روسیه و اوکراین یکدیگر را به استفاده از بمب کثیف متهم کردند.

به گزارش جماران،  با وجود ادامه حمله‌های سنگین موشکی روسیه، رئیس جمهوری اوکراین از ادامه پیشروی نیروهای اوکراینی در مناطق اشغالی خبر داد. زلنسکی می‌گوید حمله به زیرساخت‌های اوکراین نمی‌تواند مانع آزادسازی مناطق اشغالی شود.

رئیس جمهوری اوکراین در تازه‌ترین پیام ویدئویی خود که شامگاه شنبه، ۲۲ اکتبر منتشر شد تاکید کرد که با وجود حمله‌های سنگین روسیه به زیرساخت‌های انرژی این کشور پیشروی در مناطق اشغال شده ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ولودیمیر زلنسکی می‌گوید، نیروهای اوکراینی در جبهه‌های خط مقدم نبرد هر روز مقداری پیش می‌روند و عملیات تهاجمی نظامیان روسی نمی‌تواند مانع آنها شود.

وی افزود، اوکراینی‌ها با هم متحد هستند و دقیقا می‌دانند که روسیه هیچ شانسی برای پیروز شدن در این جنگ ندارد. تجاوز نظامیان روسی به اوکراین ۲۴ فوریه آغاز شد و اکنون بیش از ۲۴۰ روز از شروع آن می‌گذرد.

زلنسکی روز شنبه با اشاره به حمله‌های مکرر موشکی و پهپادی نیروهای روسی به زیرساخت‌های حساس اوکراین، به خصوص تاسیسات انرژی تاکید کرد که هیچ حمله "روس‌های تروریست" نمی‌تواند این کشور را متوقف کند.

رئیس جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد ادعای دستگاه تبلیغاتی روسیه مبنی بر این که "عملیات تروریستی" علیه زیرساخت‌ها و شهروندان اوکراینی باعث کند شدن فعالیت نظامیان شده کاملا دروغ است.

زلنسکی وعده داد که با هماهنگی با ایالات متحده تحریم‌هایی علیه تبلیغات‌چی‌های مسکو در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او با بیان این که روسیه در میدان‌های نبرد درحال عقب‌نشینی است و متوجه شکست خود شده افزود، متجاوزان به همین دلیل با حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها وانمود می‌کنند به پیروزی‌های نظامی دست یافته‌اند.

با افزایش حمله‌های هوایی روسیه به شهرهای مهم اوکراین کمک‌های نظامی به خصوص در زمینه سامانه‌های دفاع ضدهوایی به این کشور نیز افزایش یافته است.

زلنسکی گفته هنوز نظامیان اوکراینی قادر به دفع تمام حمله‌های روسیه نیستند اما این کار به زودی با کمک کشورهای غربی ممکن خواهد شد.

 

حمله به زیرساخت‌ها، واکنش روسیه به شکست‌ها

روسیه در روزهای پایانی ماه سپتامبر در دو استان لوهانسک و دونتسک، در شرق و دو منطقه خرسون و زاپوریژیا در جنوب اوکراین یک "رفراندوم نمایشی" برگزار و در پی آن این مناطق را به فدراسیون روسیه ملحق کرد.

هیچ یک از این مناطق به طور کامل در اشغال نیروهای روسی قرار نداشتند و بسیاری از ناظران معتقدند برگزاری شتابزده همه‌پرسی نشانه ضعف و واکنش مسکو به پیروزی‌های نیروهای اوکراینی در هفته‌های گذشته بوده است.

از آن زمان پیشروی نیروهای اوکراینی در مناطق اشغالی، به خصوص با افزایش کمک‌های تسلیحاتی غرب شتاب گرفته و تقریبا هر روز خبری از آزادسازی برخی از شهرها و روستاهای اشغالی اعلام می‌شود.

بر اثر حمله‌های اخیر روسیه برخی زیرساخت‌های غیر نظامی اوکراین، از جمله شبکه‌های تولید و توزیع برق به شدت آسیب دیده‌اند. دفتر ریاست جمهوری از قطع برق یک و نیم میلیون مشترک خبر می‌دهد.

میخائیل پودولیاک، مشاور زلنسکی هدف حمله‌های اخیر روسیه را واداشتن شهروندان اوکراینی به مهاجرت گروهی به اروپا عنوان کرده و می‌گوید برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی باید هر چه زودتر سامانه‌های دفاع هوایی و موشک‌های تدافعی بیشتری در اختیار اوکراین قرار گیرد.

