دور دوم انتخابات شهرداری‌ ها در فرانسه امروز پس از وقفه سه ماهه به علت شیوع کرونا برگزاری می شود.

 

به گزارش جماران به نقل از ای بی سی نیوز، پس از وقفه سه ماهه به علت شیوع کرونا در فرانسه مردم این کشور در 5000 شهر و شهرستان امروز یکشنبه برای برگزاری دور دوم انتخابات شهرداری ‌ها پای صندوق ‌های رای می‌ روند؛ انتخاباتی که ممکن است به جاه طلبی ‌های «جمهوری به پیش» حزب «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ضربه ‌ای مهلک وارد کند.

مقررات سختی برای رای دهندگان وضع شده: آنها باید ماسک بزنند، دستانشان را ضدعفونی کنند و در صف ها با فاصله یک متری از هم بایستند. آنها باید خودکار شخصی همراهشان باشد.

به نظر می رسد مشارکت همچون دور اول کم باشد. در دور نخست تنها 44.7 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.

یک سال پیش، ماکرون امیدوار بود که حزب حامی وی که در انتخابات پارلمانی سال 2017 اکثریت آرا را از آن خود کرد، از طریق این انتخابات محلی حضور خود را در کشور پررنگ ‌تر کند و همین امر راه را برای پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 هموار کند.

اما در ماه‌ های اخیر، مشاوران ماکرون پیش بینی کرده اند که حزب جمهوری به پیش شانس موفقیت کمتری در این انتخابات داشته باشد. آنها به ماکرون گفته اند حتی احتمال می‌ رود در انتخابات روز یکشنبه برای حزب حاکم هیچ پیروزی بزرگی رقم نخورد.

در پاریس نظرسنجی‌ ها حاکی از آن است که «ان ایدالگو» شهردار سوسیالیست پایتخت، قرار است به راحتی بار دیگر در انتخابات شهرداری پاریس پیروز شود؛ کارزار انتخاباتی فاجعه آمیز با ماجرای پرونده «بنژامن گریوو» از حزب حاکم «جمهوری به پیش» بر انتخابات شهرداری پاریس تاثیرگذار بود.

گریوو که تنها کاندیدای حزب اکثریت (حزب حاکم) برای تصدی پست مهم شهرداری پاریس بود، در پی منتشر شدن ویدئوی بسیار خصوصی جنسی خود در شبکه ‌های اجتماعی، مجبور به کناره گیری از کاندیداتوری شهرداری پاریس شد. وی اعلام کرد برای حفاظت و ایمنی حریم خانوادگی خود از فعالیت ‌های انتخاباتی کناره گیری کرده است.

حامیان محیط زیست نیز قرار است عملکرد مناسب خود را در بسیاری از شهر‌های بزرگ از جمله «لیون، بوردو و مارسی» به نمایش بگذارند و حرکتی را که با نتایج بدست آمده در انتخابات اروپا در سال 2019 آغاز کردند، ادامه دهند.

در دیگر گوشه این طیف سیاسی، حزب راست افراطی «تجمع ملی» به رهبری «مارین لوپن» به چشم می‌ خورد که ممکن است بتواند نتایج آرای شهر «پرپینیان» با بیش از 100 هزار سکنه را از آن خود کند. شهر پرپینیان در جنوب فرانسه قرار دارد.

دور نخست انتخابات شهرداری ‌ها به رغم شیوع سریع کرونا در فرانسه، 15 مارس برگزار شد. 48 ساعت پس از برگزاری این انتخابات بود که دولت فرانسه مقررات محدودکننده سختی را به اجرا گذاشت؛ قرنطینه‌ ای که تا 11 مه ادامه داشت.

امانوئل ماکرون متعهد شد با ارائه جزئیات برنامه دو سال آخر دوران ریاست جمهوری اش در ماه ژوئیه، موقعیت خود را بار دیگر احیا کند. قرار است ماکرون از این طرح به منظور موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 بهره برداری کند.

این برنامه باید از طریق اصلاحات در کابینه و تغییر ساختار دولت به ویژه با جایگزینی «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه انجام شود؛ چرا که در نظرسنجی‌ ها محبوبیت فیلیپ بسیار بیشتر از ماکرون است.

نخست وزیر فرانسه کاندیدای انتخابات شهرداری «اَور» در نرماندی در شمال فرانسه شد، اما آرای کاندیدای حزب کمونیست در دور نخست انتخابات شهرداری ‌ها از آرای فیلیپ پیشی گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.