در پی حملات موشکی و هوایی روسیه برق و آب بخشی از حومه کی یف پایتخت قطع شده است.

به گزارش  جماران، رسانه های اوکراینی اعلام کردند که صدای انفجارهایی در کی یف پایتخت، خارکییف و دیگر شهرهای اوکراین به گوش رسیده است.

در نتیجه این انفجارها که در پی حملات موشکی و هوایی روسیه به وقوع پیوست، برق و آب بخشی از حومه کی یف پایتخت قطع شده است.همچنین دود سیاهی از پایتخت اوکراین به آسمان رفته است.

وقوع بیش از 10 انفجار در کی یف گزارش شده است.

ویتالی کلیچکو شهردار  کی یف در کانال تلگرامی خود نوشت: "در نتیجه حملات به زیرساخت های حیاتی، بخشی از برق پایتخت قطع شده است. در برخی مناطق آب وجود ندارد. همه خدمات کار می کنند."

«ایهور ترخوف» شهردار خارکیف نیز اعلام کرد که این شهر مورد اصابت ۲ موشک قرار گرفته که «تأسیسات زیرساختی حیاتی» را هدف قرار داده است. انفجارهایی در شهرهای زاپوریژیا و چرکاسی نیز گزارش شده است.

نیروی هوایی اوکراین امروز دوشنبه در پستی تلگرامی اعلام کرد که نیروهای روسیه «بیش از ۵۰ موشک کروز» پرتاب کردند که ۴۴ تا از این موشک‌ها رهگیری شده‌اند. 

فرماندهی نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین هم گفت: «در ساعت ۷ صبح هفتم اکتبر، اشغالگران روس چندین سری حملات موشکی را به تاسیسات زیرساختی حیاتی در اوکراین انجام دادند.» گفته می شود این موشک های کروز از دو منطقه، شمال دریای خزر و منطقه ولگودونسک، در نزدیکی شهرروستوف، پرتاب شدند. 

آخرین خبرها نشان می دهند که طی حملات گسترده روسیه به پایتخت اوکراین، کی یف، بیش از ۸۰ درصد شهروندان آب آشامیدنی و برق ندارند. 

همزمان وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور در حملات روز دوشنبه به تمامی اهداف خود دست یافته است. 

 قطعی برق در حالی است که سرما در اوکراین آغاز شده است و بسیاری از وسایل گرمازا محرومند. 

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین در شبکه تلگرام خود نوشت که « نیروهای روسیه به تاسیسات تامین انرژی کی یف حمله کرده اند.» به گفته آقای شهردار «این تاسیسات انرژی بیش از ۳۵۰ هزار آپارتمان در پایتخت اوکراین را تامین می‌کرد.» 

وی تاکید کرد که تکنیسین ها و مهندسان در حال تلاش برای بازگرداندن این تاسیسات به مدار هستند. 

اداره راه‌آهن اوکراین اعلام کرد که ۸۰ درصد قطارها طبق برنامه‌‌های مسافرتی و علیرغم حملات به زیرساخت‌ها، همچنان در حال حرکت هستند. به گفته این شرکت، برخی از قطارهایی که از کی یف پایتخت به سمت دنیپرو و کراماتورسک می روند تنها با تاخیر مواجه شده‌اند.

وزارت زیرساخت در اوکراین اعلام کرد که دست کم ۱۲ کشتی حاوی ۳۵۴۵۰۰ تن غلات و سایر محصولات کشاورزی از بنادر این کشور برای صادرات خارج شده اند.

این وزارتخانه در صفحه فیس بوک خود نوشت: « این کشتی ها دوشنبه از بنادر دریایی اودسا، چورنومورسک و پیودنی برای تامین نیازهای کشورهای آفریقایی و آسیایی و اروپایی براه افتاده اند.»

اوکراین، یکی از اصلی ترین تامین کننده های غلات در جهان است و صادرات این کشور پس از حمله روسیه به این کشور از ۲۴ فوریه با مشکلات فراوانی روبرو شده است..

