انگلیس اعلام کرد که کمک مالی سنگینی به اوکراین اختصاص داده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری تاس، هفتاد و چهارمین روز از جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که انگلیس اعلام کرد که کمک مالی سنگینی به اوکراین اختصاص داده است.

«ریچی سوناک» رئیس خزانه داری انگلیس اعلام کرد که دولت این کشور 1.3 میلیارد پوند معادل 1.6 میلیارد دلار اضافی برای تأمین مالی کمک های نظامی و اقتصادی و انسانی به اوکراین اختصاص داده است.

 

جدیدترین تحولات

زلنسکی: بیش از ۳۰۰ نفر از کارخانه فولاد ماریوپل نجات یافته‌اند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۰۰ غیرنظامی از کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ماریوپل خارج شده‌اند. 

رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شنبه شب خود با اعلام این مطلب تاکید کرد که مقام‌های این کشور اکنون بر مرحله دوم تخلیه غیرنظامیان با هدف نجات مجروحان و پزشکان از طریق ایجاد کریدورهای بشردوستانه متمرکز خواهند بود. او تاکید کرد که تلاش دارد تمامی ساکنان ماریوپل و شهرهای اطراف را از این طریق نجات دهد. 

زلنسکی در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد که تلاش می‌کند تا در خصوص تخلیه مبارزان اوکراینی که در کارخانه فولاد ماریوپل با روسیه می‌جنگند نیز مذاکره کند اما این کار از نظر او «بسیار دشوار» است. 

 

روسیه می گوید عملیات تخلیه غیرنظامیان از کارخانه آزوف‌ستال به پایان رسیده است

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل با موفقیت به پایان رسیده است. 

این وزارتخانه همچنین اضافه کرد که از زمان آغازعملیات سه‌روزه در روز پنجشنبه در مجموع ۵۱ نفر شامل ۱۸ مرد، ۲۲ زن و ۱۱ کودک از این مکان خارج شده‌اند. 

مقام‌های اوکراینی: همه زنان، کودکان و سالمندان از کارخانه فولاد ماریوپل خارج شدند

مقام‌های جمهوری خودخوانده خلق دونتسک در آخرین اظهارات خود اعلام کردند که ۱۵۲ غیرنظامی اوکراینی از ماریوپل خارج شده‌اند.جدایی طلبان دونتسک اشاره‌ای به این نکردند که این تعداد شامل غیرنظامیانی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال به دام افتاده‌اند نیز بوده یا خیر. 

همزمان مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که  همه زنان، کودکان و سالمندان از کارخانه فولاد ماریوپل که از همه سو در محاصره ارتش روسیه است، خارج شده‌اند.

مقام‌های جمهوری خودخوانده دونتسک که تحت حمایت روسیه هستند در بیانیه‌ای اعلام کردند که از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ به وقت محلی ۱۵۲ نفر از حمله ۳۲ کودک از ماریوپل خارج شده‌اند. 

ایرینا ورشچوک معاون نخست وزیر اوکراین هم با تایید این خبر گفت: «دستور رئیس جمهوری زلنسکی اجرا شد: همه زنان، کودکان و افراد مسن از آزوف‌ستال خارج شدند.این بخشی از ماموریت بشردوستانه‌ای بود که باید در ماریوپل انجام می‌شد.» 

 

موضع گیری رهبر القاعده درباره جنگ اوکراین

ایمن الظواهری، رهبر القاعده، به مناسبت یازدهمین سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر پیشین این گروه تروریستی، در یک پیام ویدیویی مدعی شد دعوت این گروه همچنان جذابیت دارد و به ویژه با عواقبی که در افغانستان و عراق دامن‌گیر آمریکا شده، القاعده حامیان جدیدی پیدا کرده است. 

الظواهری که سالها مرد شماره ۲ و دست راست بن لادن بود در پیام ویدیویی جدید خود که ۲۷ دقیقه است همراه با یک کتاب قرآن و اسلحه پشت میز نشسته و آخرین نظرات خود را در خصوص وضعیت منطقه و همچنین ایالات متحده مطرح می‌کند. 

رهبر کنونی القاعده در این ویدیو با اشاره به اینکه مشکلاتی که در عراق و افغانستان برای آمریکا پیش آمده باعث شده این کشور بیش از گذشته ضعیف شود و همین مسئله دلیل حمله روسیه به متحد واشنگتن یعنی اوکراین بوده است. 

وی در بخش دیگری از این ویدیو به تاثیر جنگ‌های عراق و افغانستان که پس از حملات ۱۱ سپتامبر آغاز شد اشاره می‌کند و خواستار اتحاد بیشتر میان مسلمانان شده است. او همچنین وضعیت ایالات متحده را با عنایت به همبستگی بیشتر مسلمانان، ضعیف و رو به افول معرفی کرد. 

رهبر القاعده در این خصوص می‌گوید: «آمریکا پس از شکست در عراق و افغانستان، پس از فجایع اقتصادی ناشی از حملات ۱۱ سپتامبر و پس از همه‌گیری کرونا، متحد خود یعنی اوکراین را رها کرد و این کشور طعمه روس‌ها شد.» 

مشخص نیست  الظواهری این ویدیو را از چه مکانی منتشر کرده است، ضمن اینکه محل اختفای او نیز مشخص نیست. این فرد تحت تعقیب FBI قرار دارد و ۲۵ میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود، در نظر گرفته شده است. 

ایمن الظهواری که در ۱۹ ژوئیه ۱۹۵۱ در مصر متولد شد پیش از پیوستن به القاعده یک پزشک بود و پس از کشته شدن بن‌لادن در سال ۲۰۱۱، به عنوان رهبر این گروه به فعالیت خود ادامه داده است. اسامه بن لادن اهل عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ و  در پی حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاه او در پاکستان کشته شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.