مسکو اعلام کرده است که به دلیل حمله پهپادی به ناوگان ارتش روسیه در دریای سیاه همکاری در زمینه صادرات غلات از طریق بنادر اوکراین را به حال تعلیق درآورده است.

به گزارش یورونیوز، کی‌یف روز یکشنبه تصمیم روسیه برای خروج از توافق پیشین برای اجازه حمل و نقل دریایی و صدور غلات اوکراین را «بهانه‌ای دروغین» خواند.

مسکو اعلام کرده است که به دلیل حمله پهپادی به ناوگان ارتش روسیه در دریای سیاه همکاری در زمینه صادرات غلات از طریق بنادر اوکراین را به حال تعلیق درآورده است.

ارتش روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این حمله دست کم یک کشتی نظامی این کشور در آبهای خلیج سواستوپول هدف پهپادهای هوایی و دریایی قرار گرفته است.

در این بیانیه تاکید شده است که ناو جنگی یاد شده در مسیری امن هدف قرار گرفته که به صورت ویژه برای حمل و نقل غلات اختصاص داده شده بود.

به عبارت دیگر، ارتش روسیه مدعی شده است که پهپادهای مهاجم از کرویدور امنِ اختصاص داده شده برای حمل و نقل غلات برای انجام حمله به ناوگان دریایی مستقر در خلیج سواستوپول استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر به ادعای مسکو، بررسی‌‌های به عمل آمده روی لاشه پهپادهای مهاجم نشان می‌دهد آنها به ماژول‌ها و ابزارهای ناوبری ساخت کانادا مجهز بوده‌اند.

تصمیم روسیه برای خروج موقت از توافق صدور غلات از اوکراین که علاوه بر تشدید بحران غذایی در مناطقی از جهان می‌تواند تبعات منفی بر بازارهای اروپایی نیز داشته باشد واکنش جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به همراه داشت.

آقای بورل روز یکشنبه ضمن درخواست از مسکو برای تجدید نظر در تصمیم خود تاکید کرد که خروج روسیه از این توافق صادرات کود غلات را با مخاطراتی همراه خواهد کرد و سبب تضعیف تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش بحران جهانی غذا خواهد شد.

این تصمیم مسکو همچنین سبب شد تا سازمان ملل متحد عمیقا نسبت به آن ابراز نگرانی کند و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز ضمن «شرم‌آور» خواندن آن، مساله تشدید بحران گرسنگی در جهان را مورد تاکید قرار دهد.

به ادعای مسکو، یکی از پهپادهای مورد استفاده در این حمله احتمالا «از یکی از کشتی‌های غیرنظامی که کی‌یف یا اربابان غربی‌اش برای صادرات محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین اجاره کرده‌‌اند» پرتاب شده است.

کی‌یف طرح «بهانه‌ای دروغین» از سوی مسکو برای خروج از توافق صادرات غلات را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا به روسیه برای بازگشت «دوباره به تعهداتش» فشار وارد کند.

از سوی دیگر، لندن هرگونه مسئولیت در انجام حمله پهپادی به ناوگان روسیه در کریمه را که مسکو به بهانه آن توافقنامه ماه ژوئیه تحت میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه را به حال تعلیق درآورده است، رد کرد.

اوکراین نیز همانند بریتانیا اتهام مطرح شده از سوی مسکو مبنی بر دست داشتن در حملات پهپادی به ناوگان روسیه در آب‌های کریمه را رد کرده است.

به گزارش یورونیوز، به گفته وزیر زیرساخت‌های اوکراین، یک کشتی باری با ۴۰ تن غله قرار بود روز یکشنبه اوکراین را به مقصد اتیوپی ترک کند اما به دلیل محاصره کریدور اختصاص داده شده به صادرات غلات از سوی روسیه متوقف شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز مدعی شده است که دست کم ۱۷۶ کشتی حامل بیش از دو میلیون تن غله بارگیری شده در اوکراین بواسطه اقدام مسکو از حرکت بازمانده‌اند.

مرکز هماهنگی مشترک ناظر بر توافق ماه ژوئیه میان مسکو و اوکراین نیز تائید کرد که هیچگونه جابجایی محموله برای روز یکشنبه تائید نشده است.

مسکو پس از خروج موقت از توافق یاد شده تاکید کرد که آماده است صادرات خود را جایگزین صادرات اوکراین به کشورهای فقیر کند و در همین راستا آمادگی دارد تا ظرف ماه‌های آینده ۵۰۰ هزار تن غلات به صورت رایگان دراختیار این کشورها قرار دهد. 

 در همین حال، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه بر اهمیت ادامه روند گفتگوها پیرامون "توافق غلات" تاکید کرد

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع ملی ترکیه روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد:" خلوصی آکار در جریان مذاکرات اهمیت تداوم این توافق را به طرفین یادآوری کرده و بر تأثیر مثبت آن بر بشریت تاکید دارد. ادامه این مذاکرات ثابت خواهد کرد که همه بحران ها از طریق حسن نیت و گفتگو قابل حل است. همچنین امیدواریم که دو طرف از هر گونه کنش و واکنش تحریک آمیز در ادامه پرهیز کنند".

