روسیه پوتین می تواند رنج های زیادی ایجاد کند، اما این اتحاد جماهیر شوروی نیست در حالی که مذاکرات بین روسیه و اوکراین بدون نتیجه یکی پس از دیگری به پایان می‌رسد، حملات مسکو به شهرهای دیگری از اوکراین آغاز شده است.

به گزارش جماران به نقل از واشنگتن پست حمله هوایی روسیه به زایشگاهی در ماریوپول وحشیانه بود، اما آماده تماشای تداوم وحشت‌های تلویزیونی در حالی که ولادیمیر پوتین حملات خود را در سراسر اوکراین افزایش می‌دهد. با وجود مقاومت شدید اوکراین، و کمک های اقتصادی و نظامی غرب، ویرانی و مرگ تا زمانی که اسلحه های روسی ساکت شوند، ادامه خواهد داشت.

اوکراینی‌ها به تنهایی نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند. اما آنها از نظر نظامی تنها هستند زیرا ایالات متحده و ناتو قاطعانه مخالف وارد شدن به یک درگیری مسلحانه مستقیم و پرهزینه با روسیه مجهز به سلاح هسته ای هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌تواند درخواست‌های خود را صادر کند، اما هیچ نیروی نظامی ایالات متحده یا غربی در زمین یا هوا بر فراز اوکراین نخواهد جنگید. پوتین هم این را می داند.

با این حال، معلوم نیست که آیا او می‌داند که درگیری خونین خود را تا چه اندازه اشتباه محاسبه کرده است. مانند دو تن از اسلاف خود در کرملین - رهبران شوروی لئونید برژنف، که چکسلواکی کمونیست اصلاح‌طلب را در سال 1968 با حمایت کشورهای پیمان ورشو در هم شکست، و نیکیتا خروشچف که در سال 1962 موشک‌های هسته‌ای را در کوبا قرار داد، پوتین کشورش را در مسیری غیرقابل دفاع  به راه انداخته است. شمشیرهای اتمی پوتین ممکن است به روشن شدن برخی از روایات رایج در مورد بن بست های هسته ای گذشته بین ایالات متحده و روسیه کمک کند.

یکی از روایت‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در کنار تانک‌های روسی ایستاده بود و به دلیل خطر جنگ با یک کشور شوروی مجهز به سلاح هسته‌ای، بهار پراگ را در سال 1968 خفه می‌کرد. دقیقا اینطور نیست.

دوم این است که بحران موشکی کوبا آمریکا و روسیه ناشی از تهاجمات ترسناک شوروی در نیمکره غربی بود.

در 20 اوت 1968، زمانی که نیروهای پیمان ورشو به رهبری شوروی به ماهواره شورشی چکسلواکی حمله کردند، به عنوان وابسته در سفارت ایالات متحده در بن در آلمان غربی بودم. سال‌ها قبل از آن، در سال 1962، من افسر وظیفه شبانه در فورت نیاگارا در یانگ‌استاون، نیویورک بودم، زمانی که رئیس‌جمهور جان اف کندی «قرنطینه» را برای جلوگیری از ارسال تجهیزات نظامی شوروی به کوبا اعلام کرد و به نیروهای ارتش آمریکا دستور داد تا در حالت آماده‌باش دفاعی کنند. شرط 3 (Defcon 3). بحران چکسلواکی و کوبا و حمله روسیه به اوکراین مسائل کاملاً متفاوتی هستند.

مطمئناً، تماشای نیروهای روسی که در شهرهای اوکراین در حال چرخیدن هستند، احساس تزلزل ناپذیری از تجربه قبل از آنچه امروز شاهد آن هستیم را القا می کند. و استقرار نیروهای آمریکایی در کشورهای ناتو در همسایگی اوکراین وظیفه من را به عنوان آجودان پست اعزامی یک متخصص فورت نیاگارا در تأسیسات فلوریدا برای کمک به درگیری احتمالی کوبا را به یاد می آورد. اما شباهت ها عمیق نیستند.

در سال 1968، ایالات متحده از نظر دیپلماتیک و نظامی برای مقابله با تهاجمات علیه غرب توسط کشورهای پیمان ورشو، از جمله از همسایه آلمان شرقی، قرار گرفت. اما چکسلواکی در مدار شوروی قرار داشت. اما این یک فشار جدید روسیه به حوزه غرب نبود.

علاوه بر این، در سال 1968، ما یک ملت متلاشی شده بودیم. رئیس جمهور لیندون بی. جانسون که از افکار عمومی فرسوده شده بود و یک قربانی سیاسی جنگ ویتنام بود که کشور را متلاشی کرد، ناگهان اعلام کرد که به دنبال انتخاب مجدد نخواهد بود.

آمریکا در اثر ترور کشیش مارتین لوتر کینگ جونیور و سناتور رابرت اف کندی به خون کشیده شد. دانشگاه ها در تظاهرات ضد جنگ غرق شدند. در همان ماهی که تانک‌های شوروی وارد پراگ شدند، پلیس و گارد ملی ایلینوی در خارج از کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو غوغا کردند و صدها تظاهرکننده، خبرنگاران خبری و تماشاچیان را با چماق زدند و به سمت شان  گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

در سال 1962، ما با ترس از درگیر شدن در تخریب متقابل تضمین شده روبرو شدیم که نتیجه احتمالی یک درگیری مستقیم تسلیحات هسته ای ایالات متحده و شوروی بود. اما به این دلیل نبود که شوروی در حال حرکت بود تا دولت کمونیستی نوپای فیدل کاسترو را به تازگی وارد مدار خود کند.

