دولت اوکراین همچنین بار دیگر حالت آماده باش هوایی اعلام کرد و در عمل نیز صدای انفجارها در منطقه رود«دنیپرو» شنیده شد.

به گزارش جماران به نقل از نووستی، رسانه های اوکراینی اعلام کردند که آژیر خطر حملات هوایی امروز شنبه بار دیگر در سراسر  اوکراین به صدا در آمد.

در بیانیه ای که در رسانه های جمعی اوکراین منتشر شد آمده است که « اوکراین اکنون در سایه تهدید حملات موشکی و بمباران هوایی در همه مناطق قرار دارد.

دولت اوکراین همچنین بار دیگر حالت آماده باش هوایی اعلام کرد و در عمل نیز صدای انفجارها در منطقه رود«دنیپرو» شنیده شد.

در پی انفجار پل کریمه ارتش روسیه در 10 اکتبر حملات موشکی به زیرساخت های اوکراین را اعلام کرد.

این حملات مراکز و تأسیسات انرژی، صنایع دفاعی،فرماندهی نظامی و تأسیسات ارتباطی را در سراسر اوکراین هدف قرار داده است.

 

کمک ماهانه ۱.۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه پس از اجلاس سران بیست و هفت کشور عضو اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد در سال ۲۰۲۳ ماهانه ۱.۵ میلیارد یورو به اوکراین کمک کند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: «بنابراین رقم کلی ۱۸ میلیارد برای سال آینده، یک جریان درآمد قابل پیش بینی، باثبات و قابل اعتماد برای کی‌یف خواهد بود.» وزرای دارایی اتحادیه ماموریت دارند ساز و کار لازم برای این کار را فراهم کنند.

.

درخواست زلنسکی از غرب:  به روسیه بگوئید سد را منفجر نکند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از غرب خواست به روسیه هشدار دهد که سد بزرگی که باعث آبگرفتگی بخش‌هایی از جنوب اوکراین می‌شود را منفجر نکند.

آقای زلنسکی مدعی است که روسیه یکی از سدهای تولید برق آبی در خرسون را که تحت کنترل نیرو‌های روس قرار دارد، بمب گذاری کرده است.

این در حالیست که نیروهای اوکراینی آماده می‌شوند تا در یکی از مهمترین نبردها نیروهای مسکو را از خرسون بیرون برانند.

زلنسکی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت نیروهای روسی مواد منفجره را در داخل سد آبی نوا کاخوفکا کار گذاشته اند. او  افزود اکنون همه در جهان باید قدرتمندانه و سریع عمل کنند تا از حمله تروریستی جدید روسیه جلوگیری کنند. وی در ادامه گفت: «تخریب این سد به معنای فاجعه بزرگی است».

اوکراین اتهام کشتن چهار نفر در  بمباران خرسون را رد کرد

ناتالیا گومنیوک، سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین، هدف قرار دادن غیرنظامیان در پل خرسون را تکذیب کرد. او در این رابطه گفت: «ما به زیرساخت‌های اساسی ضربه نمی‌زنیم، ما به شهرک‌های صلح‌آمیز و جمعیت محلی ضربه نمی‌زنیم».

این سخنان او در حالی مطرح شد که کریل استرموسوف،  مقام منصوب روسیه در منطقه خرسون روز جمعه نیروهای اوکراینی را به کشتن چهار نفر در حمله به پل «آنتونوسکی» متهم کرد.

کرملین دستگیری دو روس در اروپا به درخواست واشنگتن را محکوم کرد

روسیه روز جمعه دستگیری دو شهروند روس در ایتالیا و آلمان که  از سوی واشنگتن متهم به فروش غیرقانونی فناوری‌های آمریکایی به شرکت‌های تسلیحاتی در روسیه شده‌اند را محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این اقدام گفت: ما اینگونه دستگیری شهروندان روسی را محکوم می‌کنیم و قول داد برای دفاع از افراد ذینفع هر کاری انجام دهد. یکی از دستگیرشدگان، آرتیوم اوس  پسر یک سیاستمدار ارشد روسی است که دوشنبه در میلان دستگیر شده است.

 

 بیم از شکسته‌شدن سد در نبرد خرسون؛ روسیه: «حمله موشکی اوکراین» کشته بر جای گذاشت

مقامات طرفدار روسیه در منطقه اشغالی خرسون، کی‌یف را متهم به گلوله‌باران غیرنظامیان در منطقه خرسون کردند. گفته می‌شود حمله موشکی به پل خرسون دستکم چهار کشته برجای گذاشته است.

