رئیس جمهور فرانسه در حالی از کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام(ص) دفاع می کند که تشبیه اش به هیتلر توسط یک وزیر پاکستانی اور را به شدت عصبانی کرده است.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: روابط فرانسه و پاکستان در حال حاضر شاهد تیرگی و تنش است و این اتفاق به دلیل واکنش رسمی و مردمی خشمناک پاکستان به دلیل حمایت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام(ص) به بهانه« آزادی بیان» رخ داده است؛ این حمایت موجی از خشم در جهان اسلام به راه انداخت و خود را در کارزار تحریم کالاهای فرانسوی نشان داد.

خانم«شیرین مزاری» وزیر حقوق بشر پاکستان با انتشار توئیتی در حساب خود در توئیتر و تشبیه ماکرون به «آدولف هیتلر» خشم دولت فرانسه را برانگیخت.مزاری نوشت:« کودکان مسلمان در مدارس فرانسه مجبور به داشتن کارت هویت است این در حالی که همقطاران دیگر آنها مجبور نیستند این کار را بکنند و این دقیقا مانند اجبار یهودی ها برای قرار دادن ستاره زرد روی لباس های شان برای نشان دادن دیانت آنها در زمان حکومت نازی ها است.»

این توئیت باعث شد وزارت خارجه فرانسه رسما به دولت پاکستان اعتراض کند  و درخواست حذف آن را بکند ولی این درخواست پاسخی دریافت نکرد و وزیر پاکستانی بر موضع خود تا زمان نوشتن این سطرها اصرار کرده است.

چه بسا برخی این مساله را مطرح کنند که مزاری وزیر پاکستانی در مقایسه ماکرون با رهبر نازی ها زیاده روی کرده است زیرا این مقایسه به جا نیست ولی برخی دیگر که اکثریت آنها در جهان اسلام هستند بر این باورند که رئیس جمهور فرانسه با تجاوز به باورهای دو میلیارد مسلمان با ایستادن در خندق متجاوزان به این باور و تحمیل اقدامات نژادپرستانه به نزدیک به ده میلیون مسلمان فرانسوی از جمله ممنوعیت حجاب و نقاب و تبعیض میان دانش آموزان مسلمان با همکلاسی های شان در مدارس فرانسه، از همه خطوط قرمز عبور کرد.

ماکرون مرتکب اشتباه نابخشودنی و فراموش ناشدنی شد زمانی که در خندق راستگراهای تندرو به دلایل انتخاباتی ایستاد و فرهنگ و باورهای اقلیت مسلمان را هدف قرار داد و همه دعوت ها برای عقب نشینی یا عذرخواهی از مواضع نژادپرستانه و تبعیض آلودش علیه مسلمانان را رد کرد و پا را فراتر گذاشت و تلاش کرد که رهبران و میثاق هایی را به آنها و مساجدشان به بهانه مبارزه با افراطگرایی تحمیل کند؛ ماکرون این کار را به شکلی تحریک آمیز که بیشتر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا انجام نداده اند، انجام داد.

این سرمقاله را با این سئوال از ماکرون رئیس جمهور فرانسه به پایان می رسانیم: اگر او کاریکاتورهای توهین آمیز و بی ادبانه که به پیامبر اسلام(ص) تعدی کرده است را حق مشروعی برای کسانی که پشت آنها هستند  می داند زیرا در چارچوب «آزادی بیان» که بخش اساسی از فرهنگ لیبرال فرانسه به شمار می رود، منتشر شده اند مگر سخنان خانم شیرین مزاری وزیر پاکستانی از این قاعده خارج شده است،یعنی مگر مزاری از حق خود در آزادی بیان استفاده نکرده است؟ یا نکند او بر این باور است که چون مزاری مسلمان،پاکستانی و غیرسفیدپوست است چنین حقی ندارد؟

امیدواریم که رئیس جمهور فرانسه به این پرسش جوابی بدهد اگر چه بر این باوریم که انتظار ما طولانی خواهد شد یا حتی هرگز به پرسش ما پاسخی داده نشود و گزینه دومی احتمالش بیشتر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.