حمله روسیه به اوکرایناز یک ماه عبور کرد. در تاریخ ۲۴ فوریه بود که روسیه با وجود انکارهای قبلی اش تهاجم به اوکراین را آغاز کرد و اسم این اقدام را "عملیات ویژه نظامی" گذاشت. اوکراین هم آمار روشنی از کشته های خود ارائه نمیکند.رئیس جمهور اوکراین دو هفته پیش گفته بود که ۱۳۰۰ سرباز این کشور در جنگ کشته شده اند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان روسیه برای هفته‌ها هنگامی که بیش از 100000 سرباز در مرزهای اوکراین جمع آوری کرد، اصرار داشت که هیچ برنامه‌ای برای تهاجم ندارد. سپس آن را انجام داد. بنابراین جای تعجب نیست که شک و تردید عمیقی با اعلام روز سه‌شنبه مبنی بر یک حمله کاهش‌یافته مواجه شد.

ایالات متحده - مانند همه - به دلایل بشردوستانه و به دلیل اینکه می تواند ترس از یک جنگ گسترده ایالات متحده با روسیه را کاهش دهد، از کاهش تنش هجوم مسکو ناامید است.

اما تجربه دروغ‌ها و تبلیغات قبلی ولادیمیر پوتین، و خشونت‌های او، اولین نشانه‌های پیشرفت میان مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسی در ترکیه را پنهان کرد. مسیر خائنانه ای که هر آتش بس یا توافق صلح با آن روبرو می شود، ابتدا اجرا می شود و سپس دائمی می شود، همچنین خوش بینی را در غرب و اوکراین تعدیل کرد.

در جنگ سرد، شعار معروف ایالات متحده پس از توافق کاهش تسلیحات هسته‌ای با کرملین، «اعتماد کنید اما تأیید کنید». در این تعارض، رویکرد دقیقاً برعکس است - تأیید و بی اعتمادی. این تغییر منعکس کننده سوء ظن شدید نسبت به رئیس جمهور روسیه پس از دو دهه رهبری ضدغربی وی است. همچنین ناشی از انزجار از حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان بی گناه - در بیمارستان ها، بلوک های آپارتمانی و تئاتری که به عنوان سرپناه استفاده می شود - در ماه گذشته.

ایالات متحده به جنگ اطلاعاتی بازگشته است

در بخش راستی‌آزمایی معادله، ایالات متحده روز سه‌شنبه تاکتیک پیش از تهاجم خود را برای استفاده از قابلیت‌های اطلاعاتی برای ترسیم تصویر واضحی از آنچه که معتقد است روسیه واقعاً در اوکراین انجام می‌دهد، تکرار کرد. این برای خنثی کردن افسانه‌ها و اطلاعات غلط مسکو طراحی شده است و در خدمت هدف گسترده‌تر آمریکا برای محروم کردن پوتین از پاداش برای تجاوزاتش است، حتی اگر یک جنگ با شدت کمتر که عمدتاً به شرق و جنوب اوکراین محدود می شود، نشان می دهد که حمایت غرب از کی یف مؤثر است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در نشستی سه‌شنبه گفت: «هیچ‌کس نباید خود را با ادعای اخیر کرملین که به طور ناگهانی حملات نظامی در نزدیکی کی یف را کاهش می‌دهد، یا هرگونه گزارشی مبنی بر خروج تمام نیروهایش، گول بزنیم».

در واشنگتن این احساس قوی وجود دارد که در حالی که عملیات روسیه ممکن است پس از شکست خونین خود در حمله رعد آسا به کی یف در حال چرخش باشد، این حرکت به سادگی می تواند یک حمله تشدید شده به شهرهای محاصره شده جنوبی و شرقی باشد.

در کوتاه‌مدت، روسیه می‌تواند برای حملات وحشیانه‌تر در منطقه‌ای متمرکزتر دوباره اقدام کند. در درازمدت، هیچ تضمینی وجود ندارد که پوتین هرگز تمایل خود برای درهم شکستن ملیت اوکراینی را در صورت تضمین یک ساحل در شرق کنار بگذارد.

کربی به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم که این یک جابجایی است، نه یک عقب نشینی واقعی، و همه ما باید آماده تماشای یک حمله بزرگ علیه سایر مناطق اوکراین باشیم.» او گفت که گروه های کوچکی از نیروهای روسی در حال عقب نشینی از کی یف هستند. اما وی افزود: ما حاضر نیستیم این را عقب نشینی یا صرف نظر کردن بنامیم.

با این حال، کربی بیش از آنچه که ایالات متحده مجبور است به گفتن اینکه پوتین قبلاً در جنگ گسترده تر در اوکراین شکست خورده بود، نزدیک شد و به فهرست شهرهای بزرگی اشاره کرد که نتوانسته است تصرف یا تحت سلطه خود درآورد، زیرا فشار بر رئیس جمهور روسیه را افزایش داده است.

