روسیه به غیرنظامیان بومی دستور داده که هرچه سریعتر محدوده ساحل شرقی رودخانه دنیپرو در اوکراین را ترک کنند، اقدامی که کی‌یف آن‌را ادامه سیاست کوچ اجباری ساکنان «سرزمین‌های اشغالی» می‌داند و آن‌را «جنایت جنگی» نامیده است.

به گزارش جماران، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پاریس به کی یف در تقویت پدافند هوایی اش کمک می کند.

ماکرون به «ولودییر زلنسکی» همتای اوکراینی خود تأکید کرد که فرانسه آمادگی کامل برای تقویت حمایت نظامی از اوکراین را به ویژه در عرصه دفاع هوایی دارد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین از عزم فرانسه برای کمک به اوکراین همزمان با نزدیک شدن فصل زمستان به دلیل آسیب زیرساخت های این کشور  به ویژه بخش های آب و برق اوکراین خبر داد.

این در حالی است که روسیه به غیرنظامیان بومی دستور داده که هرچه سریعتر محدوده ساحل شرقی رودخانه دنیپرو در اوکراین را ترک کنند، اقدامی که کی‌یف آن‌را ادامه سیاست کوچ اجباری ساکنان «سرزمین‌های اشغالی» می‌داند و آن‌را «جنایت جنگی» نامیده است. 

روسیه پیش‌تر به غیرنظامیان در ساحل غربی این رودخانه هم دستور داده بود تا منطقه را ترک کنند. جایی که نیروهای اوکراینی برای تصرف شهر خرسون از آن محدوده استفاده می‌کردند. مقام‌های روسی حالا می‌گویند دستور تخلیه جدید یک منطقه حائل ۱۵ کیلومتری در امتداد کرانه شرقی این رودخانه را هم تعمیم می‌دهد. 

روسیه که این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرده می‌گوید که این کار برای محافظت از بومیانی است که امکان دارد مورد هدف سلاح‌های غیرمتعارف اوکراین قرار گیرند. مسکو کی‌یف را متهم کرده که قصد دارد از «بمب کثیف» برای انتشار تشعشعات رادیو اکتیو یا منفجر کردن سدی در استان خرسون استفاده کند. مقام‌های روس می‌گویند نابود کردن این سد، سیلی به راه خواهد انداخت که روستاها و شهرها در استان خرسون را نابود می‌کند. 

روسیه در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که کی‌یف می‌گوید اتهام استفاده از چنین تاکتیک‌هایی علیه اوکراین برای استفاده در قلمرو خود بی‌معنی است. مقام‌های اوکراینی در مقابل مدعی هستند که طرح چنین مسائلی می‌تواند نشانه برنامه روسیه برای اجرای چنین تهدیدی باشد که در نهایت آن‌را به نام اوکراین تمام کند. 

در هفته‌های گذشته نیروهای اوکراینی از طریق دهانه غربی رودخانه دنیپرو پیشروی‌های قابل توجهی داشته و توانسته‌اند قدری نیروهای روس را به عقب برانند. این منطقه به یکی از مهم‌ترین خطوط مقدم جنگ در هفته‌های اخیر تبدیل شده و روسیه که هزاران نیرو در آنجا دارد تلاش کرده قوای خود را تقویت نماید. متعاقب این اقدامات روسیه، پیشروی اوکراینی‌ها در روزهای اخیر کند‌تر از قبل شده است. 

اتحادیه اروپا روز سه شنبه مسکو را متهم کرد که برنامه جدیدی را برای سربازگیری غیرقانونی مردان در کریمه، برای حضور در میدان جنگ در مقابل اوکراین آغاز کرده است.  در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که مسکو به طور نامتناسبی اعضای اقلیت بومی تاتار کریمه را برای جنگیدن در میدان نبرد به خدمت می گیرد.

روسیه که در ماه فوریه «عملیات نظامی ویژه» خود را در اوکراین آغاز کرد، اعلام کرد که عملیات بسیج را تکمیل کرده و ۳۰ هزار نیروی ذخیره را به ارتش فراخوانده و دیگر نیازی به نیروی بیشتر نیست. با این حال کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که پوتین فرمان جدید برای پایان رسمی بسیج عمومی صادر نکرده و همین مسئله موجب شده نگرانی‌ها در خصوص جذب نیروی دوباره شدت یابد. 

در ماه‌های اخیر هزاران مرد روس برای فرار از سربازی اجباری و اعزام به جبهه‌های جنگ به خارج از کشور گریختند تا بتوانند جان خود را نجات دهند و دستشان هم به خون اوکراینی‌ها آلوده نشود. 

