اسرائیلی ها به خوبی می دانند که با توهین به مسجد الاقصی، آن هم در ماه مبارک رمضان، قطعا خون نمازگذاران فلسطینی به جوش خواهد آمد و درگیری ایجاد خواهد شد. پس چرا دست به چنین کاری زده اند؟

 

به گزارش جماران، صحن‌ های مسجد‌الاقصی، از صبح امروز دوشنبه بار دیگر شاهد یورش نظامیان صهیونیست در راستای حمایت از شهرک‌ نشینان به نمازگزاران فلسطینی بود.

صبح امروز ماموران اسرائیلی برای متفرق کردن معترضان وارد محوطه مسجدالاقصی شدند و با نارنجک‌ های صوتی به پرتاب سنگ از طرف فلسطینی‌ ها واکنش نشان دادند. اما بعد از چند ساعت با خروج پلیس و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی آرامشی نسبی در این محدوده برقرار شد.

 

773x435_cmsv2_5ba0428f-4e72-5036-859e-e28a05fa8542-5640712

 

همچنین بامداد امروز دوشنبه یک صهیونیست با خودروی خود یک فلسطینی را در بخش قدیمی شهر قدس زیر گرفت. ادعا می‌ شود که پرتاب سنگ از سوی فلسطینیان باعث شده که راننده این خودرو با این فلسطینی تصادف کند.

در شهر «حیفا» نیز درگیری‌ هایی بین فلسطینی‌ ها و نیروهای صهیونیست گزارش شده و در رام‌ الله در کرانه غربی نیز درگیری‌ هایی رخ داده است.

از سوی دیگر در ادامه حملات نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌ ها در محله «شیخ جراح» در قدس شرقی، شب گذشته دست کم 14 فلسطینی مجروح شدند که چهار نفر از آنها به بیمارستان انتقال یافتند.

 

57483595_401

 

نظامیان صهیونیست، دیشب همچنین در «باب العامود» در مسجدالاقصی به فلسطینی‌ ها حمله کردند تا آنها را متفرق کنند. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین تعدادی از معترضان فلسطینی را در محله شیخ جراح و باب العامود بازداشت کردند.

نظامیان صهیونیست همچنین به فلسطینیان در منطقه «باب الساهره» و ورودی شهر «البیره»، در مرکز کرانه باختری رود اردن درگیر شدند.

اسکای نیوز گزارش داد: رژیم صهیونیستی سه گردان نظامی دیگر به کرانه باختری اعزام کرد.

یونیسف اعلام کرد: 29 کودک در یورش صهیونیست ها به یک شیرخوارگاه در قدس زخمی شدند.

همزمان تانک‌ های رژیم صهیونیستی یک ایست بازرسی حماس را در رفح در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند. نظامیان صهیونیست همچنین سواحل غزه را به روی ماهیگیران فلسطینی بستند.

همزمان با این خشونت ها، مقاومت فلسطین شهرک‌ های اطراف نوار غزه را هدف چند فروند راکت قرار داده است.

منابع صهیونیستی اعلام کردند که سه فروند راکت به سمت شهرک صهیونیست نشین «سدیروت» شلیک شده است. در پی شلیک این راکت ها، آژیر هشدار در شهرک‌ های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه به صدا درآمده است.

ساعاتی پیش نیز ارتش رژیم صهیونیستی بخش‌ هایی از نوار غزه را هدف حملات توپخانه‌ ای خود قرار داد. گفته می‌ شود توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی مناطقی را در «بیت لاهیا» و شرق رفح در کرانه باختری را هدف قرار داده است.

در مقابل نیز گروه های مقاومت فلسطینی امروز در بیانیه مشترکی، خواستار اعلام بسیج عمومی در قدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 برای مقابله با صهیونیست‌ ها شدند.

 

808x539_cmsv2_91b828ca-dabb-590b-a066-bd0ffb3c6eef-5640824

 

رسانه‌ های صهیونیستی همچنین اعلام کردند: سقوط یک بالن آتش‌ زا در «سدیروت» موجب توقف حرکت قطار‌ها برای ساعاتی بین «بئرالسبع و اشکلون» شد. شمار آتش‌ سوزی‌ های ناشی از بالن‌ های آتش‌ زا در اطراف غزه به بیش از 40 حریق افزایش یافت.

به گزارش هلال احمر فلسطین، در جریان درگیری‌ های چند روز اخیر حدود 300 فلسطینی زخمی و بیش از 220 نفر از آنها بستری شده‌ اند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از عملکرد پلیس در مقابل معترضان فلسطینی دفاع کرده و گفته «دولت او اجازه نمی‌ دهد تا هیچ چیزی آرامش را بر هم بزند.»

