همزمان با گلوله باران شدید شهرهای مختلف اوکراین، آمریکا و عربستان به کی یف کمک هایی را ارائه کردند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت اوکراین اعلام کرد که روسیه تعدادی از مناطق این کشور را شب گذشته به شدت گلوله باران کرد.

در پی این بمباران زیرساخت های شهر«زاپوریجیا»جنوبی در نزدیکی جبهه های درگیری آسیب دیدند و آتش سوزی هایی نیز در این شهر به وقوع پیوست. در پی حمله روسیه به این شهر «اولیه استاروخ» فرماندار شهر از مردم خواست که به پناهنگاه ها بروند.

در همین حال، مسئولان محلی در شهر «دنیپروپتروفسک» گفتند که  پنج پهپاد روسی را بر فراز این شهر سرنگون کردند.

از سوی دیگر، 50 گلوله توپخانه و راکت به شهر«نیکوپول» اصابت کرد و در پی آن دو نفر زخمی شدند.

صبح اندکی بعد از ساعت هفت از بیم حملات دیگر، آژیرهای خطر در سراسر اوکراین به صدا در آمد.

در تحولی دیگر، آمریکا اعلام کرد که سلاح های اضافی به اوکراین به ارزش 725 میلیون دلار ارسال می کند.

کاخ سفید اعلام کرد که این بسته کمک ها شامل سامانه سیار شلیک موشک های «هیمارس» و مهمات و خودروهای زرهی و نیز کمک های پزشکی می شود.

علاوه بر آن «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین جمعه شب از کمک بشردوستانه ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان به کشورش خبر داد.

به گزارش  خبرگزاری "واس" عربستان، در تماس تلفنی محمد بن سلمان و زلنسکی، ولیعهد سعودی بار دیگر آمادگی کشورش را برای ادامه تلاش‌های میانجی‌گرانه اعلام کرد و 

گفت که دولت ریاض حامی تمام اقداماتی است که به کاهش تنش میان دولت کی‌یف و مسکو منجر شود.

زلنسکی نیز در این تماس تلفنی از کمک‌های بشردوستانه عربستان به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای "کاهش درد و رنج مردم اوکراین"  تشکر کرد.

وی گفت که با ولیعهد عربستان برای همکاری به منظور آزادی اسیران و نیز ارائه کمک‌های مالی به توافق رسیده است.

وزارت امورخارجه عربستان یک ماه پیش نیز اعلام کرد: روسیه در چارچوب توافق تبادل اسیران جنگی با میانجیگری عربستان، ۱۰ اسیر خارجی از جمله دو تبعه انگلیس و سه سوئدی، یک کروات و یک شهروند مغربی را آزاد کرد.

براساس گزارش وزارتخانه عربستان، مقامات دولت ریاض اسیران را تحویل گرفتند و آنها را از روسیه به عربستان منتقل و برای تسهیل روند بازگشت آنها به کشورهایشان تلاش کردند.

این دومین تماس تلفنی رهبران دو کشور در یک ماه گذشته است، بن سلمان و زلنسکی ۳۱ شهریورماه نیز تلفنی گفت وگو کرده بودند.

تاکنون کشورهای زیادی آمادگی خود را برای میانجیگری میان اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ اعلام کردند، تلاش‌هایی که تاکنون راه به جایی نبرده است.

 

پوتین: فعلا نیازی برای حملات گسترده‌تر به اوکراین وجود ندارد 

 

ولادیمیر پوتین می‌گوید هرچند آنچه امروز در جنگ اتفاق افتاده خوشایند نیست با این حال اگر روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله نمی‌کرد هم همچنان وضعیت ناگواری حکمفرما بود و احتمالا شرایط برای روسیه بدتر می‌بود.

رئیس جمهوری روسیه روز جمعه همچنین تاکید کرد که این کشور در اوکراین همه اقدامات را به خوبی و درستی انجام می‌دهد. این اظهارات او در حالی مطرح می شود تلاش‌های روسیه برای تغییر حکومت در اوکراین و همچنین گرفتن اراضی بیشتری از این کشور با شکست مواجه شده است. 

آقای پوتین که این اظهارات را در نشست سران جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در قزاقستان به زبان می‌آورد همچنین در ادامه به خبرنگاران گفت: «اکنون نیازی به حملات گسترده نیست و ما قصدی برای ویران کردن اوکراین نداریم؛ برنامه‌های دیگری داریم و آنها را دنبال می‌کنیم.» 

او همچنین به نگرانی متحدان روسیه در خصوص جنگ این کشور با اوکراین اشاره کرد و افزود: «البته شرکای ما علاقه‌مند و همچنین نگران آینده روابط روسیه و اوکراین هستند اما این مساله به هیچ وجه تاثیری بر روابط این کشورها با کرملین نمی‌گذارد.» 

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای گسترش بسیج نیروهای در کشورش ندارد. این در حالیست که او پیشتر و روز ۲۱ سپتامبر فراخوان جذب نیروهای بیشتر را برای پیوستن به ارتش مطرح کرده بود که وحشت بسیاری در میان شهروندان به همراه داشت و بسیاری هم تصمیم گرفتند از روسیه خارج شوند.

پوتین در این خصوص گفت: «هیچ برنامه جدیدی در خصوص جذب نیرو وجود ندارد. هیچ پیشنهادی از وزارت دفاع دریافت نکردیم و من هم در آینده قابل پیش بینی نیازی برای نیروی اضافی نمی‌بینم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.