در این پست فیس بوکی همچنین آمده است که نمایندگان سازمان ملل متحد و ترکیه به مذاکره با مسکو «برای تسهیل صادرات غلات از دریای سیاه»، پس از خروج روسیه از توافق در روز شنبه، ادامه می‌دهند. ده‌ها کشتی حامل غلات در دو روز گذشته بدلیل ممانعت‌های روسیه موفق نشده اند بنادر اوکراینی را به مقاصد کشورهای دیگر جهان ترک کنند.

تحریم 14 شهروند و چندین شرکت روسی توسط نیوزیلند

دولت نیوزیلند 14 شهروند روس و چندین شرکت فعال در بخش های دفاعی و رسانه ای را تحریم کرد.

«نانایا ماهوتا» وزیر خارجه نیوزیلند امروز دوشنبه پس از برگزاری  نشست دولت  در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: تحریم های جدید شامل 14  شهروند روسیه از جمله رؤسا و فعالان در شرکت هایی می شود که موشک و سلاح های آتشباری تولید می کنند و نیز اعضای گروه های شبه نظامی مرتبط با یک شرکت نظامی خصوصی تحریم شده اند.

تمام کسانی که تحت این تحریم ها هستند از سفر به نیوزیلند،استفاده هواپیماهای آنها از حریم هوایی کشور  و ورود کشتی های شان به بندرهای نیوزیلند منع می شوند و دارایی هایشان نیز مصادره می شود.

 

اوکراین: ۲۱۸ کشتی پس از تعلیق توافق غلات متوقف شدند

  وزارت زیر ساخت اوکراین اعلام کرد که در مجموع ۲۱۸ کشتی که قرار بود طبق توافق غلات با میانجیگری سازمان ملل از طریق کریدور ایمن عبور کنند، در پی تعلیق مشارکت روسیه، متوقف شده‌اند.

بنابر گزارش اسپوتنیک، وزارت زیر ساخت اوکراین گزارش داد با توجه به اینکه از ۳۰ اکتبر، طرف اوکراینی مجوزی از مرکز هماهنگی مشترک برای عبور از کریدور امن و انجام بازرسی ندارد، ۲۱۸ کشتی از حرکت باز ایستادند.

براساس گزارش وزارت زیرساخت اوکراین، حدود ۱۰۱ کشتی خالی در ورودی بنادر اوکراین در انتظار بازرسی هستند، ۲۲ کشتی در انتظار حرکت هستند و ۹۵ کشتی بارگیری شده که قبلاً بنادر را ترک کرده اند و هنوز قبل از حرکت به سمت مصرف کننده نهایی بازرسی نشده اند.

پیش از این وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در قرارداد غلات را به دنبال حمله پهپادی اوکراین به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل به حالت تعلیق درآورده است.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرده بود که کارشناسان نیروی دریایی انگلیس مستقر در شهر اوچاکوف در منطقه نیکالئف در آماده سازی و فراهم آوری مقدمات این حمله تروریستی و آموزش نظامیان مرکز عملیات ویژه دریایی ۷۳، کمک کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، کارشناسان نیروی دریای انگلیس در برنامه‌ریزی و اجرای انفجار خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) نیز نقش داشته‌اند.

در همین حال، روسیه اعلام کرد که اقدامات عملی را در رابطه با نقش بریتانیا در حمله تروریستی 29 اکتبر در سواستوپل علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی انجام خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در لندن روز یکشنبه در بیانیه ای اظهار کرد:" در نتیجه اقدامات نیروهای مسلح اوکراین که با مشارکت متخصصان انگلیسی سازماندهی شده بود، طرف روسی نمی تواند ایمنی کشتی های باری غیرنظامی فعال در "ابتکار دریای سیاه" را تضمین کند و مجبور است اجرای آن را برای مدتی تعلیق نماید. ما تاکید می کنیم که مسئولیت توفق این توافق به صورت مستقیم با اوکراین و دوستان غربی آن است. اقدامات عملی در رابطه با نقش انگلیس در حمله در سواحل کریمه در 29 اکتبر انجام خواهد شد."

