سال 2017 برای مردم مسلمان آراکان با عملیات‌های ارتش میانمار به بهانه حمله به پاسگاه‌های مرزی این کشور در اکتبر 2016 آغاز شد. گروه‌های مقاومت مسلمانان آراکان اعلام کردند که با آغاز عملیات‌ های ارتش میانمار دست‌کم 400 مسلمان کشته و به تعداد زیادی از زنان تجاوز شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت:مسلمانان میانمار سالهاست که تحت ظلم و ستم قرار دارند اما این ظلم و ستم در سال 2017 بعد تازه ای یافته و منجر به کشته‌ شدن هزاران نفر و فرار صدها هزار نفر دیگر از سرزمین خود شد.

سال 2017 برای مردم مسلمان آراکان با عملیات‌های ارتش میانمار به بهانه حمله به پاسگاه‌های مرزی این کشور در اکتبر 2016 آغاز شد. گروه‌های مقاومت مسلمانان آراکان اعلام کردند که با آغاز عملیات‌ های ارتش میانمار دست‌کم 400 مسلمان کشته و به تعداد زیادی از زنان تجاوز شد.

«تائونگ تون» مشاور امنیت ملی «آنگ سان سوچی» رهبر دولت میانمار، 15 فوریه 2017 از برقراری امنیت در آراکان، توقف عملیات‌های ارتش این کشور و پایان مقرارات منع رفت و آمد خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که حضور پلیس در این منطقه کافی خواهد بود.

در عملیات‌های ارتش میانمار در این مدت، ده ها هزار مسلمان آراکانی مجبور به مهاجرت به کشورهای همجوار شدند.

ظلمی که مسلمانان آراکانی در خاک خود متحمل می شوند، از تاریخ 25 اوت سال جاری بعد بسیار متفاوتی یافته و تبدیل به یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی در سالهای اخیر شد. ارتش میانمار پس از حملات همزمان به حدود 30 پاسگاه در منطقه موگداو که دارای جمعیت مسلمان زیادی است و کشته شدن یک نظامی، 10 نگهبان، یک مسئول اداره مهاجرت و 77 مهاجم به بهانه این حملات در این منطقه عملیاتی را آغاز کرد. بدین ترتیب روزهای سخت برای مسلمانان آراکان رقم خورد.

«آنیتا چونگ» سخنگوی هیات اروپایی روهینگیا در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی در تاریخ 28 آگوست اعلام کرد که در حملات نیروهای وابسته به ارتش میانمار طی 3 روز 2 تا 3 هزار مسلمان کشته و بیش از 100 هزار مسلمان نیز بی خانمان شده اند.

درحالی که ارتش میانمار و بوداییان افراطی به روستا‌های مسلمان نشین در مناطق مختلف حمله کرده و مسلمانان آراکان را وحشیانه می کشتند، مسلمانان آراکانی که توانستند از آن مناطق بگریزند به مرز این کشور با بنگلادش رفتند. دولت بنگلادش ابتدا از ورود مسلمانان آراکانی ممانعت کرد ولی در پی وخیم تر شدن اوضاع درهای خود را باز کرد.

آوارگان مسلمان آراکانی که با عبور از رودخانه «ناف» و خلیج بنگال خود را به بنگلادش رساندند، روزهای طولانی در اثنای فرار از کشورشان با بی آبی و کمبود مواد غذایی و بیماری مواجه شدند. شمار زیادی بر اثر واژگونی قایق‌ها جان خود را از دست دادند.

مسلمانان آراکانی مقیم اردوگاه ها در مرز مشترک میانمار با بنگلادش به دلیل تداوم ممانعت دولت میانمار از ورود سازمان های حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه به این منطقه، با بحران گرسنگی مواجه‌ شدند.

به گزارش سازمان ملل، از آغاز حملات ارتش میانمار به منطقه آراکان در تاریخ 25 اوت سال جاری تا کنون، حدود 655 هزار آراکانی به کشور بنگلادش فرار کرده اند.

جمعیت آراکان که در سال 1970 دو میلیون نفر تخمین زده می‌شد، به دلیل خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به پایین تر از 350 هزار نفر کاهش یافته است.

از سوی دیگر، دیده بان های حقوق بشر اعلام کردند که از اواخر اوت تا کنون بیش از 350 روستای مسلمانان روهینگیا در استان راخین به آتش کشیده شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.