ارزش بسته جدید کمک های نظامی آمریکا به اوکراین 275 میلیون دلار است.

به گزارش جماران به نقل از تاس، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد که بسته  جدیدی از کمک های نظامی را به اوکراین تقدیم می کند که ارزش آن 275 میلیون دلار است.

«ساپرینا سینگ» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که بسته کمک های جدید شامل سامانه های موشکی هیمارس ، گلوله های توپخانه، سامانه های ارتباط ماهواره ای، سامانه های موشکی ضد تانک و خودروهای زرهی و غیره می شود.

 در تحولی دیگر، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که برای بازپس گیری کامل شهر خرسون و نواحی اطراف آن در سواحل رودخانه «دنیپرو» آماده نبردی سخت می شود. 

خرسون با ۲۸۸ هزار نفر جمعیت از اولین روزهای حمله روسیه به اوکراین اشغال شد. 

کاخ کرملین قصد داشت این شهر و نواحی اطراف آن را به روسیه الحاق کند و مقامات نظامی روس از خرسون به عنوان «دژ غیرقابل تسخیر» در هفته های اخیر نام برده اند که حال به نظر می رسد اوکراینی ها می توانند این دژ را فتح کنند. 

مقامات روس از ۱۳ اکتبر، خواستار تخلیه ساکنان اطراف رودخانه دنیپرو در نزدیکی شهر خرسون شده اند. روسیه قصد دارد که ساکنان این نواحی را به آن سوی رودخانه که بخشی از سرزمین روسیه است، منتقل کند. 

سرگئی آکسیونوف، فرماندار کریمه، شبه جزیره اوکراین که مسکو آن را در سال ۲۰۱۴ میلادی به سرزمین روسیه ضمیمه کرد، شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: «کار سازماندهی و انتقال شهروندان در نزدیکی خرسون به سمت مناطق امن در روسیه به پایان رسیده است.» 

روز چهارشنبه، ولادیمیر سالدو، یکی از فرماندهان روسیه در خرسون، ادعا کرد که حداقل هفتاد هزار تن از شهروندان در این منطقه در کمتر از یک هفته خانه های خود را ترک کرده اند.

همزمان با درگیری های شدید بین نیروهای روسیه و نظامیان اوکراینی در نزدیکی خرسون، رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن که نیروهایش در اوکراین در کنار نظامیان روس می جنگند، اعلام کرد که در جریان بمباران اوکراینی ها ۲۳ سرباز چچنی کشته و ۵۸ نفر زخمی شده اند. 

قدیروف، متحد بزرگ ولادیمیر پوتین، یکی از دشمنان «قسم خورده» دولت اوکراین است که پیش تر خواستار حملات هسته ای علیه این کشور شده و نبرد نیروهای تحت امر خود با اوکراینی ها را نبرد بزرگ «علیه شیطان گرایان» می خواند. 

همچنان از منطقه دونتسک خبر می رسد که در شبانه روز گذشته دست کم ۲۴ نفر از شهروندان غیرنظامی کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شده اند. 

سرگئی آکسیونوف و سرگئی کرینکو عصر پنجشنبه اعلام کردند که از نیروگاه اتمی زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، که از ماه مارس تاکنون تحت اشغال روسیه است، بازدید کرده اند. 

نگرانی های زیادی وجود دارد که هر گونه حمله نظامی به این نیروگاه جرقه جنگ جهانی سوم را شعله ور کند.

 

 

آلمان چگونه غیرمستقیم تسلیحات سنگین به اوکراین می‌رساند؟ 

آلمان متعهد شده است که با تجهیزات نظامی خود از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت کند، اما ارائه و رساندن تسلیحات به اوکراین عملا و اغلب به دلایل تاریخی و از طریق کشورهای ثالث مثل یونان ساده و آسان نبوده است.

با وجود دشواری‌هایی که دولت آلمان به لحاظ سیاستگذارهایش با آن روبروست، این کشور چگونه به اوکراین در برابر ارتش روسیه سلاح‌های سنگین می‌رساند؟

برلین کوتاه مدتی پس از حمله روسیه به اوکراین متقاعد شد که می‌بایست همچون دیگر متحدان اروپایی و غربی خود با ارسال تسلیحات نظامی از جمله تانک از اوکراین حمایت کند اما اعلام کرد که ظرفیت و پتانسیل «ارسال مستقیم تانک» را ندارد.

اما همگان در آلمان بر سر ارسال تسلیحات سنگین نظامی به اوکراین متحد‌القول نبودند.    

برخی از سیاستمداران آلمان بر این عقیده بودند که ارسال تجهیزات نظامی سنگین به منطقه و جایی که نازی‌های هیتلر در جریان دوم جنگ جهانی دوم در آنجا جنگیدند، کار درستی نیست.