هیات چهارجانبه مذاکرات خاورمیانه که شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل می‌ شود، از بروز خشونت‌ ها ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتنداری همه طرف‌ ها شده‌ اند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز در این خصوص جلسه‌ ای برگزار کند.

محکومیت ها ادامه دارد

حمله نیرو‌های رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی با محکومیت از سوی کشور‌های مسلمان منطقه و دیگر کشور‌های جهان همراه بوده است.

 

162064656359011300

 

«حسین الشیخ» مشاور محمود عباس از حمله نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی انتقاد کرده و تصریح کرده است که تشکیلات خودگردان فلسطین به این اقدامات واکنش نشان خواهد داد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد  از رژیم اسرائیل درخواست کرده است تا «حداکثر خویشتن‌ داری» را از خود در قبال اعتراضات قدس نشان دهد.

امارات، بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی که در ماه‌ های اخیر روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده‌ اند، با ابراز نگرانی عمیق در این زمینه رژیم اشغالگر اسرائیل را به آرامش فراخواندند.

دولت ترکیه اسرائیل را مقصر خشونت‌ ها خوانده و سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، از جامعه بین‌ الملل خواسته در برابر «خشونت‌ های بی‌ پایان اسرائیل علیه مردم غیرنظامی در سرزمین خودشان» اقدام کنند.

اردوغان رژیم صهیونیستی را یک «رژیم ظالم تروریستی» توصیف کرده که به گفته او «به شیوه‌ ای وحشیانه به فلسطینی‌ ها حمله می‌ کند.»

​اردوغان رژیم صهیونیستی را یک «رژیم ظالم تروریستی» توصیف کرده که به گفته او «به شیوه‌ ای وحشیانه به فلسطینی‌ ها حمله می‌ کند.»

«امینه اردوغان» همسر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم به تجاوز رژیم اشغالگر به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در قدس اشغالی واکنش نشان داد و به شدت این تجاوزات را محکوم کرد. امینه در توئیتی نوشت:« تجاوز اسرائیل به قبله اول مان مسجد الاقصی را به شدت محکوم می کنم. هرگز بی احترامی به عبادتگاه های مسلمانان را نمی توان پذیرفت. همیشه در کنار برادران فلسطینی مان هستیم و برای زخمی ها شفای عاجل خواستارم».

 

162064748383486700

 

در همین حال جمعیت زیادی در ترکیه نیز در اعتراض به خشونت‌ های رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، در مقابل کنسولگری این رژیم در استانبول تجمع کرده اند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در تماس با «مئیر بن شبات» مشاور امنیت ملی این رژیم نگرانی دولت آمریکا از ناآرامی‌ های قدس را به اطلاع مقامات اسرائیلی رسانده است.

«ژان آسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز از خطر تصرف منطقه قدس شرقی توسط رژیم صهیونیستی سخن گفته و رویدادهای چند روز گذشته در منطقه شیخ جراح را «بسیار، بسیار نگران‌کننده خوانده است.

«هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه از رژیم صهیونیستی خواست که در بحبوحه تنش‌ ها و بحران در قدس شرقی، خویشتن‌ داری نشان دهد و آرامش را به مسجدالاقصی بازگرداند. وی گفت دولت پکن نگرانی خود از افزایش تنش‌ ها در قدس اشغالی که منجر به زخمی شدن صدها فلسطینی شده را اعلام می‌ کند و تاکید کرد که پکن تمایل دارد نقش سازنده‌ ای در احیای مذاکرات سازش بین اسرائیلی‌ ها و فلسطینی‌ ها مطابق با قطعنامه‌ های سازمان ملل و طرف‌ های مرتبط ایفا کند.

بنیاد فلسطین پاکستان هم در بیانیه‌ ای اقدامات خشونت‌ آمیز اشغالگران صهیونیست در حق نمازگزاران مسجد الاقصی را محکوم و اعلام کرد: سکوت نهاد‌های بین المللی در قبال این رویکرد وحشیانه شرم آور است.

این بیانیه افزود: چنین اقداماتی به منزله تحریک عواطف مسلمانان جهان و نقض آشکار قوانین بین‌ المللی و حقوق بشر بوده و بیانگر رویکرد تروریستی رژیم اسرائیل در سرزمین‌ های اشغالی است.

