پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اواخر آوریل به او گفته که روسیه قصد دارد روز ۹ مه «روز پیروزی روسیه» به حمله این کشور به اوکراین پایان دهد.

به گزارش جماران، همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، یک مقام عالی ایالات متحده آمریکا می‌گوید روسیه می‌خواهد به زودی در این کشور رفراندوم جدایی از اوکراین برگزار کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از ماریوپل، بندر اودسا در جنوب هدف بعدی ارتش روسیه در اوکراین برای قطع ارتباط این کشور با دریای سیاه است. 

کی‌یف خواستار افزایش حمایت‌های نظامی و سیاسی کشورهای جهان در مقابل تجاوز نظامی روسیه شده و در مقابل مسکو مدعی است قصد ندارد نظام سیاسی همسایه شرقی را تغییر دهد و تنها به دنبال تامین امنیت شهروندان عمدتا روس‌زبان شرق اوکراین است. 

به گزارش یورونیوز، نهادهای حقوق بشری از وضعیت اسف‌بار غیرنظامیان در ماریوپل ابراز نگرانی کرده و از روسیه خواسته‌اند در روند خروج این افراد از این شهر جنگ زده همکاری بیشتری انجام دهد. این در حالیست که حملات روسیه به کارخانه فولاد ماریوپل ادامه دارد و این مسئله خروج غیرنظامیان از این منطقه را دشوار کرده است. همچنین حملات هوایی روسیه به شهر اودسا در جنوب غربی اوکراین، نگرانی‌ها در خصوص احتمال حملات گسترده مسکو به این شهر را نیز افزایش داده است. 

 

آخرین تحولات جنگ اوکراین

 

مسکو: زلنسکی به دنبال توافق صلح نیست

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه می‌گوید ولودومیر زلنسکی نیازی به توافق صلح ندارد چرا که صلح برای او به معنی پایان کار است. 

آقای مدودف که این مطلب را در کانال تلگرامی خود نوشته همچنین اضافه کرده که زلنسکی همچنان به گدایی پول و تسلیحات از غرب ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند که اثبات نماید همچنان در بازی است و امید جهان آزاد به اوست.  

 

کشته شدن دست‌کم ۹ غیر نظامی در دونتسک بر اثر گلوله‌باران

پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک می‌گوید دست‌کم ۹ غیرنظامی بر اثر حملات روسیه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین کشته شده‌اند. 

او که این مطلب را در تلگرام نوشته همچنین اضافه کرده که حداقل سه غیر نظامی در جریان بمباران هوایی شهر آودیوکا کشته شده‌اند. او همچنین افزود که سه نفر دیگر در پی گلوله باران شهر ووهلدار و سه نفر دیگر هم در شهر لیمان جان خود را از دست داده‌اند. 

روسیه پس از کنار گذاشتن حمله به کی‌یف در پایان ماه مارس، حملات جدیدی را در شرق اوکراین با تمرکز بر مناطق دونتسک و لوهانسک که در مجموع تحت عنوان دونباس شناخته می‌شوند، آغاز کرده است. 

 

پاپ: ویکتور اوربان به من گفت که روسیه روز ۹ مه به جنگ اوکراین خاتمه می‌دهد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اواخر آوریل به او گفته که روسیه قصد دارد روز ۹ مه «روز پیروزی روسیه» به حمله این کشور به اوکراین پایان دهد. 

پاپ در گفتگو با روزنامه کوریره دلا سرا ایتالیا در این رابطه گفت: «وقتی با اوربان ملاقات کردم او به من گفت که روس‌ها برنامه دارند جنگ را تا ۹ مه پایان دهند. این مسئله شاید سرعت تشدید تنشها در روزهای اخیر را بهتر توضیح دهد. چرا که دیگر فقط دونباس نیست بلکه در کریمه، در اودسا و در ماریوپل و دریای سیاه همه جا آتش جنگ مشاهده می‌شود.» 

