منابع آگاه از سفر رئیس جمهور دولت مستعفی یمن به آمریکا به منظور انجام معالجات پزشکی خبر دادند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، دو منبع آگاه به خبرگزاری سبا اعلام کردند که «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن به منظور درمان و معالجه عازم آمریکا شده است.

انتظار می‌ رود منصور هادی طی یک هفته بازگردد.

رئیس جمهور دولت مستعفی یمن که در حال حاضر در ریاض سکونت دارد، از سال 2011 میلادی به علت مشکل بیماری قلبی تحت درمان و معالجه است و بارها به منظور انجام معاینات پزشکی و درمان به آمریکا سفر کرده است و آخرین آن در اوت 2020 بود.

این در حالی است که در جدیدترین خبر از یمن، شورای انتقالی جنوب که در عدن پایتخت موقت دولت مستعفی منصور هادی در جنوب یمن مستقر است، شنبه از نمایندگان خود در رایزنی های جاری در عربستان سعودی برای تکمیل اجرای توافق ریاض خواست همه اشکال ارتباط مستقیم با دولت هادی را متوقف کند.

«علی  عبدالله الکثیری» سخنگوی رسمی شورای انتقالی جنوب یمن در اظهاراتی گفت: شبه نظامیانی که (توسط دولت مستعفی منصور هادی) از «مارب و الجوف» فراخوانده شده بودند صبح شنبه به تحصن مسالمت آمیز مردمی در منطقه عبدان در شهر نصاب استان شبوه حمله کردند.

وی گفت: اهالی استان شبوه این تحصن را به منظور اعلام مخالفت با خط مشی خصمانه و سرکوبگرانه  شبه نظامیان(وابسته به دولت مستعفی) در حمله به روستاها و خانه های مردم و ربودن فرزندانش این استان و دیگر مناطق جنوب یمن برگزار کرده بودند.

الکثیری گفت: شورای انتقالی جنوب این رفتارهای خصمانه را موجب تضعیف توافق ریاض و تلاش ها برای تکمیل اجرای آن می داند و نمایندگان شورای انتقالی در رایزنی ها برای اجرای توافق، طرف دیگر(اشاره به دولت مستعفی) را مسئول ناکام گذاشتن عمدی تلاش ها برای ایجاد آتش بس و اجرای توافق می دانند.

او گفت که هر گونه تماس مستقیم با طرف مقابل و رایزنی‌ ها برای تکمیل اجرای توافق ریاض تا زمان قرار گرفتن وضعیت پرونده استان شبوه در صدر اولویت های اجرای توافق ریاض و درمان کامل اوضاع در جنوب یمن متوقف می شود.

این اقدام یکجانبه شورای انتقالی جنوب پس از آن صورت گرفت که «عیدروس قاسم الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب تصمیم گرفت که نیروهای امنیتی و نظامی این شورا را در وارتخانه های کشور و دفاع دولتی که بر اساس توافق ریاض شکل گرفته است، ادغام کند و حالا تصمیم جدید شورای انتقالی می تواند بر تلاش ها برای اجرای بخش امنیتی و نظامی توافق ریاض هم تاثیر منفی گذارد.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر 2019 پس از درگیری‌ های خونین میان دو طرف در اوت همان سال که ده‌ ها کشته و زخمی برجا گذاشت و به دنبال آن دولت موقت، عدن را ترک کرد، با وساطت سعودی‌ ها یک توافق آشتی موسوم به توافق ریاض را منعقد کردند که هنوز هم  اجرایی نشده است.

رقابت و درگیری میان دولت مستعفی (همپیمان عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) به یکی از پیچیدگی‌ های بحران یمن تبدیل شده و کارشناسان این مسأله را به جنگ نیابتی میان ریاض و ابوظبی بر سر تسلط بر منابع یمن تفسیر می‌ کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.