کندی قرنطینه را در سال 1962 اعلام کرد، زیرا خروشچف قصد داشت موشک‌های بالستیک را در کوبا مستقر کند و تنها در 90 مایلی از سرزمین اصلی ایالات متحده یک تهدید هسته‌ای ایجاد کرد.

ما اکنون در دنیایی متفاوت با منافع استراتژیک متفاوت زندگی می کنیم.

پیمان ورشو؟ به طور رسمی مرده 1991. اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی شوروی؟ در سال 1991 منحل شد. آلمان در سال 1990 دوباره متحد شد و چکسلواکی در سال 1993 منحل شد و جمهوری چک و اسلواکی را ایجاد کردند.

کوبا اکنون یک کشور یتیم است.

روسیه امروزی خود را گرفتار کره ای از کشورهای وابسته به هم می بیند که از نظر دیپلماتیک از آن جدا شده و با تحریم ها، تحریم ها و تحقیر تقریباً جهانی مجازات می شود.

بله، توانمندی های هسته ای روسیه همچنان یک تهدید است.اما موضع گیری هسته ای نمی تواند روسیه را از مسیر مخرب تعیین شده توسط پوتین نجات دهد. اوکراین و اوکراینی‌ها اکنون به طرز غم‌انگیزی و ویران‌کننده بیشترین بار را متحمل می‌شوند. اما زایشگاه ها، خانه ها، مزارع، پل ها و کارخانه ها بازسازی خواهند شد. هیچ مانعی برای آن وجود ندارد. آمریکا و غرب باید محکم بمانند. مانند ظالمان گذشته روسیه، روز حسابرسی برای ولادیمیر پوتین فرا خواهد رسید.

شایان ذکر است وزارت امور خارجه اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه مسجدی در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین را هدف قرار داده‌اند.

بیش از ۸۰ بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه در این مسجد پناه گرفته‌ بودند.

اوکراین، روسیه را به جلوگیری کردن از خروج مردم از ماریوپل متهم کرده است، جایی که محاصره صدها هزار نفر را به دام انداخته است.  اسم مسجد "سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان" است.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند که در حمله هوایی روسیه به یک زایشگاه در شهر ساحلی ماریوپول حداقل ۱۷ نفر زخمی شده و این شفاخانه هم تخریب شده‌است.

شهر ماریوپول در محاصره نیروهای روسی قرار دارد.

حمله هوایی روسیه به این زایشگاه از سوی واشنگتن، لندن و واتیکان محمکوم شده‌است.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تویترش نوشته که در نتیجه این حمله مردم از جمله کودکان زیر آوار شفاخانه شدند.

مقام‌های محلی بندر ماریوپول در جنوب اوکراین می‌گویند با توجه به ادامه اشغال و محاصره این شهر توسط نظامیان روسی وضعیت شهروندان در آن مدام فاجعه‌بارتر می‌شود.

تامین مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی برای ساکنان این بندر مدام دشوارتر شده و وضعیت چنان بحرانی است که امکان کف و دفن قربانیان نیز وجود ندارد.

بنابر گزارش‌ها از ابتدای تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تا کنون دست‌کم هزار و ۶۰۰ نفر در بندر ماریوپول جان خود را از دست داده‌اند.

گفته می‌شود برخلاف توافق‌های انجام شده برای در نظر گرفتن کریدورهای امن برای خروج غیرنظامیان از بندر ماریوپول نیروهای روسی با بمباران این مسیرها بارها در این کار اخلال ایجاد کرده‌اند.

دادستانی کل اوکراین می‌گوید از ابتدای حمله نظامی روسیه به این کشور در پنجم اسفند (۲۴ فوریه) تا کنون دست‌کم ۷۹ کودک جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۰۰ کودک دیگر مجروح شده‌اند.

دفتر دادستانی در عین حال هشدار داده که این آمار نباید کامل و قطعی تلقی شود زیرا در مناطق تحت محاصره یا اشغال روسیه که نیروهای روسی در آنها به طور فعال به "عملیات خصمانه" ادامه می‌دهند امکان بررسی دقیق وجود ندارد.

همچنین برآورد می‌شود که از آغاز تهاجم روسیه ۲۸۰ مرکز آموزشی در سراسر اوکراین آسیب دیده و دست‌کم ۹ مرکز به طور کامل تخریب شده‌اند.

مطابق بیانیه‌ای که دادستانی اوکراین شنبه ۲۱ اسفند منتشر کرد ۱۰۰ واحد از مراکز آموزشی آسیب دیده در منطقه دونسگ در شرق این کشور قرار دارند.

در این بیانیه هشدار داده شده که احتمال می‌رود بر اثر آسیب دیدن و تخریب مراکز آموزشی و ادامه "عملیات خصمانه" نیروهای روسی تا هفت میلیون کودک در اوکراین از فرصت بهره‌مندی از آموزش محروم شوند.

روسیه هدف حمله‌های خود را مراکز و زیر ساخت‌های نظامی اوکراین عنوان می‌کند و هرگونه آسیب رساندن به ساختمان‌ها و تاسیسات مربوط به غیرنظامیان را منکر می‌شود.

با این حال تا کنون گزارش‌ها، تصویرها و ویدئوهای فراوانی در فضای مجازی منتشر شده که خلاف این ادعاها را ثابت می‌کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.