شقایق فتحی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا راه اندازی پویش «نه به ریختن زباله» را اقدامی ارزشمند دانست و افزود: رعایت نکردن قوانین و تخریب طبیعت و محیط زیست باعث می شود که انسان دچار نیستی شده، زمین را به قعر نابودی برده و زندگی خودمان را دچار مشکل کنیم.
این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به چشم انداز نامناسب و زشت ساحل دریا در برخی از شهرهای ساحلی کشور اظهار کرد: متاسفانه زمانی که به این شهرها سفره کرده و می خواهیم در ساحل به آرامش روحی و روانی دست پیدا کنیم با منظره ای زننده از زباله روبه رو می شویم که ذهن و روان انسان را مغشوش می کند.
فتحی با طرح این سئوال که چرا نباید نظارتی برای حفظ محیط زیست و چشم انداز بصری تفرجگاه های ما باشد؟ گفت: به جای ریختن زباله در ساحل دریا هر فردی برای ریختن زباله در سفر می تواند یک کیسه کوچک به همراه داشته باشد که این کار سختی هم نیست.
وی افزود: به عقیده من چرخه طبیعت به هم مرتبط و در جریان است و به عنوان مثال اگر یک درخت را بخواهیم نابود کنیم و به طبیعت آسیب برسانیم، چرخه زندگی انسان هم مختل شده و از نفس کشیدن و اکسیژن مورد نیاز خود کم می کنیم.
بازیگر و کارگردان تئاتر «خسوف» با اشاره به انتشار اخبار، کلیپ ها و تصاویر آزاردهنده تخریب محیط زیست و حیوان آزاری افزود: با تخریب محیط زیست به خودمان آسیب می زنیم که ضمن مبارزه با این رفتارهای مریض گونه، باید درونمان را تزکیه کرده و رویکرد خود را به طبیعت و محیط زیست تغییر دهیم.
فتحی با بیان اینکه راه اندازی پویش هایی همچون «نه به ریختن زباله» در حفظ محیط زیست موثر است، افزود: این پویش ها به تنهایی کافی نیست و باید قوانین محکمتر و سنگین تری وضع شده و نظارت بیشتری بر حفظ محیط زیست انجام شود.
این بازیگر تئاتر گفت:مسئولان باید یکسری نظارت ها را برای حفاظت از محیط زیست اعمال کنند و اینگونه نباشد که مردم برای ورود و استفاده از پارک جنگلی و تفرجگاه ها بلیت خریداری کنند و دیگر به چگونگی زندگی موجودات زنده و استفاده از این موهبت های الهی توجهی نداشته باشند.
وی افزود: باید قوانینی برای حفظ محیط زیست وضع شود تا مردم خود را موظف به رعایت آنها بدانند که در نتیجه آن رفتاهای ناهنجار نسبت به طبیعت کاهش پیدا کرده و با متخلفان و تخریب کنندگان محیط زیست نیز براساس قانون برخوردی بازدارنده شود.

*افتتاح تئاتر «بزرگراه» با طرحی در راستای حفظ محیط زیست
فتحی با اشاره به طرح «یه ماهی گلی عیدی بدید یه بلیط نمایش عیدی بگیرید» گفت: این طرح توسط گروه اجرایی تئاتر «بزرگراه» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علی خانی در راستای حفظ محیط زیست از روز افتتاح این تئاتر( 15 فروردین) به مدت سه روز اجرا می شود.
وی افزود: گروه اجرایی تئاتر «بزرگراه» طی برنامه ای خودجوش با آزادکردن هر یک ماهی سفره هفت سین در مکانی که مناسب زندگی آنهاست، تماشای نمایش خود را به مخاطبان هدیه می دهد.
تئاتر «بزرگراه» از 15فرورردین ماه جاری ساعت 19 در تماشاخانه سرو به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، خیابان فلاح پور به روی صحنه می رود.
شقایق فتحی(بازیگر، مشاور نویسنده و کارگردان)، صادق توکلی، علی گل زاده، بهمن روزبهانی، حسین پرستار، ناصر پژنگ، محمدرضا چاپاریان، خسرو امیری، جمال فوادیان، مجید علم بیگی، مریم عسگری، ابوالفضل حاجی علی خانی، کتایون سبحانی، میلاد صیادی، زهرا احمدی(بازیگران) و حامد ناوشکی(نریتور) از دیگر دیگر عوامل این تئاتر هستند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همزمان با نوروز 96 پویش #نه_به_ریختن_زباله را به عنوان یک حرکت ملی و فراگیر و راهکاری مناسب برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست راه اندازی کرد.
تاکنون بسیاری از مسئولان، هنرمندان و شخصیت ها با پیوستن به این پویش زیست محیطی، خواستار توجه عموم مردم به موضوع مهم حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی شدند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7245**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.