به گفته زلنسکی، نیروهای مسلح اوکراین روز یک‌شنبه به پیشروی‌های خود در جنوب، به خصوص در منطقه خرسون ادامه می‌دهند. نیروهای روسی اعتراف کرده‌اند که شرایطشان در این منطقه دشوار شده و از شهروندان خواسته‌اند خرسون را ترک کنند.

 

روسیه و اوکراین یکدیگر را به استفاده از بمب کثیف متهم کردند

هفته‌ها حمله مداوم روسیه به شبکه سراسری برق اوکراین آسیب جدی وارد کرده است.

اوکراین ادعای روسیه را مبنی بر استفاده کیف از بمب کثیف رادیواکتیو بی‌اساس خوانده و رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته این ادعاها می‌تواند از قصد روسیه برای استفاده از این نوع مواد منفجره خبر بدهد.

متحدان اوکراین نیز این ادعا را رد کرده‌اند و آمریکا گفته است هرگونه بهانه برای افزایش تنش در جنگ از سوی روسیه مردود است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در گفتگو با همتای بریتانیایی خود ادعا درباره استفاده اوکراین از این نوع مواد منفجره را مطرح کرده بود.

این مقام روس گفته بود نگران «اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی اوکراین با استفاده از بمب کثیف است.»

روز یکشنبه آقای شویگو با وزرای دفاع آمریکا، فرانسه و ترکیه تلفنی گفتگو کرد و از ابراز نگرانی مسکو در این زمینه صحبت کرد، اما براساس گزارش‌ها مدرکی برای ادعاهای خود ارائه نکرد.

ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به این هشدارها روسیه را متهم کرد و گفت «عامل هرچه کثیفی در این جنگ هست روسیه است.»

آقای زلنسکی گفت روسیه جهان را با تسخیر تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا، با یک تهدید هسته‌ای روبرو کرده و افزود مسکو اوکراین را تهدید کرده که سد بزرگ جنوب این کشور را منفجر خواهد کرد.

کرملین این اتهامات را رد می‌کند.

رهبر اوکراین تاکید کرد که جهان باید با قاطع‌ترین راه ممکن به روسیه پاسخ دهد.

در همین حال وزیر دفاع بریتانیا گفته روسیه مدعی شده اوکراین با کمک کشورهای غربی از جمله بریتانیا درصدصد است سطح جنگ و تنش در اواکراین را بالا ببرد.

آقای والاس گفته است این ادعاهای روسیه را رد کرده و هشدار داده که این ادعاها نباید به عنوان بهانه‌ای برای افزایش سطح درگیری‌ها استفاده شود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز که با همتای روس خود صحبت کرده موضع‌گیری مشابهی داشته است.

وزرای دفاع فرانسه بریتانیا و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که دولت‌های متبوعشان ادعاهای روسیه را مبنی بر اینکه اوکراین قصد دارد در کشور خود بمب رادیواکتیو منفجر کند رد می‌کنند.

تحلیل‌گران نظامی می‌گویند اتهامات روسیه پس از رشته شکست‌های سنگین روسیه در جنگ مطرح شده است.

موسسه مطالعات جنگ در آمریکا در رشته توئیت‌های خود نوشته است آقای شویگو «احتمالا به دنبال کند شدن کمک‌های نظامی غرب به اوکراین و احتمالا ضعیف شدن ناتو است.»

اما بعید است که کرملین در حال آمادگی برای سناریوی ساختگی حمله با بمب کثیف باشد.

 

خاموشی‌های گسترده در اوکراین؛ ساکنان خرسون با تشدید حملات روسیه از شهر می‌گریزند 

اوکراین می‌گوید موشک‌های روسیه روز شنبه نیز تاسیسات زیربنایی این کشور از جمله تاسیسات تامین انرژی را بار دیگر هدف قرار داده‌اند و خاموشی‌های گسترده‌تری را باعث شده‌اند.

به گفتۀ ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، حملات روسیه در مقیاس «بسیار گسترده» ادامه دارد. او وعده داد که ارتش اوکراین با کمک شرکای کی‌یف بتواند شمار بیشتری از موشک‌های روسیه را رهگیری و سرنگون کند.

اوکراین در حالی با معضل خاموشی‌های گسترده روبروست که ۹ ماه از آغاز حملۀ نظامی روسیه به این کشور می‌گذرد و از کار افتادن شبکه برق آنهم در آستانۀ زمستان، نگرانی مهمی برای دولت و مردم این کشور محسوب می‌شود.

