به گزارش ایرنا، آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، خشونت ، سرقت و دیگر موارد استان مازندران را نیز بی بهره نگذشته و در چند سال اخیر به یکی از مسائل مشکل زا در استان تبدیل شده است و در برخی از زمینه ها مانند اعتیاد، مازندران تبدیل به رکورددار کشور شده بود و در نظر عامه مردم وضعیت به بحران نزدیک می شد. کم توجهی به مناطق و اقشار آسیب‌پذیر و افزایش نارضایتی عمومی از بیکاری جوانان و مسایلی از این دست هم بر شدت این آسیب ها اضافه می کرد تا همگان تصور کنند که راه برون رفتی از آن وجود ندارد.

این وضعیت اما از سال ۹۳ با مشخص شدن برنامه های دولت تدبیر و امید بویژه از طریق اجتماعی کردن حل مسائل و مشکلات بویژه در زمینه آسیب های اجتماعی رو به تغییر گذاشت تا جایی که مثلا رتبه مازندران از دوم در اعتیاد به بیستم در سال ۹۷ رسید، آمار طلاق رو به کاهش گذاشت، مناطق آلوده یکی پس از دیگری تعطیل و پاکسازی شد و مهم تر از همه موفقیتی بود که در جلب اعتماد مردم برای ورود به کاهش آثار آسیب های اجتماعی رقم خورد تا علاوه بر تشکل های مردم نهاد، حتی تک تک شهروندان نیز در کنار دستگاههای ذیربط وارد میدان شوند و اینگونه چهره تیره و تار استان را از این آسیب ها پاکسازی کنند.

با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، مسائل اجتماعی به عنوان یکی از اولویت‌های دولت در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۳۳ منطقه آسیب‌پذیر و حاشیه‌ای در مازندران پاکسازی شد.

بهزیستی مازندران در جلب مشارکت‌های مردمی  جزو پنج استان برتر کشور شد و از سال ۹۲ تعداد مراکز اورژانس اجتماعی از ۱۲ مرکز به ۱۸ مرکز افزایش یافته  و ۱۴ هزار تماس با اورژانس اجتماعی از شروع فعالیت دولت تدبیر و امید امروز به بیش از ۵۰ هزار تماس رسیده است. دولت تدبیر و امید به عنوان پایلوت سامانه آماری اورژانس اجتماعی را در مازندران اجرا کرد.

دولت، راهبرد ملی توانمندسازی و سیاست‌های دوستدار خانواده را راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌داند و طرح ملی گفت و گوی خانواده به همین منظور از سوی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد و مازندران هم با حضور صاحبنظران و فعالان این حوزه، به اجرای این طرح پرداخت.

سال گذشته برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید پنج صدم درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان به حوزه بانوان اختصاص یافت. طرح‌های نو و اشتغالزا مورد توجه اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران قرار گرفت. این اداره کل در راستای گسترش تولید و مصرف محصولات سالم، کارگاه‌های آموزشی برای تسهیلگران حوزه کشاورزی برگزار کرد. طرح تاب‌آوری توسط معاونت زنان و خانواه ریاست جمهوری و در استان با همکاری اداره کل بانوان و خانواده استانداری مازندران اجرا شد. این اداره کل طرح نشاط اجتماعی خانواده را در راستای ارتقای جایگاه زنان و خانواده در زمینه‌ها مختلف اجرایی کرده و اشتغال خانگی را مورد توجه قرار داده است.

اعتبارات دولتی در قالب رفع آسیب‌های اجتماعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران به ایرنا گفت: در دولت تدبیر و امید، اعتبارات ویژه‌ای در قالب رفع آسیب‌های اجتماعی در مناطق آسیب‌پذیر به دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها اختصاص یافت تا علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، صرف فعالیت‌های فرهنگی و زیرساختی برای بهبود وضعیت زندگی در این مناطق شود.

حسین حسن‌نژاد اظهار کرد: مجموعه تلاش‌های ما در یک سال اخیر، افزایش کشفیات مواد مخدر و همچنین افزایش تعداد معتادانی بود که برای ترک اعتیاد به کمپ‌های ترک اعتیاد مراجعه کردند و بخشی از سازمان‌های مردم نهاد برای کار کردن در این عرصه، فعالسازی شدند.

