منصور زاینده رودی روز یکشنبه به مناسبت هفته تعاون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اقتصاد تعاونی براساس اصل ۴۳ قانون اساسی در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف شده است افزود: تا پایان برنامه ششم ۲۵ درصد از اقتصاد ملی باید از طریق تعاونی ها محقق شود اما این اتفاق به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه اگر جامعه و مردم به بخش تعاونی ها توجه ویژه می کردند، بسیاری از مشکلات اقتصادی مرتفع و عدالت اجتماعی حاکم می شد، گفت: تعاونی ها می توانند نقش موثری در زندگی مردم و اجتماع داشته باشند.

ثبت ۹هزار تعاونی اسمی در سامانه

وی از ثبت ۹هزار تعاونی اسمی در سامانه خبر داد و گفت: از این تعداد ۴هزار و ۹۰۰ تعاونی در کرمان فعال و نیمه فعال هستند.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان داشت: در شرکت های سهامی خاص سرمایه نقش اصلی را دارد اما در حوزه تعاونی ها نیروی انسانی مهم ترین رکن اساسی است و نقش موثری در تعاونی، اقتصاد و جامعه دارد.

زاینده روی یادآورشد: حقایق و شواهد امر نشانگر این است که مردم این استان نتواسته اند بخوبی با همدیگر در تعاونی ها کنار بیایند در حالیکه یکی از تعاریف تعاون این است که اعضا هدف یکسانی داشته باشند تا به یک تفکر جمعی برسند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در حوزه تعاونی ها افراد مختلف جامعه نمی توانند با یکدیگر کنار بیایند به سمت ایجاد تعاونی های خانوادگی رو می آورند و همه اعضای تشکیل دهنده خانواده می شود.

زاینده رودی تصریح کرد : یکی از عقاید اشتباه افراد این است که زمانی تعاونی تشکیل می دهند می گویند، دولت باید تسهیلاتی را در این حوزه ارائه دهد در حالیکه این گونه نسیت باید سرمایه های خرد و اندک اعضا در این زمینه تجمیع شود و اگر نیاز شد؛ آنوقت دولت کمک می کند.

ضعف آموزش اعضا در تعاونی ها یکی از موانع پیشرفت

مدیر تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان عدم آموزش صحیح در تعاونی ها مبنی بر وظایف اعضا را یکی از موانع پیشرفت در این حوزه دانست و گفت: آموزش اعضای تعاونی ها بسیاری از مشکلات در تعاونی ها را برطرف می کند.

زاینده رودی فقدان شفافیت صحیح هیات مدیره در تعاونی را موانع دیگر عنوان کرد و افزود: باید مسائل مالی و درآمدی اعضا در این تعاونی ها توسط هیات مدیره بیان شود تا بازدهی کار بالا برود.

وی گفت: ایجاد تعاونی ها به منظور حذف واسطه ها است و زنجیره تولیدی بین تعاونی ها باید ایجاد شود تا عرضه محصولات به صورت مستقیم از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد.

مدیریت تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: به طور قطع اگر این موانع برطرف می شد؛ تعاونی ها می توانستند در حوزه کسب و کارها و رونق تولید بسیار تاثیرگذار باشند.

۹۸۹۵ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.