تا این تشکیلات یک نهاد رسمی غیردولتی شناخته شود اما این اساسنامه هنوز تایید نشده چرا که کمیسیون فرهنگی هیات دولت با بند نهاد رسمی غیردولتی مشکل دارد و معتقد است وقتی فدراسیون فوتبال عمدتا از منابع مالی دولت و بیت المال ارتزاق می کند، نمی تواند صرفا چنین ماهیتی داشته باشد.

از طرفی فوتبالی هم می گویند این دولت است که باید انواع کانال های درآمدزایی فوتبال از جمله حق پخش تلویزیونی را به رسمیت بشناسد تا نیازی به کمکی های دولتی نداشته باشد؛ حال آنکه تصمیم گیری درباره این موضوع به سبب حساسیت های فرهنگی و تبلیغاتی حتی در حیطه اختیارات دولت هم نیست!

در حال حاضر تعدادی از مدیران این فدراسیون از جمله حیدر بهاروند (نایب رئیس دوم و سرپرست کنونی فدراسیون)، اسلامیان و اصفهانیان ( از اعضای هیات رئیسه) بازنشسته هستند و طبق قانون باید از این فدراسیون بروند و نمی توانند در دوره جدید ثبت نام کنند اما اگر فدراسیون قصد چشم پوشی بر این مصوبه را داشته باشد، آن ها نیز می توانند با توجه به داشتن آرای متعدد در میان اعضای مجمع؛ در دوره جدید نیز حضور داشته باشند. چه بسا اینکه طبق قانون فدراسیون، اعضای کنونی هیات رئیسه نیاز به تاییدیه (پیشنهاد حداقل 10 نفر) اعضای مجمع را هم ندارند!

اتفاقا یکی از کسانی که با مطرح کردن یک گریز قانونی از قانون منع بکارگیری بازنشستگان شانسی خالی کرد، بهاروند بود که اعلام کرد ریاست سازمان لیگ شامل این قانون نمی شود و به همراه دیگر بازنشستگان هیات رئیسه عنوان کردند که اگر این قانون را اعمال کنید، فوتبال ایران تعلیق می شود (تهدید به شکایت از ایران به فیفا!) و در سمتش باقی ماند؛ حال چطور انتظار می رود، کسی که مجری برگزاری انتخابات است، به دنبال اعمال اصلاحیه ای باشد که خودش را از کاندیداتوری برای دوره جدید، منع می کند؟!

** چه کسانی صلاحیت کاندیداها را تایید می کنند؟

بنابر قانون تعریف شده در اساسنامه فدراسیون تمامی کاندیداهایی که حائز شرایط سنی، علمی و عملکردی برای حضور در انتخابات فدراسیون هستند، صلاحیت آنها در کمیته سه نفره ای متشکل از دبیرکل فدراسیون (ابراهیم شکوری - بازیکن سابق سایپا و سرپرست کنونی دبیرکلی فدراسیون) - نماینده حقوقی فدراسیون - نماینده هیات رئیسه فدراسیون؛ بررسی می شود. یکی از مدارک لازم برای ثبت نام در انتخابات ریاست فدراسیون، پیشنهاد شدن از سوی حداقل 10 نفر از اعضای مجمع است.

مجمع فدراسیون فوتبال 74 تا 76 عضو دارد که هر کدام از آنها طبق فرم هایی که در اختیارشان گذاشته شده، تنها می توانند یک نفر را به عنوان کاندیدای ریاست فدراسیون معرفی کنند و بنابراین حداکثر کاندیداهای ریاست، 7 نفر خواهد بود.

به گزارش جی پلاس؛ طبق قوانین وزارت ورزش و جوانان به نمایندگی از دولت، رئیس مجمع انتخاباتی فدراسیون است اما به لحاظ قانونی نمی تواند در بحث بررسی صلاحیت کاندیداها ورود کند و از طرفی هنوز هیچ سازورکار بازدارنده ای وجود ندارد که بازنشستگان در انتخابات فدراسیون کاندیدا نشوند. مساله ای که می تواند آینده فدراسیون فوتبال در ارتباط با قوانین داخلی را مجددا با چالشی جدی مواجه کند.

دیدگاه تان را بنویسید