وی افزود: در حوزه کاهش طلاق هم با مداخله سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، اقدامات گسترده‌ای داشتند که به کاهش نرخ طلاق در استان منجر شد و با هماهنگی که بین دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی به وجود آمد روند رشد طلاق کنترل شده است.

این مسئول با بیان اینکه از دیگر اقدامات دولت در استان، کمک به رشد و شکل‌گیری سازمان‌های مردم نهاد است، تصریح کرد: شکل‌گیری سازمان‌های مردم نهاد، فرصتی برای افزایش مشارکت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی از دیگر مزیت‌های تشکیل سازمان‌های مردم نهاد را مداخله مردم در حوزه اجتماعی و رفع این آسیب‌ها دانست.

حسن‌نژاد با تاکید بر رویکرد مثبت دولت در رشد سازمان‌های مردم نهاد، ادامه داد: در تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد، افزایش عضو گیری به شکل عضو اصلی و یا عضو افتخاری اتفاق افتاد و یکصد هزار دانش‌آموز مازندرانی به عضویت افتخاری سازمان‌های مردم نهاد درآمدند که احساس مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی را در این افراد افزایش می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در زمینه اقدامات دولت برای زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، گفت: تلاش ما بر ایجاد اشتغال پایدار به ویژه در حوزه مشاغل خانگی برای زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست بود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش منزلت زنان در جامعه فقط در اشتغال زنان خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اشتغال زنان، یکی از این فاکتورها بوده و تغییر نگاه جامعه نسبت به بانوان، مساله مهمتری است که در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی بانوان به شکل ویژه پیگیری می‌شود.

حسن‌نژاد با اشاره به پیگیری وضعیت کودکان در کارگروه‌های تخصصی بانوان و خانواده و احتمال برگزاری سمینار حقوق کودک در شهریورماه امسال، افزود: پیگیر وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل هستیم تا به روند آموزش بازگردند و اگرچه تعداد کمی هستند اما اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، آموزش و پرروش  و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این زمینه مسئولیت دارند تا با شناسایی این کودکان، آموزش انها از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید، آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه کاهش طلاق، حاشیه نشینی، کاهش اعتیاد و فساد در مناطق بحرانی مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: سند کاهش طلاق و رسیدگی به مناطق حاشیه، در استان آماده و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شد که هر دستگاه بنا بر وظیفه خود، عملیات اجرایی را شروع کرد و این اقدامات در یک سال گذشته تشدید شد.

توجه دولت به مسائل اجتماعی

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مساله مورد توجه مقام معظم رهبری و دولت است.

عیسی قاسمی طوسی با بیان اینکه شاید در گذشته مساله اقتصاد و تولید مورد توجه بود، افزود: دولت تدبیر و امید در کنار توجه به مساله اقتصاد و تولید، مسائل اجتماعی را هم به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار سازمان‌های مردم نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتقاد دولت به سمن‌ها، اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی به سازمان‌های مردم نهاد مازندران اختصاص یافت و این سمن‌ها طرح‌های خود را از طریق سامانه دولت، ارائه دادند و پس از بررسی طرح‌ها، بر اساس اولویت استان، برنامه‌های این حوزه اجرایی شد.

این مسئول تصریح کرد: کاهش طلاق در استان در دستور کار بود و کاهش ۲.۳ درصدی را در یک سال گذشته در مازندران شاهد هستیم و توانستیم جلوی رشد طلاق را بگیریم.

وی با بیان اینکه ۳۳ محله حاشیه نشین در مازندران در دولت تدبیر و امید پاکسازی شد، ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، شهرداری، فرمانداری و دیگر دستگاه‌های متولی و حمایتی در این مناطق مستقر هستند.

۸۸واحد مسکن هدیه دولت به مددجویان بهزیستی

سرپرست بهزیستی مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:  ۵۱ هزار خانوار مستمری بگیر ثابت بهزیستی در مازندران هستند و ماهانه مبلغ ۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان به این افراد اختصاص می‌یابد که این رقم در دولت تدبیر و امید رشد چشمگیری کرده است.

جمال باقری با اشاره به فعالیت ۶۵ مرکز توانبخشی در زمینه معلولان ذهنی، جسمی حرکتی حرفه آموز، سالمندان، بیماران اوتیسم و بیماران روانی در استان، گفت: این مراکز در طول یک سال اخیر به بیش از سه هزار نفر خدمات درمانی روزانه ارائه کرده‌اند.