این بیانیه با اشاره به دست‌ های پشت پرده صهیونیست ها در حملات تروریستی منطقه از جمله حمله تروریستی به مدرسه دخترانه در کابل آمده است: صهیونیست‌ ها به دنبال پیشبرد اهداف خود از طریق ایجاد ناامنی در منطقه هستند.

پیشتر مقامات پاکستانی از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر خارجه و رهبران احزاب مذهبی پاکستان حملات صهیونیست ها به مسجد الاقصی را محکوم کرده بودند.

وزارت خارجه سوریه هم در بیانیه‌ ای رفتار وحشیانه غیرانسانی نظامیان و شهرک‌ نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین را شدیدا  محکوم کرد و گفت: «اقدامات اشغالگران اسرائیلی علیه فلسطینیان در محله الشیخ الجراح عملیات پاکسازی نژادی بوده که نیازمند بازخواست مقامات اشغالگر اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل است.»

دلیل شبیخون صهیونیستی اخیر چیست؟

درگیری‌ ها و اعتراضات اخیر مربوط می‌ شود به ناآرامی‌ های برخاسته از صدور حکم تخلیه منازل فلسطینیانی که در منطقه شیخ جراح سکونت دارند. در واکنش به این اعتراضات، دادگاه رژیم صهیونیستی که مسئول بررسی این حکم بوده، بررسی پرونده را به بعد موکول کرده است. قرار بر آن بود که این پرونده امروز دوشنبه 10 مه از سوی این مرجع قضایی بررسی شود.

از سوی دیگر، اعلام امروز دوشنبه به عنوان «روز اورشلیم» از سوی رژیم صهیونیستی نیز به تنش بیشتر در این شهر دامن زده است.

و اما در مسجدالاقصی....

خطیب مسجدالاقصی گفت اتفاقاتی که در این مکان مقدس در حال وجود است، یک جنگ واقعی است که از سال 1967 به این سو سابقه ندارد.

شیخ «عکرمه صبری» در سخنانی به خبرگزاری فلسطینی صفا گفت که مأموران رژیم صهیونیستی با انواع سلاح‌ ها یک «جنگ واقعی» را در مسجدالاقصی رقم زده‌ اند.

او گفت که مسجدالاقصی زیر پای نیروهای ویژه و تک تیراندازهای رژیم اشغالگر قدس آلوده شده، مورد تجاوز قرار گرفته و اشغال شده است و چنین وقایعی از سال 1967 که شهر قدس اشغال شد، سابقه ندارد.

 

636864544305702097

 

خطیب مسجدالاقصی ادامه داد که نظامیان رژیم صهیونیستی عامدانه با گلوله‌ های پلاستیکی به سر و چشم نمازگزاران شلیک می‌ کنند و عمده نمازگزاران از این دو ناحیه مجروح شده‌ اند.

به گفته شیخ عکرمه صبری، مأموران صهیونیستی می‌ خواهند نمازگزاران و معتکفان را از مسجد بیرون انداخته تا راه ورود شهرک‌ نشینان و تجاوز به حریم مسجد باز شود؛ در حالیکه تمامی مسجدالاقصی متعلق به مسلمانان است و آنها هیچ حقی در این مسجد ندارند.

به گفته وی بنیامین نتانیاهو تلاش دارد با این کارها، جناح راستگرای تندرو را خشنود کند تا آنها از وی برای ابقای در پست نخست‌ وزیری حمایت کنند و در این میان مسجدالاقصی قربانی می‌ شود.

اسپوتنیک در همین خصوص نوشته است: «قطعا اسرائیلی ها به خوبی می دانستند که با توهین به مسجد الاقصی، آن هم در ماه مبارک رمضان، قطعا خون نمازگذاران فلسطینی به جوش خواهد آمد و درگیری ایجاد خواهد شد.

سوالی که امروزه مطرح می باشد این است که پس چرا اسرائیلی ها اقدام به چنین کاری کردند؟

ناکامی های سیاست مداران ارشد اسرائیلی دیگر بر کسی پوشیده نیست، مدت زیادی است که دیگر اسرائیلی ها کسی را ندارند که بخواهد آنها را رهبری کند و بنیامین نتانیاهو به دلیل فساد گسترده و وضعیت شکننده سیاسی حتی خودش را نمی تواند حفظ کند چه برسد به اسرائیلی ها را.

با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا نتانیاهو حامی اصلی خود یعنی «جارد کوشنر» داماد ترامپ را نیز از دست داد و دیگر حمایت آمریکا هم بالا سر او نیست.