لازم به یادآوری است، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که روسیه مشارکت در صادرات محصولات از بنادر اوکراین را به دلیل حمله تروریستی در آب‌های سواستوپل به حالت تعلیق درآورده است.

 

فرانسه: روسیه در پی تشدید بحران غذایی است

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که روسیه با تعلیق توافق انتقال غلات در پی «تشدید» بحران غذایی در جهان است.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در پیام توئیتری در ارتباط با تعلیق توافق انتقال غلات از دریای سیاه توسط روسیه گفت: این اقدام بحران غذایی جهان که به دلیل حمله به اوکراین ایجاد شده را تشدید می‌کند.

وی همچنین از روسیه خواست تا در مورد این تصمیمش که «پیامدهای جدی» به همراه خواهد داشت، بازنگری کند.

اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجی‌گری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه 22 جولای امسال در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند.

 

بیش از 9.2 میلیون تن غلات از بنادر اوکراین انتقال یافته است

تا کنون بیش از 9.2 میلیون تن غلات با 408 کشتی از طریق کریدوری که توسط ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل برای رفع خطر بحران غذا ایجاد شده، انتقال یافته است.

بیش از 9.2 میلیون تن غلات با 408 کشتی از طریق "کریدور غلات" که توسط ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل برای رفع خطر بحران غذا ایجاد شده، انتقال یافته است.

«مرکز هماهنگی مشترک» سه کشور با هماهنگی سازمان ملل متحد در ژوئیه گذشته در استانبول تاسیس و اولین کشتی بارگیری شده در تاریخ اول آگوست از بندر اودسا حرکت کرد.

- 26 هزار تن ذرت با اولین کشتی حمل شد

به گزارش یورونیوز، اولین کشتی باری با پرچم سیرالئون با 26 هزار تن ذرت عازم بندر طرابلس لبنان و چهار روز پس از آن کشتی‌های دیگری با پرچم‌های پاناما، مالت، ایتالیا و ترکیه به راه افتادند.

این سه کشتی با حدود 60 هزار تن غله از بنادر اودسا و چرنومورسک اوکراین خارج شده بودند.

پس از آن شمار کشتی‌ها افزایش یافته و 13 آگوست به 17 کشتی رسید. بیشتر آنها به بنادر ترکیه مانند تکیرداغ، اسکندرون و ازمیر حرکت کردند.

طی دو هفته پس از حرکت اولین کشتی، تعداد کشتی‌های خارج شده از بنادر اوکراین به 25 فروند رسیده و مقدار غلات حمل شده از 800 هزار تن فراتر رفت.

این توافق که در نتیجه تلاش‌ها برای جلوگیری از بحران غذا در سراسر جهان حاصل شد، نه تنها شامل خروج کشتی‌ها از بنادر اوکراین بود، بلکه شامل ارسال غلات به بنادر اوکراین توسط کشتی‌هایی بود که در استانبول کنترل می‌شدند.

تا دیروز تعداد کشتی‌های خارج شده از بنادر اوکراین به 408 فروند رسیده و میزان محموله‌های غلات از جمله گندم، ذرت و جو از مرز 9 میلیون و 200 هزار تن گذشته است.

تاکنون 47 درصد غلات به اروپا، 20 درصد به آسیا، 16 درصد به ترکیه، 13 درصد به آفریقا و 4 درصد به خاورمیانه ارسال شده است.

 

روسیه: اوکراین دستورات دیکته شده واشنگتن را انجام می‌دهد

دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز یکشنبه در سخنانی گفت که نمی‌توانیم با زلنسکی مذاکره کنیم چون او دقیقاً دستورات دیکته شده واشنگتن را اجرا می‌کند.

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه افزود، مذاکرات در مورد اوکراین باید ابتدا با آمریکا انجام شود، زیرا کی‌یف دقیقاً تمام دستورات دیکته شده واشنگتن را انجام می‌دهد.

پسکوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "روسیا۱" گفت: وقتی واشنگتن تمام تصمیمات دولت اوکراین را می‌گیرد دیگر نمی‌توان در مورد چیزی با کی‌یف بحث کرد.

وی افزود: اوکراین دارای یک رئیس جمهور قانونی به نام ولادیمیر زلنسکی است که روی کاغذ همه تصمیمات را باید او بگیرد ولی تجربه نشان داده است که او نمی‌تواند دستورات دیکته شده از خارج را نادیده بگیرد پس باید در مورد صلح با فرد دیگری مذاکره کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: روسیه به دفاع از منافع خود ادامه خواهد داد و به هیچ کس اجازه نخواهد داد این منافع را به خطر اندازد.

وی افزود: ما ممکن است در همه جا موفق نباشیم، ممکن است شکست‌های خاصی داشته باشیم، اما نمی‌توانیم تابع کسی باشیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.