محمدمهدی گلمکانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از راه اندازی پویش «نه به ریختن زباله» افزود: هر حرکتی که به حفظ محیط زیست کمک کند، حرکتی ارزشمند است مخصوصا که چنین اقدامی از سوی رسانه ها باشد و زمانی که آنها رسالت خود را در زمینه و ارتقای شاخص های محیط زیست تبیین کنند، ارزشمندتر خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: تمامی خبرنگاران سایر رسانه ها از پویش «نه به ریختن زباله» به خصوص در سال جدید و در آستانه روز طبیعت حمایت کرده و بتوانند به عنوان یک مسئولیت اجتماعی چنین اقداماتی را در راستای حفظ محیط زیست آغاز کنند و امسال شاهد رفتارهای غیرموجه کمتری در زمینه ریختن زباله در طبیعت از سوی شهروندان باشیم.
گلمکانی پویش هایی همچون «نه به ریختن زباله» را برای بیان آداب مسافرت، استفاده صحیح از طبیعت، تجربه های موفق سایر شهرهای کشور و کشورهای دیگر در حفظ محیط زیست، یادآوری و رعایت مولفه های محیط زیستی در راستای دستیابی به توسعه پایدار موثر دانست و گفت: پویش «نه به ریختن زباله» در آینده می تواند موضوع تفکیک زباله را مورد توجه قرار دهد.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه جلوگیری از آلودگی های بصری ناشی از ریختن و انباشت زباله در سطح شهر و به خصوص طبیعت می تواند یکی از اهداف پویش «نه به ریختن زباله» باشد، اظهار کرد: ریختن زباله و انباشت آن در طبیعت و کنار جاده ها، چهره ای نازیبا و زشت ایجاد می کند که هنگام مسافرت به دامان طبیعت با نماد و انباشتی از زباله مواجه می شویم که به جای استفاده از زیبایی ها، لذت مسافرت را از انسان گرفته و کسالت روح را برای او در پی دارد.
گلمکانی گفت: فردی که زباله ای را در طبیعت رها می کند، علاوه به تضییع حق طبیعت، حقوق شهروندان را در استفاده از طبیعت و زیبایی های آن سلب می کند که با توجه به سفارش های دینی و اصول اخلاقی زیبنده جامعه ما نیست.
وی فلسفه حفظ محیط زیست را جلوگیری از آلودگی ها و کاهش نازیبایی ها دانست و افزود:تمامی انسان ها با تاسی از صفت اصلی خداوند به دنبال زیبایی هستند و همان طور که خانه و اتومبیل تمیز و بدون زباله به روحیه ما نشاط و طراوت می بخشد مطمئنا طبیعت پاک و عاری از زباله لذتی مضاعف خواهد داشت.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در روند طبیعی زندگی، نمی توانیم بگوییم که زباله و پسماند به هیچ عنوان تولید نخواهد شد و نباید بشود، هیچ وقت ما چنین توصیه های افراطی را مطرح نمی کنیم اما با کمی تدبیر می توان تولید زباله، تفکیک و مراحل بازیافت آن را مدیریت کرد.
گلمکانی با بیان اینکه پویش «نه به ریختن زباله» دعوت به احترام به یکدیگر، احترام به طبیعت و کم کردن آلودگی های محیط زیست است، اظهار کرد: با بهره مندی از چنین پویش هایی ضمن ایجاد مسئولیت پذیری در رفتارهای افراد جامعه، می توان با تنظیم و مراقبت از رفتارهای خود در طول زندگی به یک توسعه پایدار و سالم در کشور دست پیدا کرد.
وی گفت: مردم امروزه نسبت به محیط زیست و سلامتی خود آگاه تر و حساس تر شده اند اما گاهی اوقات به علت اطلاعات کمتر و یا سهوا گمان می کنند که طبیعت تمام زباله ها را تجزیه می کند در صورتی که ممکن است زباله ای 300 یا 500سال تجزیه نشود که پویش «نه به ریختن زباله» در افزایش آگاهی مردم در این زمینه موثر باشد.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به تولید روزانه 7هزار تن پسماند در شهر تهران افزود: متاسفانه این مقدار پسماند برای این شهر مناسب نیست و اگر تولید پسماند و تفکیک آن را با دقت بیشتری پیگیری کنیم، می توان این عدد را به نصف رساند.
گلمکانی بدترین نوع زباله را زباله های پلاستیکی عنوان کرد و گفت: این نوع پسماند سالیان طولانی در طبیعت باقی مانده و به آن آسیب می رساند که با اقدامات ساده در پیشگیری از خرید کالاهایی که بیشترین پسماند را تولید می کند، می توان تولید پسماند را کاهش داد به عنوان مثال در خرید نان به جای کیسه پلاستیکی می توان از کیسه پارچه ای استفاده کرد.

*عضویت بیش از 18هزار نفر در کانون محیط زیست محلات
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از 18هزار نفر در 354 محله شهر تهران عضو کانون محیط زیست محلات هستند، افزود: این افراد با شعار «تهران، شهر تازه» فعالیت می کنند.
وی شهر تازه را شهری دانست که تنوع زیستی و طبیعت غنی داشته باشد که آب سالم و انرژی پاک، زمین و هوای پاک به عنوان یکی از معیارهای شهر تازه مطرح می شود و برای دستیابی به یک آرمان شهر کانون های محیط زیست محلات باید این معیارها را در فعالیت های خود مورد توجه قرار دهند.
گلمکانی افزود: در حوزه زمین پاک موضوع پسماند، آلودگی های مختلف مرتبط با زمین، روش های پاک سازی و جلوگیری از منابع آلوده کننده زمین و در حوزه هوای پاک موضوع های مرتبط با آلودگی هوا، خودرو، استفاده از دوچرخه، پویش سه شنبه های بدون خودرو مورد توجه قرار می گیرد و این مباحث با برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی و تخصصی به دوستداران و فعالان محیط زیست آموزش داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه حفاظت از محیط زیست علاوه بر مردم متوجه حاکمیت و دولت هم هست و موضوعی حق التکلیفی است که مردم و دولت باید همزمان، همراه و همدل بایکدیگر در جهت ارتقای محیط زیست حرکت کنند.
خبرگزاری ایرنا همزمان با نوروز 96 پویش «نه به ریختن زباله» را به عنوان یک حرکت ملی و فراگیر و راهکاری مناسب برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست راه اندازی کرده است.
تاکنون بسیاری از مسئولان، هنرمندان و شخصیت ها از این پویش حمایت کرده اند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.