وی افزود: ۲۵ مرکز شبانه روزی توانبخشی از ۱۷۰۰ نفر از افراد جامعه هدف بهزیستی نگهداری می‌کنند و  ۲ هزار و یکصد نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

باقری با اشاره به ساماندهی کودکان کار، ادامه داد: در یک سال اخیر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کودک کم برخوردار از وعده غذایی گرم روزانه استفاده کردند، ۷۰۰ دانشجو از خدمات شهریه‌ای بهزیستی بهره می‌برند و  ۵۶ هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی به شکل سیار بهره‌مند شدند.

سرپرست بهزیستی مازندران با اشاره به فعالیت ۲۴ مرکز مشاوره ژنتیک در استان، اظهار کرد: در یک سال اخیر حدود پنج هزار زوج جوان و خانواده‌های درگیر معلولیت، از خدمات این مراکز بهره بردند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد بهزیستی قرار گرفتند، افزود: این برنامه‌ها در ۳۶۰ محله و محیط‌های کاری و آموزشی اجرا شد.

باقری با اشاره به اینکه بهزیستی در طول فعالیت دولت تدبیر و امید، سه هزارو ۸۰۰ واحد مسکن با اعتبار ۲۲۱ میلیارد ریال به مددجویان تحویل داد، گفت: در یک سال اخیر ۶۷۵ واحد مسکن با اعتبار ۴۲ میلیارد ریال به خانواده بهزیستی تحویل داده شد و در هفته دولت هم ۱۳ مسکن برای خانواده‌های ۲ معلول و ۷۵ مسکن به سایر مددجویان اختصاص می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید ۱۳ هزار و ۴۵۰ طرح اشتغالزایی با تسهیلات ۱۱۳ میلیارد تومانی مورد حمایت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر برای  یکهزار و ۹۰ طرح اشتغالزایی در استان ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداختیم و ۱۷ طرح اشتغالزایی هم برای هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

باقری با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی از بیمه‌های خویش‌فرمایی و کارفرمایی برخوردار شدند و بهزیستی حق بیمه این افراد را می‌پردازد، گفت: در یک سال اخیر، ۳۰۰ نفر به آمار بیمه‌شدگان بهزیستی اضافه شد.

وی با اشاره به رقم ۴۸ میلیاردی مشارکت‌های مردمی در یک سال اخیر با بهزیستی مازندران، یادآور شد: یکهزار و ۶۰۰ مرکز و موسسه خیریه از بهزیستی مجوز گرفته و فعالیت می‌کنند و ۱۷۰ مرکز در یک سال اخیر راه‌اندازی شده است.

نشاط اجتماعی در فعالیت‌های امور بانوان

مدیرکل امور بانوان و خانوده استانداری مازندران اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه بانوان و سیاست‌های دولت، کارگروه بانوان و خانواده استانداری مازندران اقداماتی در زمینه طراحی و ایجاد اتاق کارآفرینی پایدار، نشاط اجتماعی، شناسایی آسیب‌های حوزه زنان، آموزش تسهیلگران بخش کشاورزی، آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی و مواردی از این دست در دستور کار قرار داد.

سمیه قاسمی طوسی ادامه داد: آموزش هوش مالی کودک و خانواده، ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت، ایجاد نمایشگاه‌های توانمندسازی بانوان و خانواده، ایجاد نمایشگاه‌ و فروشگاه دائمی فرش دستباف و صنایع دستی، طرح ملی توان‌افزایی زنان در مسیر کسب و کار و کارآفرینی، اعطای تسهیلات کم بهره، طرح ایجاد اتاق کارآفرینی پایدار و مشاور کسب و کار، طرح تسهیلگران کشاورزی، آموزش حل مساله، سلامت روان، تاب آوری اجتماعی و دیگر موارد در طول سال اخیر در زمینه نشاط اجتماعی اجرا شد.

وی تصریح کرد: برنامه‌های نشاط اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه اجتماعی، آزادی فردی، اطمینان و امنیت، سلامت، آموزش، کارآفرینی و فرصت‌ها و اقتصاد برنامه‌ریزی شده است.

/ ۱۸۹۹/۹۹۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.