پس از اینکه نتانیاهو موفق نشد کابینه جدید رژِم صهیونیستی را تشکیل دهد، وی دیگر مطمئن شده که فلک به نفع او نمی چرخد و وی روز به روز به سمت کنار رفتن از نخست وزیری و حضور در دادگاه واحتمالا زندانی شدن به دلیل تخلفات اش نزدیک می شود.

 

Screenshot_20191022-000406-1024x570

 

از نظر امنیتی رژیم اسرائیل امروزه در بدترین شرایط خود قرار دارد و از منفجر شدن کارخانه های تسلیحاتی خطرناک گرفته تا عبور موشک های متعدد از آنچه به عنوان گنبد آهنین از آن یاد می شود موجب آن شده که بسیاری از یهودی های در سرزمین های اشغالی احساس ناامنی کنند و به فکر بازگشت به کشورهایی باشند که از آنجا به سرزمین های اشغالی آمده اند.

اوضاع اقتصادی سرزمین های اشغالی هم در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد و تظاهرات اسرائیلی ها در اطراف منزل نخست وزیر چند ماه است که بدون وقفه ادامه دارد.

تقریبا یک هفته قبل از این ماجرا بی تدبیری و سردرگمی در تصمیم گیری های سیاسی فیمابین مقامات سیاسی اسرائیل منجر به آن شد که کابینه نتانیاهو برای کسب حمایت یهودی های تندرو، علیرغم همه مخالفت هایی که انجام شده بود، به آنها اجازه دهد مراسم مذهبی خود را برگزار کنند و چیزی حدود 60 یهودی در کشمکش تجمع یهودیان و همچنین فروریختن پل کشته شدند و صدها نفر دیگر مجروح؛ امری که بسیار برای نتانیاهو و تیم وی گران تمام شد.

امروزه بسیاری از اسرائیلی ها احساس ناامنی سیاسی، اقتصادی و امنیتی می کنند و بحث مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی شدت گرفته است.

همچنین در حالی که تیم نتانیاهو تلاش داشتند که میان فلسطینی ها به بهانه انتخابات تفرقه بیاندازند، مشاهده کردیم که فلسطینی ها تلاش کردند که وحدت ملی خود را حفظ کنند و در دام اسرائیلی ها نیافتند.

روز جهانی قدس هم مزید بر علت شد تا تیم  نتانیاهو احساس کنند که همه نقشه هایشان برای تضعیف ارتباط ملت فلسطین با جبهه مقاومت ناکام مانده است.

 

637559848282218468

 

جالب تر اینکه حتی بخش هایی از گروه های فلسطینی که زمانی حتی جزو مخالفان هم پیمانان جبهه مقاومت مانند حماس و جهاد اسلامی بودند امروزه کم کم به سمت ائتلاف و اتحاد با آنها برای مقابله با اسرائیل روی آورده اند و به این نتیجه رسیده اند که مذاکره و سازش با اسرائیل نه فایده ای دارد و نه نتیجه و کم کم به سمت مقاومت می روند.

همه اینها به کنار، به هر حال درگیری میان یهودی ها و فلسطینی ها هر چه باشد می تواند احساسات یهودی ها را تحریک کند و در این شرایط نتانیاهو می تواند از آب گل آلود ماهی بگیرد و به این دلیل نیاز بود که این درگیری ها ایجاد شود.

با توجه به اینکه اسرائیلی ها در بحث معامله قرن به نتایجی رسیده بودند، نتانیاهو توقع داشت حداقل کشورهایی که به صورت رسمی با تل آویو رابطه برقرار کرده اند از فلسطینی ها حمایت نکنند تا بتواند به اسرائیلی ها بگوید که ببینید من توانستم در میان مسلمانان جهان تفرقه بیاندازم.

اما بر عکس توقع وی حتی کشورهای اسلامی ای که به اجبار آمریکا مجبور شده بودند با رژیم اسرائیل رابطه برقرار کنند هم مجبور شدند به دلیل شرایط داخلی و حمایت مردمی از ملت فلسطین از فلسطینی ها حمایت کنند و همین ماجرا ناکامی های نتانیاهو را دو چندان کرد.

علیرغم اینکه کشورهای غربی طبق معمول از ظالم در مقابل مظلوم حمایت کرده اند ولی بر کسی پوشیده نیست که آنها نیز دلواپس راه افتادن انتفاضه سوم هستند و می دانند این بار اگر انتفاضه فلسطینی ها دوباره شعله ور شود خاموش کردن آتش بسیار سخت تر از قبل خواهد بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.