بهبودیافتگان کرونا در برابر سایر ویروس‌ها ایمن هستند؟

بر اساس مطالعه اخیر محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، آنتی بادی بهبودیافتگان کرونایی ممکن است به سایر ویروس‌ها هم پاسخ ایمنی دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال اکسپرس، همه ویروس‌های کرونا، چهار پروتئین ساختاری اولیه و چندین پروتئین غیرساختاری تولید می‌کنند، با این حال بیشتر تحقیقات سارس-کوو ۲ مبتنی بر آنتی بادی بر روی پروتئین‌های سنبله و نوکلئوکپسید متمرکز شده است. مطالعه منتشر شده در PLOS Biology توسط آنا هفرون، ایرنه اونگ و همکارانش در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا حاکی از آن است که این امکان وجود دارد که پاسخ‌های ایمنی در برابر سایر پروتئین‌های تولید شده توسط ویروس سارس-کوو ۲ در بدن ایجاد شود.

اثر واکسن‌های مبتنی بر پروتئین سنبله متغیر است و همه افراد آلوده به سارس-کوو ۲ آنتی بادی‌های قابل تشخیص علیه پروتئین‌های سنبله یا نوکلئوکپسید تولید نمی‌کنند، بنابراین گزینه‌های مبتنی بر آنتی بادی‌های گسترش یافته به ویژه با توجه به ظهور انواع جدید، می‌توانند نقش مهمی در بهبود واکسن‌ها، تشخیص‌ها و درمان‌ها داشته باشند. محققان برای بررسی اینکه آیا عفونت سارس-کوو ۲ پاسخ‌های آنتی بادی قوی را در برابر تمام پروتئین‌های این ویروس ایجاد می‌کند یا خیر، ۷۹ «اپی توپ، مناطق خاص پروتئوم ویروسی» را که آنتی بادی‌ها تشخیص می‌دهند و به آن‌ها متصل می‌شوند، نقشه برداری کردند. آن‌ها همچنین آزمایش کردند که آیا آنتی بادی‌هایی که در پاسخ به سارس-کوو ۲ یا آنتی بادی‌های موجود براثر تماس قبلی با ویروس‌های کرونا ایجاد می‌شوند، می‌توانند به هر یک از پروتئین‌های شش ویروس انسانی شناخته شده متصل شوند تا اپی توپ‌های واکنش متقابل بالقوه را شناسایی کنند یا خیر.

علاوه بر پروتئین‌های سنبله‌ای و نوکلئوکپسیدی، محققان اپی‌توپ‌های سلول B را که قبلا ناشناخته و بسیار واکنش پذیر بودند، در کل مجموعه پروتئین‌های موجود در سارس-کوو ۲ و کرونا ویروس‌های دیگر قرار داده و پتانسیل واکسن‌های آینده را گسترش می‌دهند، با این حال برای تعیین اینکه چه مدت این آنتی بادی‌ها باقی مانده‌اند و آیا پاسخ‌های افراد واکسینه شده با کسانی که قبل از واکسیناسیون به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، متفاوت است، تحقیقات بیشتری نیاز است. دکتر اونگ و همکارانش به بررسی این جنبه‌ها در بزرگسالان و کودکان ادامه خواهند داد.

اگرچه محققان به طور مستقیم انواع نگرانی را که از ابتدای ابتلا به بیماری همه گیر کووید-۱۹ ظهور کرده‌اند، مشاهده نمی‌کنند، اما مقایسه ژنوم اصلی سارس-کوو ۲ با چند مورد از نگرانی‌ها تغییرات زیادی را در مناطقی که در آن قرار دارند، شناسایی کرد.

محققان می‌گویند: نمایه سازی گسترده ما از واکنش آنتی بادی در سطح اپی‌توپ در افراد مبتلا به کووید-۱۹ در دوره نقاهت که توسط سنجش‌های مستقل تایید شده است، اپی توپ‌های جدیدی را فراهم می‌کند که می‌توانند به عنوان اهداف مهم در توسعه تشخیص‌های بهتر، واکسن‌ها و دارو‌های درمانی علیه سارس-کووید ۲ عمل کنند و در برابر انواع نگرانی و ویروس‌های خطرناک انسانی که ممکن است در آینده پدیدار شوند، موثر باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید