مدیر دپارتمان چاقی گفت: کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام کار سختی نیست. بعضی از عادات تغذیه‌ای و رفتاری می‌توانند تاثیرات زیادی در افزایش وزن داشته باشند و با ایجاد تغییر در آنها می‌توان به تناسب اندام رسید.

به گزارش ایلنا، دکتر مریم دماوندی مدیر علمی دپارتمان چاقی در حاشیه افتتاح دهکده چاقی عنوان کرد: کاهش‌وزن با روش‌های مختلفی انجام شدنی است که به کمی اراده و تصمیم جدی نیاز دارد و گاهی چند تغییر ساده در سبک زندگی و ترک بعضی از عادت‌های غیرمفید نیز می‌تواند تاثیرات خوبی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۴ مسئله چاقی به عنوان یک بیماری مطرح و برای درمان آن فکر و چاره اندیشی شد تا جائیکه معیارهایی برای آن تعیین که به آن شاخص توده بدنی گفته می شود.

دکتر دماوندی گفت: اگر شما شاخص توده بدنی تان بالای ۲۵ باشد به این معنی است که دارای اضافه وزن هستید و اگر بالای ۳۰ باشد چاق هستید. وقتی که شاخص توده بدنی بالای ۳۰ می‌رود شما باید از درمان پزشکی استفاده کنید ولی اگر بالای ۲۵ باشد به کارهای اولیه مانند رژیم غذایی و ورزش روی آورید و در مرحله آخر درمان به آن اضافه می‌شود .

d8366475-5253-4b24-a712-36a34fd56644

 مدیر علمی دپارتمان چاقی دهکده چاقی تاکید داشت: در حال حاضر حدود ۶۴۰ میلیون نفر در دنیا چاق وجود دارد که اگر بخواهیم با اضافه وزن حساب کنید حدود 1/9 میلیارد نفر را شامل می‌شود که آدم های چاق و دارای اضافه وزن هستند و این موضوع نشانگر این است که حدود یک چهارم جمعیت دنیا دارای اضافه وزن و چاقی هستند و لزوم درمان برای‌شان ضروری است.

وی در خصوص آمارهای چاقی در کشور بیان داشت: در ایران آمار رسمی که در سازمان بهداشت جهانی ثبت شده است حدود ۲۵ درصد از جمعیت بالغ ایران دچار چاقی هستند و اگر دقیق تر حساب شود حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیون نفر از جمعیت کشورمان ایران چاق هستند.

دماوندی تصریح کرد: مرحله اول درمان چاقی تغییر روش زندگی و تغذیه است و در مرحله بعدی افزایش ورزش و در مرحله آخر درمان دارویی است.

گفتنی است، در دهکده چاقی نتایج غربالگری مراجعین پس از ثبت توسط تحلیلگر به صورت مکتوب مورد بررسی آماری قرار خواهد گرفت و در غرفه آموزش، آموزش تغذیه سالم و دسته بندی مواد غذایی به مراجعین ارایه می شود.

a9e86c76-5470-44f9-8fff-59844b9ceda8

دکتر داود عباسی، مدیر انجمن دیابت اسلامشهر در حاشیه افتتاح دهکده چاقی درباره عوارض چاقی گفت: امروز چاقی، اپیدمی شده که اکثر افراد جامعه به آن دچارند.

دکتر عباسی گفت: می شود از چاقی به عنوان مادر بسیاری از بیماری ها نام برد. وقتی فردی گرفتار چاقی می‌شود در معرض بیماری هایی مثل استخوان، مفاصل، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و از همه مهمتر دیابت و متاسفانه سرطان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: چاقی یک بیماری خاموش است که چون با درد همراه نیست فرد زمانی متوجه این معضل می‌شود که دچار این عارضه ها شده باشد و آن موقع دیگر نمی توان کار زیادی برای وی انجام داد. سالیان سال از آن بیماری اصلی یعنی چاقی فرد گذشته و متاسفانه زمانی به پزشک مراجعه می کند که دچار این عوارض شده است. مهم ترین بحث همین است که بهترین کار را انجام دهیم یعنی از چاق شدن افراد پیشگیری کنیم تا اینکه به فکر درمان افراد چاق باشیم. برای درمان هم باید به سمت درمان های اصولی برویم.

مدیر انجمن دیابت اسلامشهر با توجه به اینکه یکی از عوارض مهم چاقی دیابت است، گفت: در انجمن دیابت با توجه به اینکه رسالت اصلی این انجمن آموزش است و آموزش ها هم بیشتر در زمینه پیشگیری از دیابت است قاعدتا می رویم به سراغ افراد در معرض خطر که در ریسک دیابت قرار دارند. افراد چاق جزو همین گروه‌اند که ما به سراغ آنها می رویم. اولین بحث همان پیشگیری از دیابت است و برای همین کار پیشگیری از چاقی هم برای ما مهم می شود. افراد چاق گروه هدف ما هستند و باید چاقی خود را درمان بکنند تا دچار دیابت نشوند. اصولا با افراد دیابتی چاق چالش های درمانی بیشتری هم داریم. اگر افراد چاق دچار دیابت شدند دیگر  باید به دنبال پیشگیری های ثانویه برویم تا دچار عوارض دیابت نشوند. انجمن رسالت مهمی در این زمینه دارد و خوشبختانه در حال حاضر در این انجمن فعالیت های خوبی صورت می گیرد.

وی بر نقش رسانه‌ها در ترویج و آموزش در زمینه پیشگیری از چاقی تاکید کرد و گفت: اگر ما بتوانیم در انجمن در یک کلاس ۱۵ تا ۳۰ نفره آموزش هایی ارائه دهیم با کمک رسانه می توان این تعداد را افزایش داد و آموزش را همه گیر کرد و به وسعت کشور  گسترش داد.رسانه به بخش بهداشت و درمان و سازمان هایی مانند انجمن دیابت کمک می‌کند که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را تسریع کنیم. کارهای خوبی تاکنون شده و بیشتر از این هم می تواند اتفاق بیفتد.

9b9d8cf0-6682-44e8-bed9-f300f058e6a8

سروش صحت نیز که همراه با سام درخشانی و مهدی پاکدل سفیران دیابت هستند درباره تلاش برای فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از چاقی و در نتیجه کاهش ابتلا به دیابت صحبت کرد و گفت: یکسری دوره‌هایی را چندسال است که در زمینه آموزش کنترل دیابت و کنترل عوارض آن در کشور ارائه می‌کنیم. ما با مردم در این مورد صحبت می کنیم که یک فرد دیابتی باید چطور رفتار کند تا زندگی راحت و سالم تری داشته باشد‌. در واقع خود ما آموزش هایی دیدیم که الان این آموزش ها را به مردم منتقل می کنیم. خوشبختانه شاهد استقبال خوبی نیز هستیم و امیدواریم که تاثیرگذار باشیم.

دهکده چاقی با هدف آگاه‌سازی عموم جامعه نسبت به چاقی برای نخستین بار در سطح کشور با مشارکت اداره سلامت منطقه ۲۲ و شرکت نوونوردیسک روزهای چهارشنبه تا جمعه ۱۸ تا ۲۰ مهرماه در دریاچه شهدای خلیج فارس برپا شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.