در ادامه تحولات میدانی اما، روسیه شبانه چهار موشک از شمال خرسون به شهر بندری میکولایف اوکراین شلیک و نیمی از یک آپارتمان مسکونی را تخریب کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگار خود تایید کرده که نیروهای امدادی جسد یک زن مسن را از زیر آوار این آپارتمان بیرون آورده‌اند. 

با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین همچنان درگیری‌ها میان دو کشور ادامه دارد و ارتش مسکو توانسته چندین استان از اوکراین را به خاک خود ضمیمه کند. کی‌یف می‌گوید هرگز این اقدام روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت و به تلاش‌ها برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی خود از دست نیروهای روس ادامه می‌دهد.

 

سرانجام توافق صادرات غلات اوکراین؛ روسیه خواستار دریافت «ضمانت‌های واقعی» است

در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از گفتگوی تلفنی عصر سه‌شنبه خود با ولادیمیر پوتین دربارۀ از سر گیری صادرات غلات اوکراین «اطمینان» داده، کرملین می‌گوید که بازگشت به این توافق، مستلزم دریافت «ضمانت‌هایی واقعی» از سوی کی‌یف دربارۀ احترام به این توافق و پایبندی به آن است.

روسیه شنبه گذشته پس از متهم کردن کی‌یف به حمله با هواپیمای بدون سرنشین به ناوگان دریایی این کشور در کریمه، اعلام کرد که توافق با اوکراین در موضوع صادرات غلات را به حالت «تعلیق» درخواهد آورد.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد، اردوغان در جریان این گفتگو اعلام کرده که «از همکاری همه طرف‌ها برای یافتن راه حلی در این موضوع اطمینان دارد... و با همکاری همه طرفهای ذیربط، تدابیر لازم را برای حل این مشکل و اجرای توافق استانبول در موضوع صادرات غلات، به اجرا خواهد گذاشت».

اردوغان که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال گذشته پیوسته میان دو طرف درگیری به عنوان میانجی عمل کرده، همچنین اعلام کرده است که حل و فصل موضوع توافقنامه صادرات غلات، می‌تواند راهی برای تشویق دو طرف این درگیری برای بازگشت به مذاکرات صلح باشد.

توافق استانبول برای صادرات غلات اوکراین در ۱۹ ژوئیه تحت حمایت ترکیه و سازمان ملل به امضای طرفین این درگیری رسید و هدف از امضای آن، جلوگیری از وقوع یک بحران غذایی جهانی بود که بویژه آفریقا را تحت تاثیر قرار می‌داد.

تاریخ اجرای این قرارداد در ۱۹ نوامبر به پایان می‌رسد و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که اردوغان به زودی در همین رابطه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار خواهد کرد.

امضای این قرارداد، امکان صادرات حدود ۱۰ میلیون تن از غلات اوکراین را که از زمان آغاز جنگ در بنادر اوکراین گیر کرده بود، فراهم کرد.

 

درخواست روسیه برای دریافت ضمانت‌های واقعی

برخلاف خوشبینی آنکارا نسبت به آینده این توافق، در بیانیه‌ای که عصر سه‌شنبه از سوی کرملین دربارۀ گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین منتشر شد، آمده است که «در جریان این گفتگوی تلفنی، رئیس جمهور روسیه دریافت ضمانت‌های واقعی را "ضروری" دانسته تا هم از پایبندی کامل کی‌یف به این توافق اطمینان حاصل شود و هم اینکه از کریدور انسانی ایجاد شده برای صادرات این علات، برای اهداف نظامی استفاده نگردد».

در ادامه بیانیه، کرملین تاکید کرده است که «تنها پس از دریافت چنین ضمانت‌هایی است که می‌توانیم از سرگیری کارها در چارچوب توافقنامه غلات را بررسی کنیم.»

طی ۴۸ ساعت گذشته، دو گفتگوی تلفنی دیگر نیز میان مقامات دو کشور روسیه و ترکیه در موضوع صادرات غلات اوکراین انجام شده است.

بر اساس بیانیه ارتش روسیه، در این مدت سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه بصورت تلفنی با خلوصی آکار همتای ترک خود و سرگئی لاوروف رئیس دیپلماسی روسیه با مولود چاووش اوغلو گفتگو داشته است و طرفهای روس در جریان هر دو گفتگو نیز بر ضرورت دریافت «ضمانت‌های قابل اعتماد» برای از سر گیری اجرای این توافق تاکید کرده‌اند.

روسیه علاوه بر متهم کردن اوکراین در ماجرای حمله به ناوگان دریایی این کشور در کریمه، می‌گوید که این عملیات با حمایت کارشناسان بریتانیایی طراحی شده است.

اوکراین این اتهامات را رد کرده و می‌گوید که مسکو به این «بهانه‌های دروغین» روی آورده تا توافق غلات را به حالت تعلیق درآورد. بریتانیا نیز هرگونه مشارکت در این حمله را تکذیب کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.