 

«سلاح غلات» در جنگ اوکراین

سازمان ملل متحد، ترکیه و اوکراین به رغم خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی، برای اجرای این پیمان گامی به جلو برداشتند و درباره طرحی برای جابجایی غلات توسط ۱۶ کشتی در روز دوشنبه به توافق دست‌ یافتند.   

این اقدام آنکارا، کی‌یف و سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که روسیه روز شنبه «به مدت نامعلوم» از توافق مذکور پا پس نهاد. این اقدام مسکو باعث کاهش صادرات غلات از اوکراین، از بزرگترین تولید کنندگان این محصولات در دنیا، می‌شود. 

روسیه می‌گوید به دلیل حمله پهپادی به یگان دریایی این کشور در خلیج سواستوپول که از کرویدور امنِ اختصاص داده شده برای حمل و نقل غلات صورت گرفته است، قادر به تامین امنیت کشتی‌های غیرنظامی این پیمان نیست.  

اگرچه بیرون رفتن مسکو از این قرارداد، خشم اوکراین، ناتو، اتحادیه اروپا و آمریکا را برانگیخت اما سازمان ملل متحد و ترکیه که نقش میانجی را در این توافق در ماه ژوئیه ایفا کرده بودند، روز یکشنبه برای نجات آن تلاش کردند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد اذعان کرد که وی عمیقا از این اقدام روسیه نگران است و با تعویق انداختن یک سفر خارجی خود برای احیای توافق مذکور و کاهش بحران جهانی غذا، تلاش خواهد کرد. 

به گفته یکی از تحلیلگران، با توجه به این که روسیه و اوکراین از بزرگترین صادر کنندگان غلات جهان هستند، این اقدام روسیه سبب افزایش ۵ درصدی معاملات آتی گندم شیکاگو در روز دوشنبه شده است. 

بر اساس این توافق نامه، یک مرکز هماهنگی مشترک متشکل از مقام‌های سازمان ملل متحد، ترکیه، روسیه و اوکراین مسئولیت صدور مجوز جابجایی و بازرسی کشتی‌ها را بر عهده دارد. از ماه ژوئیه بیش از ۹.۵ میلیون تن ذرت، گندم، تخم آفتابگردان، جو، کلزا و سویا در سایه همین توافق‌نامه صادر شده است. 

اگرچه در روز یک‌شنبه هیچ کشتی در کریدور بشردوستانه تردد نکرد اما سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ترکیه و اوکراین بر سر طرحی برای جابجایی ۱۶ کشتی متشکل از خروج ۱۲ و ورود ۴ کشتی، به توافق رسیده است.

بر اساس این بیانیه، مقام‌های روس حاضر در مرکز هماهنگی مشترک از این طرح و قصد طرفین مبنی بر بازرسی ۴۰ کشتی خروجی در روز دوشنبه مطلع هستند.  در این بیانیه آمده است: «همه طرفین برای تامین امنیت مسیر کشتی‌های تجاری با ارتش و سایر مقامات مربوطه خود هماهنگ می‌شوند.»  

سازمان ملل متحد همچنین در بیانیه خود بر اساس اظهارات مقامات روس متذکر شد که مسکو به گفتگو با سازمان ملل متحد و ترکیه بر سر موضوعات مورد مجادله ادامه خواهد داد. اما روسیه هیچ واکنشی به طرح انتقال روز دوشنبه نشان نداده است.  

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه برای نجات توافق‌نامه ماه ژوئیه با همتایان روس و اوکراینی خود در تماس بوده و از آن‌ها درخواست کرده است که از هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز جلوگیری کنند.