گروه دوم اما معتقد بودند که این تسلیحات هر چه سریعتر می‌بایست در اختیار ارتش اوکراین قرار گیرد، اما تسلیحاتی که سربازان و نظامیان اوکراینی نیازی به آموزش نظامی وقت‌گیر برای استفاده از آن تسلیحات نداشته باشند.

از همین رو ایده‌ گروه دوم در کمک نظامی به اوکراین شکل گرفت. کشورهای دوست آلمان که از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، تجهیزات نظامی سنگین خود را به اوکراین می فرستادند، تجهیزاتی که نظامیان اوکراین نیازی به آموزش برای استفاده از آنها ندارند، و آلمان در عوض تجهیزات نظامی مدرن و امروزی خود را به این کشورها می‌داد تا جایگزین شوند.

آلمان در این خصوص تا به امروز با کشورهای اسلوونی، جمهوری چک و نیز یونان به توافق رسیده است. لهستان هم به نوبه خود تانک‌های ساخت دوره اتحاد جماهیر شوروی خود را به اوکراین گسیل کرده است اما ورشو در مقابل از آنچه از برلین گرفته است ناراضی است. 

برلین تاکنون برخی از سلاح‌های سنگین از جمله ده‌ها عراده توپ خودکششی هویتزر را بطور مستقیم به اوکراین فرستاده است.

با این وجود، ادامه بحث‌ها در آلمان و نیز تاخیر و تعلل در فرستادن تانک‌های کشورهای ثالث به اوکراین، برلین را به نقطه‌ای که به نظر چندان هم بدان راغب نیست سوق داده است که همانا گسیل مستقیم و بی‌واسطه تانک‌های مدرن آلمانی به اوکراین است.

کی‌یف اگرچه مدعی است تانک‌هایی که نظامیان روس در جبهه‌های نبرد رها کرده و بدست ارتش اوکراین افتاده قدرت آتش ارتش این کشور را دو برابر کرده است اما کی‌یف بارها و بارها از برلین تقاضای تانک آلمانی را کرده است و همچنان چشم به راه تانک‌های مدرن آلمانی است.

 

سی ان ان: رئیس سیا در کی‌یف بوده است

به گزارش سی ان ان، ویلیام برنز، رئیس سیا، اوایل ماه جاری درسفری اعلام نشده به اوکراین با ارتش این کشور تبادل اطلاعات داشته و در دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بر تعهدات واشنگتن برای حمایت از کی‌یف در دراز مدت تاکید کرده است.

این رسانه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد گزارش داد، رئیس سیا اوایل ماه جاری از این کشور جنگ زده بازدید کرد.

این مقام رسمی بدون ارائه جزئیات دیگری در مورد این سفر گفت: برنز بر تعهد ایالات متحده برای ارائه حمایت از اوکراین در مبارزه با روسیه، از جمله ادامه تبادل اطلاعات، تاکید کرد.

برنز آخرین بار در ابتدای سال و قبل از حمله روسیه در اواخر فوریه به این کشور سفر کرده و با مقامات در کی یف ملاقات کرد تا در مورد اقدام نظامی قریب الوقوع آن زمان صحبت کند.

این سفرها نشان می‌دهد که تبادل اطلاعاتی بین ایالات متحده و اوکراین وجود دارد؛ مارک وارنر، سناتور ویرجینیا - که ریاست کمیته اطلاعات سنا را بر عهده دارد - ماه گذشته مدعی شد که چنین همکاری‌هایی به نیروهای کی‌یف کمک کرده است تا "موفقیت بزرگ" در میدان نبرد کسب کنند. وی افزود که افسران اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی "با اوکراینی ها کار می کنند" و از "قدرت اطلاعات نظامی ترکیبی ما" بهره می‌برند.

گزارش سفر جدید برنز به کی‌یف در بحبوحه گمانه زنی های فزاینده مقامات غربی مبنی بر اینکه مسکو می‌تواند یک سلاح هسته‌ای کمتر غنی شده در اوکراین استفاده کند منتشر می شود. با این حال، برنز آب سردی بر این پیش‌بینی‌ها ریخت و در اوایل اکتبر به سی‌بی‌اس گفت که اگرچه خطر درگیری هسته‌ای را «بسیار جدی» می‌پذیرد، اما «تهدید قریب‌الوقوع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی» همچنان پایین است.

در همین حال، مقامات روسی، از جمله وزیر دفاع، سرگئی شویگو، کی‌یف را به تدارک یک حمله با پرچم دروغین با استفاده از "بمب کثیف" متهم می کنند، اوکراین قاطعانه ادعاهای مسکو را رد کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.