اسقف اعظم شهر تولوز فرانسه تأکید کرد که توهین به اسلام توهین به مسیحیت است.

 

به گزارش جماران به نقل از  لوفیگارو، «روبرت لو گال» اسقف اعظم شهر«تولوز» فرانسه سخنانی بر زبان آورد که جنجال زیادی در فرانسه به راه انداخت. لوگال تأکید کرد که باید به ادیان احترام گذاشت و به آنها توهین نکرد.

وی تأکید کرد که «آزادی بیان هم حد و مرز دارد».

اسقف اعظم فرانسه تأکید کرد: «نمی توان اجازه داد ادیان مورد تمسخر قرار گیرند زیرا نتایج آن را می بینیم».وی این سخنان را در اشاره به حادثه قتل سه نفر در نزدیکی کلیسایی در شهر «نیس»بیان کرد.

لو گال در ادامه گفت:« گاهی وقت ها با انتشار کاریکاتورهای شارلی ابدو، روی آتش بنزین می ریزیم».

وی خواستار توقف چنین اقداماتی شد زیرا«این کاریکاتورها ضد مسلمانان و نیز ضد دین مسیحیت هستند».

اسقف اعظم تولوز خواستار توقف نشر و پخش این کاریکاتورها به ویژه در مدارس شد و گفت:« فکر می کنم عواقب و پیامدهای آن را می بینیم، روی آتش بنزین می ریزیم.آزادی بیان مانند همه آزادی های انسانی حد و مرز دارد».

روبرت لو گال اسقف اعظم تولوز فرانسه در ادامه تأکید کرد: بهتر است که از ارزش های جمهوری و از برادری دفاع کنیم. این ضرورت دارد که از آزادی کنار هم بودن و با هم سخن گفتن و با هم برادر بودن دفاع کنیم نه اینکه به همدیگر اهانت کنیم.

در همین حال، رئیس جمهور فرانسه در توجیه اقدام موهن نشریه «شارلی ابدو» به ساحت مقدس رسول گرامی (ص) و در سخنانی مزورانه گفت که احساسات مسلمانان در قبال کاریکاتورهای منتشر شده در نشریه‌های فرانسوی را درک می‌کند، اما این انتشار در نشریه‌ها و روزنامه‌های آزاد صورت گرفته است نه وابسته به دولت.

 رئیس جمهور فرانسه که اخیرا از اقدام موهن نشریه‌های فرانسوی در اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) حمایت کرده است، مدعی شد: احساسات مسلمانان در قبال انتشار کاریکاتورها را درک می‌کنم!

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که اخیرا از اقدام موهن نشریه‌های فرانسوی در اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) حمایت کرده است، به دنبال اعتراضات گسترده مسلمانان جهان به سیاست‌های ضداسلامی فرانسه گفت که این کاریکاتورها نه در نشریه‌های وابسته به دولت فرانسه، بلکه در نشریه‌ها و روزنامه‌های آزاد صورت گرفته است.

رئیس جمهور فرانسه که با شبکه خبری الجزیره گفت ‌وگو می‌کرد، افزود: احساسات مسلمانان در قبال انتشار کاریکاتورها را درک می‌کنم.

وی در توجیه اقدام موهن نشریه «شارلی ابدو» به ساحت مقدس رسول گرامی (ص) گفت که کاریکاتورها پروژ دولتی نیست، بلکه برخاسته از روزنامه‌های آزاد و مستقل است که وابسته به دولت فرانسه نیستند.

ماکرون افزود: افرادی هستند که دست به تحریف و انحراف دین اسلام می‌زنند و به نام این دین ادعای دفاع از آن را دارند.

رئیس‌ جمهور فرانسه اخیراً با اتخاذ مواضع اسلام‌ستیزانه بر حمایت خود از نشریه‌هایی را که کاریکاتورهای موهن علیه مقدسات اسلامی و پیامبر گرامی اسلام(ص) منتشر کرده‌اند، گفت که مانع این کار آنها نخواهد شد.

این اظهارات ماکرون با اعتراضات گسترده مسلمانان جهان روبه‌رو شده و بسیاری از کشورهای اسلامی خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده‌اند.

در تحولی دیگر، نخست وزیر کانادا نیز در اظهاراتی ضمن محکوم کردن حملات رخ داده در فرانسه بیان داشت که آزادی بیان هم حد و حدودی دارد.

وی تاکید کرد مجرمان و تروریست‌ها، این قاتلان بی‌رحم که عامل این حملات هستند، معرف مسلمانان نیستند.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در واکنش محتاطانه به رخدادهای اخیر در فرانسه گفت: حملات تروریستی در فرانسه کاملا غیر قابل قبول هستند. این‌ها اقداماتی شنیع، تبهکارانه و غیر قابل توجیه هستند و نمی‌توان آن‌ها را تحت هیچ شرایطی در رابطه با تمام ارزش‌ها پذیرفت. ما در محکوم کردن این خشونت‌ غیر قابل پذیرش در کنار سایر کشورهای جهان ایستاده‌ایم. این مجرمان، این تروریست‌ها، این قاتلان بی‌رحم که عامل این حملات هستند، بیانگر اسلام نیستند. آن‌ها تعریف‌کننده مسلمانان در کانادا، در فرانسه یا جای دیگری در جهان نیستند.      

نخست وزیر کانادا در صحبت هایش درباره کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر اسلام (ص) گفت که مطمئنا برای آزادی بیان محدودیت هایی وجود دارد.

ترودو در کنفرانس مطبوعاتی خود تلاش کرد از اشتباهات ماکرون درس بگیرد و گفت که آزادی بیان بدون محدودیت هایش حاصل نمی شود. وی خاطر نشان کرد: ما به خودمان مدیون هستیم که با احترام به دیگران عمل کرده و به صورت خودسرانه و غیرضروری به کسانی که با آنها در یک جامعه و یک سیاره شریک هستیم آسیب وارد نکنیم.

وی افزود: ما این حق را نداریم که به عنوان مثال دست به کارها و صحبت هایی بزنیم که باعث وحشت مردم شود، همواره محدودیت هایی وجود دارند.

ترودو از مردم خواست بیشتر در قبال کارها و صحبت هایشان در قبال انسانها محتاط باشند. او گفت: در یک جامعه متکثر، متنوع و پر احترام مثل جامعه ما، ما به خودمان مدیونیم تا از تاثیر کلمات و کارهای مان بر دیگران به ویژه این جوامع  و مردمانی که همچنان حجم زیادی از تبعیض را تجربه می کنند آگاه باشیم.

او در محکومیت حملات رخ داده در فرانسه گفت: این غیرقابل توجیه بوده و کانادا از صمیم قلب این اقدامات را محکوم می کند و در کنار دوستان فرانسوی خود که دارند این زمان بسیار دشوار را تجربه می کنند می ایستد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.