ناتو و اتحادیه اروپا خواهان تجدید نظر کرملین و بازگشت مسکو به این توافق هستند. جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه با «کاملا ظالمانه» خواندن اقدامات روسیه نتیجه آن را بدتر شدن بحران غذا خواند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز مسکو را به استفاده از غذا به عنوان سلاح متهم کرد.

 

 

 

گزارش فایننشیال تایمز از شرایط سخت جنگ اوکراین در زمستان سرد

روزنامه اقتصادی فایننشیال تایمز در گزارشی به نقش برجسته شرایط آب و هوایی زمستان در جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و تاثیر آن را بر برنامه های جنگی آتی دو کشور بررسی کرد.

فایننشیال تایمز نوشت که گرم نگاه داشتن مردم اوکراین در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر تنها دغدغه مسئولان این کشور نیست. در چنین سرمایی تجهیزات نظامی به دشواری کار کرده، تله های انفجاری زیر برف پنهان می شوند، ژنراتورها سوخت بیشتری نیاز خواهند داشت، انتقال تدارکات باید در پوشش شب انجام شود و سامانه های ناوبری برخی از پهپادها منجمد خواهد شد. حتی غلظت بیشتر هوا در زمستان در مقایسه با تابستان موجب می شود که سرعت گلوله کاهش یابد.

گرچه سرمای زمستان سد راه تهاجم روسیه به اوکراین نشد، با این حال این لشگرکشی در واپسین ماه های زمستان پیش رخ داد. کرملین امید دارد که امواج پهپاد و موشک که تاکنون ۴۰ درصد از زیرساخت انرژی اوکراین را نابود ساخته، روحیه اوکراینی ها را تضعیف کرده و توانایی کی یف برای پشتیبانی از نیروهایش را کاهش دهد.

دولت اوکراین به تازگی به شهروندان پایتخت اعلام کرده که آماده خاموشی های پر تکرار و طولانی تر شوند و از جنگ زدگان نیز خواسته شده تا در این زمستان برای کاهش فشار بر سامانه های انرژی این کشور به اوکراین باز نگردند.

مسکو در دومین بخش از راهبرد خود با توجه به افت ضرباهنگ عملیات های نظامی در ماه های سرد سال، به دنبال تقویت خطوط دفاعی خود و حفظ سرزمین های اشغال شده است.

با این حال اوکراین نیز از مزیت هایی برخوردار است که در زمینه حفظ تدارکات و گرم نگاه داشتن سربازانش نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. کانادا در حال ارسال ۵۰۰ هزار یونیفورم زمستانه برای سربازان اوکراینی است و ناتو نیز بر توجه خود را بر حمایت از اوکراین در ماه های سرد زمستان معطوف کرده است.

سربازان روس از چنین امکاناتی برخوردار نبوده و بسیاری از سربازانی که به تازگی بسیج شده اند از تجهیزات اولیه محرومند.

شدت سرمای پیش رو بزرگترین مجهول است. آیا دمای هوا تا صفر درجه سانتی گراد افت می کند و با بارش باران زمین ها تبدیل به گل و لای خواهند شد یا آنکه دمای هوا به ۱۰ درجه زیر صفر افت کرده و یخ بندان همه جا را فرا خواهد گرفت؟

در صورتیکه زمستان امسال گرم باشد، جنگ انرژی روسیه نافرجام خواهد شد و زمین های گلی این کشور را وادار خواهد ساخت تا انتقال تدارکات را برای پرهیز از در گل ماندن خودروهای سنگین به جاده ها منحصر کند. چنین اتفاقی به اوکراین فرصت می دهد تا خطوط تدارکات و پشتیبانی روسیه را هدف قرار دهد.

گل همچنین می تواند توانایی اوکراین را در انجام ضد حمله محدود سازد. در عوض زمستان سخت و زمین یخ زده این امکان را فراهم می سازد تا برای جابجایی نیروها در عملیات های آفندی از کشتزارها نیز استفاده کند.

فایننشیال تایمز افزود: آنچه که در زمستان آتی بیش از هر چیز برای طرفین اهمیت دارد، تقویت روحیه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.