اوکراین از کشته شدن نزدیک به 20 هزار نظامی روس در جنگ میان این دو کشور خبر داد.

به گزارش جماران، اوکراین اعلام کرد تا کنون تلفات سنگینی را به روس ها تحمیل کرده و نزدیک به 20 هزار نظامی روسی را در جریان حمله روسیه به این کشور کشته است.

 ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که تاکنون 19 هزار و 600 سرباز روسیه کشته و 157 فروند جنگنده، 140 فروند بالگرد و 732 عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است.

ستاد کل ارتش اوکراین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که طی بازه زمانی 24 فوریه تا 12 آوریل، 19 هزار و 600 سرباز روسیه کشته و 157 فروند جنگنده، 140 فروند بالگرد و 732 عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است.

طبق بیانیه فوق، 1946 دستگاه خودرو زرهی، 349 عراده توپ، 111 راکت‌انداز و 63 سامانه پدافند هوایی متعلق به ارتش روسیه طی این بازه زمانی منهدم شده است.

همچنین 1406 دستگاه خودرو، 7 کشتی و قایق تندرو سبک، 76 دستگاه تانکر سوخت و 124 فروند پهپاد متعلق به ارتش روسیه نیز منهدم شده است.

 

آخرین تحولات جنگ اوکراین 

روسیه: اهدافی در کی‌یف و خملنیتسکی با موشکهای دقیق منهدم شد

وزارت دفاع روسیه از انهدام چند هدف نظامی در شهرهای کی‌یف و خملنیتسکی اوکراین خبر داد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که یک آشیانه هواپیما در منطقه خملنیتسکی اوکراین و یک زرادخانه در کی‌یف با موشک‌های بسیار دقیق از هوا و زمین منهدم شده‌اند.

وی با بیان اینکه در طول شب اهدافی را در اوکراین با سلاحهای دقیق هدف قرار دادند، گفت: یک آشیانه و مهمات حفاظت شده در پایگاه هوایی استاروکونستانتینوف در منطقه خملنیتسکی و یک زرادخانه در نزدیکی شهرک گاوریلووکا در کی‌یف بمباران شدند.

کوناشنکوف با اشاره به اینکه نیروی هوایی روسیه 32 هدف نظامی اوکراینی را منهدم کرده‌اند، افزود: سامانه موشکی پدافند هوایی اس-300 و سامانه موشکی پدافند هوایی BUK-M1 از جمله این اهداف نظامی منهدم شده بودند.

وی تصریح کرد: تاکنون 130 فروند هواپیما، 99 هلیکوپتر، 244 سامانه موشکی پدافند هوایی، 443 پهپاد، 2139 دستگاه تانک و زره پوش، 241 راکت انداز، 917 دستگاه هویتزر و خمپاره انداز، 2 هزار و 46 دستگاه خودروی نظامی ویژه متعلق به ارتش اوکراین نابود شده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه عصر دیروز تلاش گروهی از سربازان اوکراینی برای فرار از یک کارخانه محاصره شده در ماریوپول با شکست مواجه شد، گفت: نزدیک به 100 سرباز اوکراینی در حالی که قصد داشتند با خودروهای زرهی به سمت شمال شهر فرار کنند، توسط توپخانه مسدود شدند.

ولودیمیر زلنسکی «صدها تجاوز جنسی» را محکوم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه «صدها مورد تجاوز جنسی» از جمله به «دختران خردسال و کودکان بسیار کوچک» در مناطقی که قبلاً توسط ارتش روسیه اشغال شده بود را محکوم کرد.

وی که در نطقی ویدیویی خطاب به پارلمان لیتوانی سخن می‌‌گفت همچنین به دیگر موارد نقض قوانین جنگی اشاره کرد و افزود: «ثبت و بررسی جنایات جنگی ارتکابی توسط روسیه در مناطق آزاد شده از اشغالگران کماکان ادامه دارد. تقریباً هر روز گورهای دسته جمعی جدیدی پیدا می شود.»

 

زلنسکی خطاب به اتحادیه اروپا: برای قطع یا محدودیت انتقال گاز روسیه زمان تعیین کنید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از رهبران اروپایی خواست تا تحریم‌هایی را علیه تمام بانک‌ها و صنعت نفت روسیه اعمال کنند و به آن‌ها هشدار داد: «ما نمی‌توانیم صبر کنیم.»

