ارتش روسیه شب گذشته اذعان کرد که اوضاع میدانی در اوکراین برای نیروهای روسی در برابر ضد حمله اوکراین« بسیار بد» است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش روسیه شب گذشته اذعان کرد که اوضاع میدانی در اوکراین برای نیروهای روسی در برابر ضد حمله اوکراین« بسیار بد» است به ویژه در شهر«خیرسون»که برای تخلیه ساکنان آن به دلیل شکست های بزرگ در شرق و جنوب اوکراین آماده می شود.

ژنرال «سرگئی سورووکین»که ده روز پیش  برای مدیریت عملیات نظامی روسیه در اوکراین مکلف شده است به شبکه 24 تلویزیون روسیه گفت: می توان اوضاع در منطقه عملیات نظامی ویژه را بسیار بد توصیف کرد. دشمن از اقدامات برای حمله به مواضع ارتش روسیه دست نمی کشد.

وی افزود: نظام اوکراین با بسیج همه نیروهای احتیاط خود در جریان ضد حمله، تلاش می کند که به مواضع دفاعی ما نفوذ کند.

این ژنرال روسی اوضاع را به ویژه در خیرسون  مرکز منطقه ای در جنوب اوکراین که روسیه در بهار گذشته اشغال کرد و سپتامبر به اراضی خود ملحق کرد بسیار دشوار توصیف کرد زیرا اوکراین زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی شهر را مورد حمله قرار داده است.

به گفته این فرمانده نظامی روسی حملات اوکراین به چندین مرکز از جمله سد نیروگاه تولید برق«کاخوفکا» و پل«آنتونوفسکی» که شهر را به کرانه جنوبی رود دنیپرو و دیگر مناطق خیرسون مرتبط می کند، آسیب رسانده است.

بیم آن می رود که انهدام سد نیروگاه کاخوفکا منجر به سیل وحشتناک شود.

ژنرال سورووکین  تصریح کرد که این حملات منجر به وقوع آشفتگی در تأمین برق، آب و غذای خیرسون می شود و جان ساکنان شهر را به شکل مستقیم تهدید می کند.

وی تأکید کرد که ارتش روسیه قبل از هر چیزی تخلیه امن ساکنان خیرسون را تضمین می کند.

این فرمانده نظامی روسی تصریح کرد که بعید نیست که ارتش روسیه تصمیمی بسیار سخت اتخاذ کند.

 از سوی دیگر«ولادیمیر سالدو» مسئولی منصوب مسکو در منطقه خیرسون نیز گفت که چندین شهرک در سمت چپ رودخانه دنپیرو تخلیه شدند تا ارتش روسیه بتواند مواضع دفاعی بزرگ برای رویارویی با ضد حمله نیروهای اوکراینیایجاد کند.

در همین حال، در پی ادامه حملات هوایی و موشکی روسیه به سراسر اوکراین ، دولت این کشور خواستار دستیابی به سامانه دفاع هوایی بهتر شده است.

این در حالی است که رئیس جمهور اوکراین از نابودی سی درصد تأسیسات تولید برق و نیروگاه‌های این کشور در جریان عملیات نظامی روسیه خبر داد.

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز (سه‌شنبه) گفت که طی یک هفته اخیر ۳۰ درصد تأسیسات تولید برق و نیروگاه‌های این کشور در جریان حملات روسیه نابود شده‌اند.

زلنسکی در صفحه توئیتر خود خبر داد که نابودی حدود یک سوم نیروگاه‌های برق اوکراین در جریان عملیات‌های اخیر روسیه، منجر به قطعی برق گسترده در این کشور شده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «از تاریخ دهم اکتبر تا امروز، ۳۰ درصد نیروگاه‌های اوکراین تخریب شده‌اند که منجر به قطعی گسترده برق در سراسر کشور شد. جایی برای مذاکره [با فدراسیون روسیه] وجود ندارد».

وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که تأسیسات کنترل و فرماندهی ارتش اوکراین و سیستم‌های انرژی این کشور را با موشک و پهپاد هدف قرار داده و تمام اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای این عملیات محقق شدند.

رسانه‌های محلی امروز نیز از دومین روز متوالی حملات روسیه به پایتخت اوکراین خبر دادند اما به این موضوع که نوع حملات موشکی بوده یا پهپادی، اشاره‌ای نکرده‌اند.

به گفته منابع غربی، گزارش‌های اولیه از حملات روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین حکایت دارد و گزارش‌هایی درباره قطع برق در مناطقی از اوکراین مخابره شده است.

 

ناتو: اوکراین تا چند روز آینده سیستم دفاعی ضد پهپاد تحویل می‌گیرد 

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز سه‌شنبه  ۱۸ اکتبر اعلام کرد که این سازمان نظامی تا چند روز آینده سامانه دفاع هوایی را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. این سیستم برای کمک به این کشور در دفاع از خود در برابر حملات پهپادی روسیه است. 

بنابر اعلام‌ دولت اوکراین، نیروهای روسیه پس از شکست‌های پی در پی در جبهه‌های نبرد، حملات خود را معطوف به زیرساخت‌های دور از خط مقدم این کشور کرده‌اند و مسکو طی هفته گذشته تقریبا یک‌سوم نیروگاه‌های برق اوکراین را توسط حملات پهپادی تخریب کرده است.

آقای استولتنبرگ در یک کنفرانس امنیتی در برلین، پایتخت آلمان با بیان این که پاسخ متحدان ناتو به حملات روسیه، تقویت سیستم‌های دفاع هوایی کی‌یف خواهد بود، گفت: «مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که طبق آن‌چه قول داده‌ایم سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین را تقویت کنیم. ناتو در چند روز آینده سیستم ضد پهپاد به کی‌یف تحویل خواهد داد.»  

بنا به برخی گزارش‌ها مسکو به خاطر تحریم‌های دولت‌های غربی در تهیه تسلیحات و تجهیزات نظامی برای استفاده در جنگ اوکراین با مشکل مواجه شده است. 

دبیر کل ناتو همچنین افزود: «هیچ کشوری نباید از جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت کند.»

رئیس آژانس امنیت سایبری آلمان به «ظن ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه» برکنار شد

«آرنه شوئنبوم»، رئیس آژانس ملی امنیت سایبری آلمان به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «ظن ارتباط با دستگاه های اطلاعاتی روسیه» با تصمیم وزیر کشور آلمان برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری «دی پی آی» آلمان در روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر، نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، آقای شوئنبوم، از افراد خبره دستگاه‌های امنیتی را را از کار برکنار کرده است. 

این مقام امنیتی یک دهه پیش یک شرکت امنیت سایبری تاسیس کرد که متخصصان موسسات دولتی و بخش خصوصی را گرد هم می‌آورد. 

رسانه‌های آلمانی هفته پیش گزارش هایی مبنی بر ارتباط آقای آرنه شوئنبوم با دستگاه اطلاعاتی روسیه افشا کردند. به ادعای این رسانه ها یکی از افرادی که عضو هیات مدیره شرکت آقای شوئنبوم بوده، یک مامور اطلاعاتی اسبق روسیه است. 

هنوز هیچ دادگاهی در این زمینه تشکیل نشده است. 

رابطه بین آلمان و روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته  به سردی گرایید. مقامات آلمانی نگرانی زیادی دارند که حامیان روسیه، زیرساخت های حیاتی این کشور را مورد تهدید قرار دهند. 

در هفته‌های گذشته انفجار در خطوط لوله گاز «نورد استریم» باعث نشت گاز شد و همچنین هک کردن سامانه خط آهن آلمان باعث تعویق حرکت بسیاری از قطارها برای ۳ ساعت شد.

مسکو هر گونه دست داشتن در این دو خرابکاری را رد کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.