در حالی که تنها 15 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده، لوپن که در نظرسنجی ‌ها شانه به شانه ماکرون قرار دارد، تلاش می ‌کند تا با مطرح کردن موضوعات ضد اسلامی توجه‌ ها را بیشتر به خود جلب کند.

 

به گزارش جماران، فرانس 24 گزارش داد «مارین لوپن» رهبر راست افراطی فرانسه با هدف جلب نظر رای دهندگان، این بار هم به اقدامات اسلام ستیزانه متوسل شد و ممنوعیت استفاده از روسری توسط مسلمانان را در همه مکان های عمومی پیشنهاد کرد.

سیاست حجاب، که احتمالا در دادگاه به چالش کشیده خواهد شد و قطعاً خلاف قانون اساسی شناخته می شود، باعث بازگشت این بانوی 53 ساله افراطی به مضمون تبلیغاتی آشنا 15 ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 این کشور شد.

تحت مقررات جدید پیشنهادی مارین لوپن، رهبر راست افراطی فرانسه، روسری مسلمانان در تمامی اماکن عمومی این کشور ممنوع می‌ شود. 

خانم لوپن ادعا کرد که روسری یک لباس «اسلامگرا» است و در نشستی مطبوعاتی که در آن قانون پیشنهادی جدیدش را اعلام کرد در ادعاهایی واهی «ایدئولوژی ‌های اسلامگرا» را «تمامیت‌خواه و مرگبار» توصیف کرد. 

دادگاه احتمالا قانون پیشنهادی رهبر حزب «اجتماع ملی»‌ را که پیشتر با نام «جبهه ملی» شناخته می‌ شد، به چالش خواهد کشید و احتمال دارد که آن را مغایر قانون اساسی اعلام کند. 

پیشتر، «ژان کستکس، نخست‌ وزیر فرانسه پیشنهاد «منع حجاب مذهبی  برای کودکان در مکان ‌های عمومی فرانسه» را رد کرده بود. 

آن پیشنهاد از سوی یکی از اعضای حزب «امانوئل ماکرون» ارائه شده بود و از حمایت سیاستمداران ارشد در این حزب میانه برخوردار بود و حمایت جناح لوپن را نیز داشت جذب می ‌کرد.

گمانه‌ زنی ‌ها حاکی است که لوپن می ‌تواند با بهره‌ گیری از افزایش نارضایی از بحران ویروس کرونا و عواقب اقتصادی ناشی از همه ‌گیری، در انتخابات 2022 پیروز شود. 

نظرسنجی موسسه «هریس اینتراکتیو» نشان داد که لوپن با فاصله اندکی پس از ماکرون، می ‌تواند 48 درصد آرا را به دست آورد، و رهبر فعلی فرانسه با 52  درصد آرا دوباره پیروز خواهد شد. این کوچکترین فاصله ‌ای است که تاکنون در یک نظرسنجی میان دو رقیب رهبری فرانسه پدیدار شده است. 

لوپن در کنفرانسی گفت: «این یک نظرسنجی است، تصویری از یک لحظه است. اما نشان می‌ دهد که ایده برنده شدن من معتبر و حتی محتمل است.»

طبق سیستم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دو کاندیدای اصلی در دوره اول، به دور دوم راه می یابند و فرد برنده باید بیش از 50 درصد آرا را کسب کند.

لوپن، که جوانترین دختر «ژان‌ ماری لوپن» نژادپرست محکوم ‌شده و رئیس سابق حزب جبهه ملی است، به دیدگاه‌ های خصمانه بیگانه‌ هراسی و اسلام‌ هراسی مشهور است. 

این سیاستمدار، که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 شکست سختی از ماکرون متحمل شد، همواره وعده داده است که با مهاجرت، مقابله و حجاب مسلمانان را غیرقانونی اعلام کند. 

نزدیکی لوپن به مقام ریاست جمهوری در حالی رخ می ‌دهد که هم ‌نظران او در آمریکا و ایتالیا وارد سراشیبی شده ‌اند.

خانم لوپن پیروزی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌ جمهور آمریکا را «سنگی دیگر در بنای دنیای جدید» توصیف کرده بود. شکست وی در انتخابات 2020 تاثیری ویرانگر برای راست‌ های افراطی در اروپا از جمله لوپن بر جا گذاشت.

چشم انداز رقابتی سخت در فرانسه، زنگ های خطر را در جریان اصلی سیاسی این کشور به صدا درآورده؛ با توجه به اینکه فرانسه با بحران دوگانه سلامتی و اقتصاد به واسطه شیوع ویروس کرونا دست به گریبان است.

«ژان ایو کامو» استاد علوم سیاسی فرانسه گفت: این بالاترین سطحی است که لوپن در آن قرار دارد.

وی تاکید کرد که لوپن از سرخوردگی و خشم ناشی از همه گیری در میان مردم نفع می برد، با توجه به اینکه فرانسه در آستانه اعمال قرنطینه سوم است، اما همچنین سربریدن یک معلم فرانسوی به دست یک فرد اسلامگرا، برای لوپن فایده داشته است.

«ساموئل پتی» معلمی بود که کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را در کلاس درس به دانش آموزان نشان داد؛ امری که منجر به قتل او به دست یک تندروی چچنی شد. ماکرون از پتی به عنوان قهرمان یاد کرد و گفت حق انتشار کاریکاتور را محفوظ می دارد.

در واکنش به مرگ پتی، دولت ماکرون چند مورد از سازمان‌ هایی را که اسلام‌ گرا توصیف می ‌شدند، بست و لایحه جدیدی به نام «لایحه ضدجدایی ‌طلبی» پیشنهاد داد که بر اساس آن بودجه ‌های خارجی برای سازمان های اسلام ‌گرا باید متوقف شود.

این کارشناس افزود: این مساله، تاثیر زیادی بر افکار عمومی فرانسه داشته و لوپن از آن سود برده، زیرا حزب وی به دلیل برخورداری از مواضع ضد اسلامی کاملا شناخته شده است.

چنانچه ماکرون پس از رقابت انتخاباتی 2022 که انتظار می رود بر مساله اشتغال، همه گیری کرونا و جایگاه اسلام در فرانسه متمرکز باشد، پیروز شود، اولین رئیس جمهور پس از «ژاک شیراک» در سال 2002 است که برای دو دوره به این سمت دست می یابد.

لوپن یک سیاستمدار به شدت افراطی، ضد مهاجت و ضد اتحادیه اروپاست. لوپن به شدت مخالف ورود مهاجران غیرقانونی و نیز اعطای تسهیلات دولتی به شهروندان غیرفرانسوی است.

مارین لوپن پیمان مهاجرتی اروپا را طرحی سازمان‌ یافته برای «نابودی و غوطه‌ ور کردن کشورهای اروپایی» از طریق پذیرش جمعیتی مهاجر دانسته که به اعتقاد او دیگر هرگز قاره را ترک نخواهند کرد و اروپا را به سوی خودکشی سوق می‌ دهند.

لوپن از دیگر مضرات پیمان مهاجرتی اروپا به مواردی چون «تخریب سیستم ‌های اجتماعی،‌ وخیم ‌تر شدن وضعیت بیکاری، بحران مسکن، افزایش بزهکاری و مناقشات فرقه ‌گرایانه، پیشرفت اسلام گرایی، تقویت خطرات ناشی از تهدیدهای تروریستی و به چالش کشیده شدن ارزش های تمدن اروپا» اشاره کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.