وی در یک سخنرانی ویدئویی در پارلمان لیتوانی گفت: «ما به تصمیمات قدرتمندی نیاز داریم و اتحادیه اروپا هم اکنون باید آن‌ها را اتخاذ کند. آن‌ها باید نفت و تمام بانک‌های روسیه را تحریم کنند.»

وی تاکید کرد هر کشور عضو اتحادیه اروپا باید شرایطی را تعیین کند که چه زمانی قرار است منابع انرژی روسیه مانند گاز را قطع یا محدود کند.

وی افزود: «تنها در این صورت است که دولت روسیه متوجه خواهد شد که باید به دنبال صلح باشد و جنگ برای آن‌ها یک فاجعه خواهد بود.»

 

پوتین: منزوی کردن روسیه در دنیای امروز غیر ممکن است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گوید که کشورش منزوی نخواهد شد.

وی در جریان بازدید از تاسیسات پایگاه فضایی وستوچنی در خاور دور روسیه گفت که مسکو قصدی برای منزوی کردن خود ندارد و قدرت‌های خارجی در منزوی کردن کشور موفق نخواهند بود. 

وی افزود: «مسلما منزوی کردن کسی در دنیای امروز به‌ویژه کشور بزرگی مانند روسیه غیرممکن است.»

وی تصریح کرد: «ما با شرکای خود که مایل به همکاری هستند کار خواهیم کرد.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود به مناسبت «روز فضانوردان» درباره جنگ کشورش علیه اوکراین گفت: تردیدی نداریم که در عملیات ویژه نظامی در اوکراین به اهداف خود دست خواهیم یافت.

پوتین که طی بازدید از یک پایگاه هوایی در منطقه آمور به هموار الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: خودمان را منزوی نخواهیم کرد. در جهان مدرن، قطع کامل روابط خارجی یک کشور و منزوی کردن آن ممکن نیست. درحال فعالیت و رایزنی با شرکای خود هستیم.

وی با ادعای کمک روسیه به جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین، گفت که تامین امنیت روسیه دلیل حمله نظامی به اوکراین بوده است.

پوتین با بیان اینکه اوکراین در راستای خواسته های کشورهای غربی عمل می‌کند، افزود: کی‌یف از عمل به توافق مینسک که پایان درگیری ها در دونباس را پیش بینی می کرد سرباز زد.

وی همچنین بر تلاش‌های مسکو به منظور عدم تجرید و ارتباط به کشورهای دیگر تاکید کرد.

 

 

اوکراین تحقیقات جنایت جنگی را در پی کشته شدن یک شهروند با مین آغاز کرد

پلیس اوکراین می‌گوید که تحقیقات جنایات جنگی را پس از کشته شدن یک مرد ۶۴ ساله بر اثر مین به جا مانده در منطقه که نیروهای روس اخیرا از آن عقب‌نشینی کرده‌اند آغاز کرده است. 

پلیس گفت مردی روز دوشنبه در حال رانندگی در نزدیکی روستای کراسنه در شمال اوکراین بود که از روی یک مین ضد تانک که در کنار جاده باقی مانده بود رد شد و جان باخت. 

مقامات اوکراین‌ها بارها درباره مین‌ها و تله‌های انفجاری باقی مانده در مناطقی که نیروهای روس در آن جا عملیات داشته‌اند هشدار داده‌اند.

 

ایتالیا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه با الجزایر قرارداد جدید امضا کرد

 ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا روز دوشنبه قراردادی را برای واردات بیشتر گاز طبیعی از طریق خط لوله مدیترانه الجزایر با کاهش وابستگی به انرژی روسیه امضا کرد.

دراگی پس از دیدار با رئیس جمهوری الجزایر به خبرنگاران گفت که توافق برای تشدید همکاری‌های دو جانبه در بخش انرژی همراه با قرارداد صادرات بیشتر گاز به ایتالیا «پاسخ مهمی به هدف استراتژیک» جایگزینی سریع انرژی روسیه است.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی ایتالیا است که ۴۰ درصد از واردات را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن الجزایر قرار دارد که حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز را از طریق خط لوله مدیترانه تامین می‌کند.

