سعید دهقان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که از طریق توانمندسازی صاحبان کسب و کارهای خانگی با نقش آفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (جهاددانشگاهی) به عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای در حال اجرا است.

وی در تشریح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی گفت: در طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار بر رشته‌ها و مشاغل نوین در حوزه‌ی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، آی‌تی و آی‌سی‌تی تاکید شده به طوری که در کنار ایجاد ارزش افزوده به ایجاد اشتغال پایدار، عدالت اجتماعی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کاهش فقر و توسعه اجتماعی کمک خواهد کرد.

دهقان ادامه داد: یکی از برنامه‌های ذیل این طرح توانمندسازی شش هزارو ۲۰۰  زن سرپرست خانوار در کشور است که سهم استان تهران، توانمندسازی یکهزارو ۶۶۰ زن سرپرست خانوار است.

وی با بیان اینکه منابع جمع آوری اطلاعات این طرح بر عهده اداره کل امور زنان و خانواده، سازمان‌های مردم نهاد، فعالان حوزه اشتغال و کارآفرینی، بخش خصوصی و سازمان های حمایتی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد (ره) و انجمن حمایت از زندانیان است، تصریح کرد: در اجرای این طرح مجری (جهاد دانشگاهی) نسبت به شناسایی نیازهای آموزشی، ایجاد گروها و شبکه‌های مجازی برای استفاده افراد از نظرات و راهنمایی مشاوران اقدام می‌کنند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعیگفت: هدف از اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (حداکثر ۵۵ سال) از حیث فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی است، این طرح شامل چهار گروه از افراد شامل زنان همسر فوت کرده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر از کار افتاده، زندانی، معتاد، متواری و مفقودالاثر، دختران مجردی که (هرگز ازدواج نکرده اند) از سن ۴۵ تا ۵۵ سال است و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی جزو الویت های این طرح قرار نمی‌گیرند. 

دهقان افزود: زنان سرپرست خانواری که در رشته‌های اولویت‌دار استانی مهارت دارند به عنوان گروه هدف توسط جهاد دانشگاهی غربال و درصورت نیاز، دوره‌های آموزشی تکمیلی توسط جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال و عقد قرارداد فروش محصولات زنان سرپرست خانوار و کسب درآمد به‌ عنوان دستاورد طرح است، گفت: در این طرح شروع کار از گروه هدف است، شرکت پیشرو (شرکت‌های پشتیبان و حامی) براساس استانداردهای مورد تایید برند خود نسبت به آموزش افراد واجد شرایط اقدام می‌کنند.

دهقان اضافه کرد: مسئولیت فروش محصولات تولید شده بر عهده شرکت پیشرو است و سعی می‌شود تا توانایی فرد به حدی برسد که در آینده نیاز به حمایت پیشران نداشته باشد و یا حتی محدود به یک شرکت نباشد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی میشود در پایان طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، این افراد بتوانند با اتصال به بازار فروش و تکمیل زنجیره تولید به توانمندی لازم برای خودکفایی و ایجاد اشتغال پایدار دست یابند.

تهرام/3036//6139

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.