کربی گفت: "آنها کی یف را می خواستند. آنها به آن نرسیدند."

آنها همچنین نتوانستند واقعاً هیچ مرکز جمعیتی عمده ای را تصاحب و نگهداری کنند. آنها خارکیف را نگرفته اند. آنها چرنیهیو تصرف نکرده اند. آنها ماریوپل را نگرفته اند. و در حالی که ما ارزیابی می کنیم که آنها خرسون را گرفتند، این در حال حاضر به بازی بازگشته است.

این سابقه ناامیدی روسیه به انگیزه احتمالی دیگری برای نگاهی اجمالی به دیپلماسی اشاره کرد: مسکو به سادگی نمی تواند به حمله در چنین میدان نبرد گسترده ای علیه مقاومت سرسخت اوکراین ادامه دهد.

آیا روسیه عقب نشینی می کند یا نیروهایش را دوباره سازماندهی می کند؟

علیرغم سوء ظن ایالات متحده نسبت به اقدامات روسیه، که به عنوان کاهش تنش و نه آتش‌بس به عنوان اعتمادسازی معرفی شد، مذاکرات در ترکیه حداقل خوش‌بینی‌هایی را به همراه داشت که از زمانی که تانک‌های روسی بیش از یک ماه پیش به اوکراین حمله کردند، دست نیافتنی بود.اگر پیشرفت ادامه یابد، مذاکرات ممکن است پایه و اساس چارچوبی را برای کاهش یا پایان دادن به جنگ در آینده ایجاد کرده باشد.

الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه گفت که روسیه "در برخی مواقع" فعالیت نظامی خود را در اطراف کیف و شهر شمالی چرنیهف کاهش خواهد داد. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: در جریان مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در روز سه‌شنبه در استانبول، پیشرفت کافی برای امکان دیدار پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین حاصل شده است. وی همچنین گفت که دو طرف توافق کرده‌اند که تصمیم‌گیری درباره سرنوشت کریمه که در سال 2014 توسط روسیه تصرف شده بود را به مدت 15 سال به تعویق بیندازند. چنین توافقی یکی از دشوارترین موضوعات در مذاکرات آتش بس را مشخص می کند.

با این حال، درک آنچه اتفاق نمی افتد نیز مهم است. هرگونه تصوری مبنی بر اینکه جنگ تجاوزکارانه روسیه ممکن است در شرف پایان باشد، بسیار زودرس خواهد بود. هنوز هم تلفات بدی را بر غیرنظامیان وارد می کند.

خدمات اضطراری دولتی اوکراین اعلام کرد، برای مثال، روز سه شنبه، در حمله روسیه به دفتر فرماندار نظامی منطقه ای منطقه میکولایف در جنوب غربی اوکراین، حداقل 12 نفر کشته و 33 نفر زخمی شدند.

و حتی اگر روسیه در میدان‌های نبرد جنوبی و شرقی تجدید قوا کند، این بدان معنا نیست که کیف و سایر شهرها از ترس همیشه حاضر از حملات هوایی رهایی خواهند یافت. در جایی که جنگ بیداد می کند، بدبختی بیشتر غیرنظامیان مسلم است. و یک تقسیم عملی کشور، که ممکن است اکنون هدف کاهش یافته پوتین باشد، پاداش تحقیر قوانین بین‌الملل را پس از ورود او به کشوری دموکراتیک و مستقل - حتی اگر در داخل کشور نیز گزینه‌ای برای حفظ چهره باشد.

زلنسکی روز سه شنبه هشدار داد که کشورش نمی تواند به سخنان دولتی که به دنبال "نابودی" کشورش است اعتماد کند. دشمن هنوز در خاک ماست. آنها به بمباران شهرهای ما ادامه می دهند. ماریوپل محاصره شده است. حملات موشکی و هوایی متوقف نمی شوند.

نیات روسیه به آزمایش گذاشته شد

روزهای آینده آزمایش خواهند کرد که آیا نیروهای روسیه واقعاً از کی یف و چرنیهف عقب نشینی می کنند یا خیر. فردریک پلیتگن، خبرنگار سی‌ان‌ان، روز سه‌شنبه از خط مقدم نزدیک پایتخت اوکراین بازدید کرد و از گلوله باران شدید خبر داد.

چنین حملاتی می تواند نشان دهد که واحدهای روسی عقب نشینی خود را پوشش می دهند. یا ممکن است در راه خروج، طرح زمین سوخته را اجرا کنند. گروه‌ خبری سی‌ان‌ان نیز در شب چهارشنبه سوری صدای شلیک موشک و توپخانه در کی یف را شنیدند که به سختی با وعده‌های روسیه برای کاهش اقدامات مطابقت دارد.