قرارداد جدید ۹ میلیارد مترمکعب گاز الجزایر را اضافه می‌کند که ۲۹ میلیارد متر مکعب کنونی گاز روسیه را تحت شعاع قرار دهد. 

 

یونیسف: دو سوم کودکان اوکراینی بعد از تهاجم روسیه آواره شده‌اند

یونیسف اعلام کرد که نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی از زمان تهاجم روسیه خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

مانوئل فونتین، مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف که به تازگی از اوکراین بازگشته است گفت: «آواره شدن ۴.۸ میلیون کودک از ۷.۵ میلیون کودک اوکراینی در چنین مدت کوتاهی چیزی است که او در ۳۱ سال کار بشردوستانه ندیده بود که به این سرعت رخ دهد.»

وی تصریح کرد که از میان کودکانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند ۲.۸ میلیون نفر در داخل اوکراین و ۲ میلیون نفر دیگر در کشورهای دیگر آواره هستند.

 

نگرانی زلنسکی از احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ابراز نگرانی کرد که نیروهای روسیه می‌توانند از سلاح‌های شیمیایی در کشورش استفاده کنند اما تایید نکرد که آیا این سلاح‌ها تاکنون استفاده شده است یا خیر.

زلنسکی گفت روسیه ادعا کرده است که نیروهایش می‌توانند از سلاح‌های شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل استفاده کنند. وی تاکید کرد که او این موضوع را جدی می‌گیرد. 

وی در سخنرانی شبانه خود افزود: «امروز اشغالگران بیانیه جدیدی را صادر کردند که نشان دهنده آمادگی آن‌ها برای مرحله جدیدی از وحشت علیه اوکراین و مدافعان ما است.»

وی تاکید کرد که روسیه گفته است که می‌توانند از سلاح شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل استفاده کند: «ما این موضوع را تا حد امکان جدی می‌گیریم.»

وی تصریح کرد: «می‌خواهم به رهبران جهان یادآوری کنم که استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی از سوی روسیه قبلا مورد بحث قرار گرفته است. و در آن زمان به این معنی بود که باید به تجاوز روسیه بسیار شدیدتر و سریعتر واکنش نشان داد.»

 

اطلاعات ضد و نقیض درباره وضعیت شهر بندری ماریوپل

نیروهای روسیه روز سه‌شنبه فشار خود را بر شهر بندری استراتژیک ماریوپل که سربازان اوکراینی به شدت در تلاش برای دفاع از آن هستند ادامه دادند. 

اطلاعات ضد و نقیضی درباره وضعیت ماریوپل که بیش از ۴۰ روز از سوی ارتش روسیه محاصره شده است درز پیدا می‌کند. 

یگان ۳۶ نیروی دریایی ملی اوکراین که در این شهر در جنوب شرقی کشور می‌جنگند در فیس‌بوک نوشت: «امروز احتمالا آخرین نبرد خواهد بود زیرا مهمات ما در حال تمام شدن است.»

این یگان با اشاره به زخمی شدن نیمی از اعضای خود افزود: «بیش از یک ماه است که بدون تامین مهمات، بدون غذا، بدون آب و انجام ممکن و غیر ممکن جنگیدیم.»

با این حال سرگئی اورلوف، معاون شهردار به بی‌بی‌سی گفت که نبرد ماریوپل ادامه دارد.

وی افزود: «روس‌ها به‌طور موقت بخشی از شهر را اشغال کرده‌اند. سربازان اوکراینی به دفاع از مرکز و جنوب شهر و همچنین مناطق صنعتی ادامه می‌دهند.»

تصرف احتمالی شهر ماریوپل باعث اتصال مناطق دونباس به شبه جزیره کریمه می‌شود که دستاوردهای ارضی مسکو را در نوار ساحلی در امتداد دریای آزوف تثبیت می‌کند.

از سوی دیگر دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در دونتسک روز دوشنبه گفت که نیروهایش بندر ماریوپل را به‌طور کامل تصرف کرده‌اند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.