به گفتۀ کیریلو تیموشنکو، مشاور رئیس جمهور اوکراین، در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این کشور بدون برق هستند. بی‌برقی در بخش‌هایی از پایتخت نیز دیده می‌شود و یکی از مقامات کی‌یف هشدار داده که خاموشی‌ها ممکن است برای «چند روز تا چند هفته» ادامه داشته باشد که به معنای زندگی بدون نور و گرما خواهد بود.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که هدف مسکو از حمله به زیرساخت‌ها، ایجاد موج جدیدی از پناهجویان است که رهسپار غرب اروپا می‌شوند و دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز در یک پیام توییتری این اقدام مسکو را«نسل‌کشی» خوانده است.

مسکو هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی را پذیرفته؛ با این وجود منکر هدف قرار دادن غیرنظامیان شده است.

ترک اجباری خرسون

همزمان از مناطق جنوبی این کشور خبر می‌رسد که نیروهای اشغالی روسیه در شهر خرسون از غیرنظامیان خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر این شهر را ترک کنند؛ اقدامی که آوارگی‌های بیشتری را در مناطق تحت اشغال نیروهای روسیه باعث شده است.

خرسون در حال حاضر یکی از مهمترین اهداف ضدحمله‌های ارتش اوکراین است و نیروهای روسی مستقر در شهر، در پیامی خطاب به غیرنظامیان اعلام کرده‌اند: «با توجه به وضعیت متشنج در جبهه همچنین افزایش خطر گلوله‌باران گستردۀ شهر و تهدید حملات تروریستی، همه غیرنظامیان باید فوراً شهر را ترک کرده و به شرق رودخانه دنیپر بروند!»

رودخانه دنیپر که سرچشمه آن در روسیه است، از داخل خاک بلاروس و اوکراین می‌گذرد و درنهایت به دریای سیاه می‌رسد.

نیروهای اشغالگر روسیه در استان خرسون هفته گذشته اعلام کرده بودند که قصد دارند دست‌کم ۵۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه را «تخلیه» و به آنسوی رودخانه دنیپر منتقل کنند و به همین دلیل نیز تا کنون هزاران نفر این منطقه را ترک کرده‌اند. 

آژانس ریانووستی نیز اعلام کرده بود که «تخلیه شدگان» از خرسون می‌توانند پس از رسیدن به شرق دنیپر، از آنجا به روسیه بروند.

ادعای روسیه دربارۀ اجرای عملیات «تخلیه» از همان ابتدا با شک و تردیدهایی زیادی روبرو بود؛ از جمله اینکه آیا ساکنان به ارادۀ خود در این جابجایی شرکت دارند یا آنچه اجرا می‌شود در واقع کوچ اجباری و تبعید ساکنان خرسون به مناطق تحت حاکمیت روسیه است.

 

اوکراین؛ رئیس یکی از بزرگ‌ترین سازندگان موتور هواپیما به ظن همکاری با روسیه بازداشت شد 

 

رسانه‌های اوکراینی روز شنبه به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که مالک سابق یک شرکت معتبر سازنده موتور هواپیما در مرکز اوکراین به اتهام خیانت بازداشت شده است.

برخی از رسانه‌های معتبر اوکراینی اعلام کردند که «ویاچسلاو بوگوسلاو»، رئیس افتخاری شرکت «موتور سیچ» در شهر زاپروژیا، بازداشت و تحت الحفظ به کی‌یف منتقل شده است.

منابع امنیتی اوکراین به رسانه‌ها گفته‌‌اند که آقای  بوگوسلاو که پیشتر نماینده پارلمان بوده، مظنون به همکاری و کمک به نیروهای روسی در اشغال بخش‌هایی از چهار منطقه اوکراین از جمله منطقه زاپروژیا است.

گزارش رسانه‌های اوکراینی حاکیست که منابع امنیتی در جریان تفتیش خانه و بازداشت آقای بوگوسلاو ناگزیر به شکستن درب ورودی منزل شخصی او شده‌اند. 

ایرینا رومالیسکا، روزنامه‌نگار برجسته اوکراینی نیر در فیسبوک خود به نقل از منابع امنیتی، نوشت که بوگوسلاو به‌ خاطر دیدگاه‌های جانبدارانه نسبت به روسیه شهرت داشته و مظنون به تامین قطعات بالگرد و هواپیما برای روسیه و ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه است.

شرکت سهامی موتور سیچ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتور هواپیما و بالگرد و همچنین توربین‌های گازی در جهان است. شرکت‌های چینی سال گذشته تلاشی‌هایی را برای تصاحب این شرکت آغاز کردند که با مخالفت مقام‌های اوکراینی مواجه شد و نافرجام ماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.