پاپ در عین حال تاکید کرده که به نظر او اراده کافی برای صلح وجود ندارد. او همچنین جنگ اوکراین را با نسل‌کشی در رواندا مقایسه کرد و بار دیگر اظهار داشت که آماده است برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کند. 

رهبر کاتولیک‌های جهان البته می‌گوید این سفر در صورتی انجام خواهد شد که پوتین در را به روی او باز کند؛ اتفاقی که به گفته او تاکنون رخ نداده است.

 

پوتین فرمان تحریم‌های تلافی جویانه جدید را امضا کرد

کرملین می‌گوید، رئیس جمهور روسیه تحریم‌های اقتصادی تلافی جویانه جدیدی را در پاسخ به «اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی» تصویب کرده است.

بر اساس این فرمان، مسکو صادرات محصولات و مواد اولیه را به افراد و نهادهایی که تحریم کرده، ممنوع خواهد کرد.

این فرمان همچنین معاملات با افراد و شرکت‌های خارجی را که تحت تحریم های تلافی جویانه روسیه قرار گرفته‌اند ممنوع می‌کند و به طرف‌های روسی اجازه می‌دهد تا به تعهدات خود در قبال آنها عمل نکنند.

در فرمان اجرایی پوتین آمده است که رئیس‌جمهور روسیه به کابینه خود دستور داده که ظرف ۱۰ روز، لیستی از افرادی را که قرار است در فهرست این تحریم‌ها قرار گیرند، مشخص کند. 

 

ماکرون با پوتین گفتگو می‌کند

دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده که قرار است ماکرون ظهر امروز با همتای روس خود به صورت تلفنی گفتگو کند. 

این نخستین تماس بین دو رهبر از زمان انتخاب مجدد ماکرون به عنوان رئیس جمهوری فرانسه است. 

این دو رهبر پیشتر در سال جاری دو بار با یکدیگر صحبت کرده‌اند. ماکرون همچنین در اوایل ماه فوریه و پیش از حمله روسیه به اوکراین به مسکو سفر کرده بود تا پوتین را از تهاجم به این کشور منصرف کند. 

تماس ماکرون بعد از آن صورت می‌گیرد که او در روزهای گذشته با ولودومیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود نیز گفتگو کرده بود. 

 

نشست فوری سازمان جهانی بهداشت برای بررسی آثار تهاجم روسیه 

تاریک جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دفتر اروپایی این سازمان، هفته آینده نشست ویه‌ای در مورد تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برگزار می‌کند. 

 جاسارویچ در گفتگو با خبرنگاران در مقر سازمان جهانی بهداشت WHO در ژنو همچنین گفت: «این نشست روز ۱۰ ماه می برگزار می‌شود و هدفش بررسی تاثیر جنگ بر سیستم بهداشتی اوکراین خواهد بود. 

 

روسیه می‌گوید یک مرکز لجستیک در نزدیکی اودسا را هدف قرار داده است

وزارت دفاع روسیه می‌گوید نیروهای این کشور یک مرکز لجستیکی واقع در یک فرودگاه نظامی در نزدیکی شهر اودسا در جنوب غربی اوکراین را با موشک‌هایی با دقت بالا مورد حمله قرار داده‌اند. 

در بیانیه‌ای که این وزارتخانه در این رابطه منتشر کرده آمده است: «در این حمله آشیانه‌های حاوی پهپادهای بدون سرنشین Bayraktar TB2 اوکراین و همچنین تسلیحات موشکی و مهمات کشورهای آمریکایی و اروپایی منهدم شد.» 

کی‌یف هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده است. 

 

اسلواکی به دنبال معافیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه

وزارت اقتصاد اسلواکی اعلام کرد که اسلواکی به دنبال معافیت از هرگونه تحریم نفتی نفت روسیه است که در دستور کار اتحادیه اروپا قرار دارد. 

این وزارتخانه گفت: «اگر موضوع تحریم نفت روسیه به عنوان بخشی از بسته تحریم‌های بیشتر علیه روسیه مورد توافق کشورهای اروپایی قرار گیرد، اسلواکی درخواست معافیت خواهد کرد».بخش عمده نیازهای انرژی اسلواکی از سوی روسیه تامین می‌شود. 