مقامات منتصب روسیه در استان خرسون واقع در جنوب اوکراین روز جمعه نیروهای کی‌یف را به کشتن چهار نفر در حمله به پل «آنتونوسکی»که کرانه‌های شمالی و جنوبی رودخانه دنیپر را به هم متصل می‌کند، متهم کردند. 

کریل استریموسوف، معاون فرماندار منصوب شده این منطقه اشغالی روز جمعه در حساب تلگرام خود نوشت: « در حمله موشکی نیروهای اوکراینی به این پل که روی رودخانه دنیپر واقع شده، چهار غیرنظامی از جمله یک زن و سه مرد جان خود را از دست دادند.»

در همین حال برخی از گزارش‌ها از احتمال حمله روسیه به نیروگاه برق آبی کاخوفکا در جنوب خرسون حکایت دارد؛ منطقه‌ای که کی‌یف از آنجا در حال تدارک ضد حمله با هدف بازپس گیری قلمرو خود است.

رسانه‌های اوکراینی پیش‌تر ادعا کرده بودند که این نیروگاه در تامین امنیت زیرساخت‌های این کشور اهمیت حیاتی دارد و تخریب آن می‌تواند عواقب فاجعه باری بدنبال داسته باشد.

 

آمریکا آماده اعزام نیرو به اوکراین 

 شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» به نقل از ستاد فرماندهی لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا گزارش داد لشکر ۱۰۱ هوابرد آمریکا آماده ورود به اوکراین در صورت تنش‌های بیشتر مسکو و کی‌یف یا وقوع حمله به یک کشور عضو ناتو است. 

این شبکه به نقل از سرتیپ «جان لوباس» معاون فرماندهی این لشکر گزارش داد: «آماده دفاع از هر اینچ از خاک ناتو هستیم». سرهنگ ادوین ماتایدس فرمانده تیم رزمی تیپ دوم هم گفت که نیروهایش که در رومانی مستقر شده‌اند، از نزدیک نیروهای روس را تحت نظر دارند، اهدافی را برای تمرین می‌سازند و تمرین‌هایی را که دقیقاً شبیه آنچه در جنگ در جریان است، انجام می‌دهند.  

 در ادامه این گزارش آمده است: در مجموع، ۴۷۰۰ سرباز از پایگاه خانگی لشکر ۱۰۱ هوابرد در فورت کمپبل کنتاکی برای تقویت جناح شرقی ناتو مستقر شده‌اند. 

طبق این گزارش، فرماندهان آمریکایی مکرراً به سی‌بی‌اس گفتند که همیشه آماده جنگ در همین امشب هستند و در حالی که برای دفاع از خاک ناتو در آنجا حضور دارند، اگر جنگ تشدید شود یا حمله‌ای به ناتو شود، کاملاً آماده عبور از مرز به اوکراین هستند. 

 این اظهارات در حالی است که به رغم حمایت‌های نظامی واشنگتن از کی‌یف برای مقابله با مسکو، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بارها گفته هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد. 

آمریکا و ناتو مدعی هستند طرف جنگ در اوکراین نیستند اما همواره آماده کمک به کی‌یف هستند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اخیراً در واکنش به درخواست زلنسکی برای عضویت سریع اوکراین در این اتحاد نظامی، مدعی شد که از حق اوکراین برای انتخاب مسیر خود و پیوستن به این ائتلاف حمایت می‌کند، اما در عین حال گفت «تمرکز اصلی کنونی ما، ارائه حمایت فوری به اوکراین برای دفاع از خود در برابر حمله روسیه است».

او تاکید کرد ناتو بخشی از جنگ روسیه با اوکراین نبوده و تنها نقش حمایتی دارد و تصمیم درباره عضویت اوکراین باید با اجماع همه ۳۰ عضو این ائتلاف گرفته شود. 

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه پیش‌تر اظهارات دبیرکل ناتو را نشان‌دهنده اذعان این ائتلاف غربی به مشارکت در جنگ اوکراین تعبیر کرد. استولتنبرگ گفته بود پیروزی روسیه در این جنگ «فقط یک شکست بزرگ برای اوکراینی‌ها نیست بلکه یک شکست و اتفاقی خطرناک برای همه ما خواهد بود».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.