پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در سایه کشف 5 گور دسته جمعی در ایالت مسلمان نشین راخین؛

میانمار به اعضای شورای امنیت اجازه سفر به این کشور را نداد

میانماری ها بر این باورند که اکنون زمان مناسب برای سفر اعضایی از شورای امنیت به این کشور نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از رویترز، «منصور عیاد العتیبی» نماینده دائمی کویت در سازمان ملل گفت که دولت میانمار به شورای امنیت اطلاع داد که طی ماه فوریه سال جاری برای سفر به این کشور برنامه ای نکند و تأکید کرد که «زمان برای این سفر مناسب نیست».

العتیبی افزود که وی طی ریاست دوره ای کویت بر شورای امنیت در فوریه تلاش کرد که سفری به میانمار انجام دهد.

وی افزود که این سفر در ماه فوریه انجام نمی شود و اعضای دیگر شورای امنیت چه بسا این قبیل سفر را در مرحله بعد انجام دهند شاید در ماه مارس یا ماه آوریل.

العتیبی افزود که میانماری ها بر این باورند که اکنون زمان مناسب برای سفر اعضایی از شورای امنیت به این کشور نیست.

نماینده کویت در سازمان ملل تأکید کرد که اکنون برخی از نمایندگی های دیپلماتیک سفرهایی به ایالت بحران زده«راخین» انجام می دهند و دولت میانمار اعلام کرده است که این ایالت در حال حاضر به شدت متشنج است به همین دلیل امکان سفر اعضایی از شورای امنیت به آن نیست.

شورای امنیت پیش از این دولت میانمار خواسته بود که از زور بیش از اندازه در ایالت راخین استفاده نکند و نسبت به گزارش های منتشر شده درباره نقض شدید حقوق بشر و تجاوزهای گسترده در این ایالت علیه مسلمانان«روهینگیا» ابراز نگرانی کرده بود.

در همین حال، «استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در گفتگوی مطبوعاتی روزانه خود درباره کشف 5 گور دسته‌جمعی متعلق به مسلمانان ایالت آراکان میانمار اظهار داشت: کشف چنین گورستان‌هایی در میانمار بسیار نگران کننده است.

وی افزود: «مقامات میانمار اجازه رفتن به این منطقه را نمی دهند. از دولت این این کشور می خواهیم امکان دسترسی به این منطقه فراهم کند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به شاهدان عینی در اردوگاه‌های پناهجویان میانمار، تصاویر موبایل و ماهواره ای اعلام کرده که 5 گور دسته جمعی در روستای «گو دار پین» در شمال ایالت آراکان میانمار متعلق به مسلمانان روهینگیای ساکن ایالت راخین کشف شده است. این خبر بازتاب زیادی در سطح جهان داشته است.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار در تاریخ 25 اوت 2017 حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی کشته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بودائیان افراطی به آتش کشیده شده است. از سال 1970 تاکنون 84 درصد جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.همچنین اخیرا دولت بنگلادش اعلام کرد که بیش از یک میلیون آواره روهینگیایی را ثبت نام کرده است و این آمار بالاتر از آماری است که سازمان ملل اعلام کرده بود.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.