 

روسیه در تلاش برای فشار از دو مسیر شرقی به اوکراین 

ارتش اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه در تلاش هستند تا از مسیر دونتسک، شهرهای کلیدی  روبیژن و پوپاسنا در شرق این کشور را محاصره کنند. 

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، در یک پست فیس‌بوکی با اعلام این مطلب اضافه کرد که روس‌ها به دنبال حرکت به سمت شهرهای لیمان و اسلویانسک در شمال منطقه هستند. این در حالیست که شاخه شرقی نیروهای مسلح اوکراین در اسلویانسک متمرکز شده است.

بر اساس اعلام ارتش اوکراین، روس‌ها همجنین در حال تلاش برای پیشروی در منطقه ایزیوم در همسایگی خارکیف هستند، اما جاده های بد و خاک مرطوب مانع از پیشرفت آنها شده است.

 

شهردار ماریوپل: بیش از ۲۰۰ غیرنظامی هنوز در کارخانه فولاد هستند

وادیم بویچنکو، شهردار شهر ماریوپل می‌گوید هنوز بیش از ۲۰۰ غیرنظامی در کارخانه فولاد آزوفستال این شهر محبوس هستند و امکان خروج از این منطقه برای آنها فراهم نشده است. 

 وادیم بویچنکو همچنین اضافه کرد که در مجموع حدود صد هزار غیرنظامی هنوز در این شهر جنوبی اوکراین که توسط نیروهای روسیه اشغال شده، حضور دارند. 

 

اوکراین می‌گوید ۲۲۰ کودک در پی حملات روسیه کشته شده‌اند

دفتر مطبوعاتی دادستان کل اوکراین گزارش داده که از آغاز حملات روسیه به این کشور حدود ۲۲۰ کودک اوکراینی کشته و ۴۰۶ نفر نیز زخمی شده‌اند. 

این نهاد دولتی اوکراین در کانال تلگرام خود نوشت که بیشتری کودکان جان‌باخته مربوط به منطقه دونتسک با ۱۳۹ کشته و پس از آن در کی‌یف با ۱۵۵۰ نفر بوده است. 

دفتر مطبوعاتی دادستان کل اوکراین هر روز گزارشی در خصوص آخرین تعداد کودکان کشته شده در پی حملات روسیه منتشر می‌کند. این نهاد روز گذشته تعداد کودکان کشته شده را ۲۱۹ نفر اعلام کرده بود. 

 

ایتالیا به دنبال استقلال از گاز روسیه تا اواسط سال ۲۰۲۴

روبرتو چینگولانی، وزیر محیط زیست ایتالیا می‌گوید این کشور قصد دارد وابستگی خود به گاز روسیه را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ قطع کند.

آقای چینگولانی در گفتگو با روزنامه لا رپوبلیکا ضمن اشاره به این مطلب تاکید کرد که ایتالیا می‌تواند تا آن زمان خود را نسبت به گاز روسیه بی‌نیاز کند و دیگر بدون واردات انرژی از روسیه نیازهای خود را تامین نماید. 

 

پاپ خواستار دیدار با پوتین شد 

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید درخواست کرده بود که در مسکو با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کند اما پاسخی دریافت نکرده است. 

پاپ تاکید کرده که قصد داشته در دیدار با رهبر روسیه از او بخواهد که جنگ در اوکراین را متوقف کند. او که این اظهارات را در گفتگو با روزنامه ایتالیایی کوریه دلا سرا به زبان می‌آورد بار دیگر از جهانیان خواست هرچه سریعتر به این جنگ پایان دهند. 

 

مقام آمریکایی: مسکو درحال برنامه‌ریزی برای الحاق بخش‌های بزرگی از شرق اوکراین به روسیه است

مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا، می‌گوید، واشنگتن بر این باور است که روسیه قصد دارد در ماه جاری بخش‌های بزرگی از شرق اوکراین را ضمیمه خود کند و شهر جنوبی خرسون را به عنوان یک جمهوری مستقل به رسمیت بشناسد. 