برخی از بدبینان نسبت به روسیه بر این باورند که این اعلام چیزی جز چرخش مسکو نیست که برای کاهش توجه از ضرر در میدان جنگ طراحی شده است. چیزی تغییر نکرده است. آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر سابق اوکراین، روز سه‌شنبه در اتاق خبر سى ان ان گفت: روس‌ها استاد فریبکاری دروغ و لباس‌پوش کردن در پنجره هستند.

یاتسنیوک گفت: روس‌ها از قدرت انسانی خارج شده‌اند، از مهمات خارج شده‌اند، آنها در محاصره و تصرف کى یف شکست خورده‌اند.

یکی دیگر از انگیزه‌های احتمالی برای تغییر استراتژی بالقوه روسیه، تلاش مجدد برای شکستن وحدت قوی غرب است - یکی از چیزهایی که به نظر می‌رسید پوتین را در زمان شروع تهاجم شگفت‌زده کرد. در تئوری، امید به یک گشایش دیپلماتیک می‌تواند کشورهای اروپایی را کمتر به تحریم‌هایی که اقتصاد خفه‌شده روسیه را منهدم کرده است، بیشتر کند.

این ممکن است توضیح دهد که چرا  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صبح روز سه‌شنبه با انتشار گزارش‌هایی از پیشرفت مذاکرات در ترکیه، سریع با رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا وارد خط شد. بر اساس بیانیه کاخ سفید، متحدان مجددا بر عزم خود برای ادامه افزایش هزینه‌های روسیه برای حملات وحشیانه‌اش در اوکراین تاکید کردند.

یک توافق دیپلماتیک می تواند بد باشد - اما نه به اندازه جنگ

دیپلماسی موفق، حتی اگر راه حلی ارائه دهد که هیچ کس را راضی نکند، با توجه به حمله وحشتناک فعلی پوتین به غیرنظامیان، می تواند جان هزاران نفر را نجات دهد. برخی ضمانت‌های امنیتی برای کی یف - احتمالاً از سوی اتحادیه اروپا یا اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد - می‌تواند به برخی از 3.9 میلیون پناهنده که از کشور فرار کرده‌اند اجازه دهد تا شاید به خانه بازگردند و ظاهری از زندگی سابق خود را بازسازی کنند.

جان هربست، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین، گفت که موضع در حال تحول کی‌یف برای بی‌طرفی آینده جالب توجه است، همانطور که نشان می‌دهد روسیه تجاوز به شرق اوکراین را محدود می‌کند. این هنوز هم بد است. اما بهتر از چیزی که امروز داریم.» هربست افزود که هرگونه نشانه ای مبنی بر عقب نشینی روسیه از تلاش های قبلی پوتین برای کنترل تمام اوکراین و تغییر دولتش می تواند به راه پیش رو اشاره کند.

شایان ذکر است حمله روسیه به اوکراین روز پنجشنبه یک ماهه شد. در تاریخ ۲۴ فوریه بود که روسیه با وجود انکارهای قبلی اش تهاجم به اوکراین را آغاز کرد و اسم این اقدام را "عملیات ویژه نظامی" گذاشت.

یک مقام ارشد ناتو روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت بین هفت هزار تا ۱۵ هزار سرباز روسیه طی یک ماه حمله روسیه به اوکراین کشته شده اند.

روسیه بعد از روز دوم مارس آمار رسمی از شمار کشته های خود ارائه نکرده است، اما در آن زمان تعداد سربازان جان باخته را حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

برای مقایسه، روسیه طی ده سال اشغال افغانستان حدود ۱۵ هزار کشته داد.

اوکراین هم آمار روشنی از کشته های خود ارائه نمیکند.

رئیس جمهور اوکراین دو هفته پیش گفته بود که ۱۳۰۰ سرباز این کشور در جنگ کشته شده اند.

همچنین همزمان با افزایش تلفات غیرنظامیان اوکراینی و آوارگی یک سوم از جمعیت ۴۴ میلیونی این کشور، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از مردم سراسر جهان خواسته تا به خیابان‌ها بیایند و خواستار توقف جنگ شوند.

زلنسکی در یک ماه گذشته بارها از عدم حمایت مورد انتظارش از سوی غرب شکایت کرده و گفته انتظار دارد تا از سوی متحدان غربی اقدامات جدی انجام شود و بر درخواستش مبنی بر ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تاکید کرده است.

ستاد کل ارتش اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای آمار تلفات جانی و خسارات نظامی ارتش روسیه را از 24 فوریه تا 26 مارس اعلام کرد.

براساس این گزارش، در بازه مذکور 16 هزار و 400 سرباز روسی کشته شدند، همچنین 117 فروند هواپیما، 127 فروند بالگرد، 293 توپ جنگی، 91 سیستم پرتاب موشک، 1640 دستگاه خودروی زرهی، 51 پدافند هوایی و 575 عراده تانک منهدم شده است.

نیروهای روسیه همچنین 1131 دستگاه خودرو، 7 فروند کشتی و قایق تندرو سبک، 73 خودروی سوخت و 56 پهپاد را از دست دادند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.