کارپنتر با اشاره به اینکه این اقدامات توسط آمریکا و شرکایش به رسمیت شناخته نخواهد شد افزود: «ایالات متحده و دیگران اطلاعاتی دارند که بر اساس آن روسیه در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری «رفراندوم ساختگی» در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک است که بتواند این مناطق را به خاک خود متصل کند.»

او همچنین تاکید کرد که نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه استقلال شهر خرسون را مهندسی خواهد کرد. 

کارپنتر جزئیاتی را که منجر به این ارزیابی شده ارائه نکرد اما در عین حال تاکید کرد که این تلاش‌های روسیه به رسمیت شناخته نخواهد شد. 

 

زلنسکی حمله روسیه به اودسا را محکوم کرد

بندر اودسا در جنوب غربی اوکراین بار دیگر هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه ضمن محکوم کردن این حمله تاکید کرد که نیروهای روسیه یک خوابگاه را در این منطقه مورد هدف قرار داده‌اند که به کشته شدن یک نوجوان و زخمی شدن یک دختر ۱۷ ساله انجامیده است. 

زلنسکی در ادامه گفت: «آن کودکان در خوابگاه چگونه می‌توانستند روسیه را تهدید کنند؟ این روشی است که روسیه در جنگ در پیش گرفته است.» 

اوکراینی‌ها نگرانند که اودسا یکی دیگر از اهداف تازه نیروهای روسیه باشد. این نگرانی به ویژه از آنجا قوت گرفته که یک ژنرال ارتش روسیه گفته است که حمله کرملین به روسیه با هدف ایجاد یک کریدور از روسیه به منطقه جداشده مولداوی ترانس نیستریا است که از اودسا می گذرد.

 

ادامه حملات روسیه به کارخانه فولاد ماریوپل 

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید صدها غیرنظامی همچنان در کارخانه فولاد ماریوپل گرفتار شده‌اند و نتوانسته‌اند از این منطقه خارج شوند. 

در همین حال یکی از فرماندهان نظامی نیروهایی که در این کارخانه با حملات روسیه می‌جنگد گفته پس از تخلیه نسبی غیرنظامیان از این منطقه، نیروهای روسیه بار دیگر تیراندازی به کارخانه آزوفستال از جمله به ساختمان‌هایی را که غیرنظامیان در آنجا مخفی شده‌اند، آغاز کرده‌اند. 

همچنین یکی دیگر از نیروهای جنگنده به خبرگزاری رویترز گفته که پس از عملیات تخلیه غیرنظامیان در این مطنقه از سوی نیروهای سازمان ملل، حدود ۲۰۰ غیرنظامی در داخل سنگرهای کارخانه فولاد آزوفستال گیر افتاده‌اند. 

 

آژیرهای حمله هوایی در جنوب و شرق اوکراین فعال شد

در یک ساعت گذشته، آژیرهای حمله هوایی در سراسر جنوب و شرق اوکراین فعال شده است. از جمله این مناطق می‌توان به کراماتورسک و مناطق دونتسک، زاپوریژژیا و پولتاوا اشاره کرد. 

گزارش‌های تایید نشده‌ای هم در شبکه‌های اجتماعی از انفجار در منطقه میکولایف منتشر شده اما هنوز به صورت رسمی این اخبار تایید نشده است.

 

سازمان ملل: بیش از ۳ هزار نفر در اوکراین کشته شده‌اند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین بیش از ۳ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند. این نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه تعداد دقیق ثبت شده ۳۱۵۳ نفر است می‌گوید که این آمار نسبت به روز جمعه ۲۵۴ نفر افزایش یافته است. با این حال این دفتر اعلام کرده که به دلیل مشکلات دسترسی احتمالا تعداد واقعی کشته‌شدگان این جنگ بسیار بالاتر باشد. 

در بخش دیگری از گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین آمده است که اکثر قربانیان با استفاده از سلاح‌های انفجاری گسترده همچون حملات موشکی و هوایی نیروهای روسیه جان خود را از دست داده‌اند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.