پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

واکنش های جهانی به آغاز ریاست جمهوری بایدن؛

اسپانیا: ترامپ «یک جوک بد» بود/ آلمان: راحت شدیم

جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا روز چهارشنبه سوگند یاد کرده و رسماً این سمت را برعهده گرفت. طرف‌ها و مقامات مختلف بین المللی به آغاز ریاست جمهوری جو بایدن واکنش نشان دادند.

به گزارش جماران به نقل از شبکه ان بی سی، رهبران جهانی به آغاز به کار دولت جدید آمریکا واکنش نشان دادند.

متحدان دیرینه آمریکایی با خیالی تقریباً راحت از جو بایدن در حالیکه روز چهارشنبه به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرد، استقبال کردند. برخی دیگر،  برای تغییرات بنیادین در کاخ سفید، به ویژه در رویکرد آن برای تغییرات آب و هوایی و بیماری همه گیر کرونا ابراز امیدواری کردند. و عده ای با دونالد ترامپ و برنامه ملی او به نام «اول آمریکا» ابراز همبستگی کردند.

«اورسلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در یک سخنرانی در بروکسل گفت که «پس از چهار سال طولانی، اروپا یک دوست در کاخ سفید دارد.» او افزود: این مراسم افتخارآمیز در پایتخت ایالات متحده نمایشی از مقاومت دموکراسی آمریکا خواهد بود.»

او همچنین در توئیتی نوشت: «از سخنرانی الهام ‌بخش شما (جو بایدن) و پیشنهاد همکاری شما سپاسگزارم. اروپا آماده شروعی تازه در روابط با آمریکاست.»

«دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا هم در پیامی نوشت: به رئیس‌جمهور بایدن و معاون کامالا هریس تبریک می‌گویم. جهان نیازمند روابطی مستحکم میان اروپا و آمریکا است. مشتاق همکاری با یکدیگر برای دموکراسی هستیم.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توئیت کرد: ما از تصمیم رئیس جمهور (آمریکا) برای تعامل دوباره با جهان استقبال می کنیم. اتحادیه اروپا مشتاق است تا فصل جدیدی از روابط دو سوی اقیانس اطلس را بگشاید و با همکاری هم «بحران های فزاینده عصرمان» را حل و فصل کنیم.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در توئیتی نوشت: «من برای بایدن و هریس در اتحاد مردم آمریکا و برون ‌رفت این کشور از بحران شیوع کرونا آرزوی موفقیت دارم. وقت آن رسیده که دوباره بر باورهای خود تمرکز کرده و فصل جدیدی از روابط امریکا و اتحادیه اروپا را آغاز کنیم.»

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو هم توئیت کرد: من به رئیس‌ جمهور جو بایدن در روز تحلیفش تبریک می ‌گویم. یک ناتوی قدرتمند برای آمریکای شمالی و اروپا مفید است چرا که هیچکدام از ما نمی‌ توانم از پس چالش ‌های پیش رو به تنهایی برآییم. امروز روز آغاز فصلی جدید است و مشتاق همکاری نزدیک هستم.

در همین حال، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا گفت که بایدن نماد «پیروزی دموکراسی بر راستگرایی افراطی» است. سپس او مستقیماً رئیس جمهور سابق را هدف گرفت و در یک سخنرانی گفت: «پنج سال پیش فکر می کردیم ترامپ «شوخی بدی» است، اما پنج سال بعد فهمیدیم که او چیزی جز قدرتمندترین دموکراسی جهان را به خطر نمی اندازد.»

سانچز به تنش بین اروپا و ایالات متحده در زمان ترامپ، که اتحادیه اروپا را به تلاش برای سوءاستفاده از آمریکا متهم می کرد، اشاره داشت.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «آغاز به کار بایدن و هریس را از صمیم قلب تبریک می ‌گویم. من به بایدن و هریس به دلیل انجام مراسم تحلیفی که نوعی پیروزی برای دموکراسی است، تبریک می ‌گویم».

صدر اعظم آلمان گفت: «من بی ‌صبرانه منتظر باز شدن درهای جدید دوستی بین آلمان و آمریکا هستم».

«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان هم اظهار داشت که «او بسیار راحت شده است» و اظهار داشت که بسیاری از هموطنان وی نیز همین احساس را دارند.

وی در حالی که بایدن برای سوگند یاد می کرد، گفت: «با وجود همه شادی که امروز احساس می کنیم، نباید فراموش کنیم که حتی قدرتمندترین دموکراسی در جهان نیز فریب پوپولیسم را خورده بود. ما باید قاطعانه با دو قطبی شدن مقابله کنیم، و سیاست های خود را بر اساس دلیل و واقعیت شکل دهیم.»

وی در یک سخنرانی افزود: پیروزی بایدن نشان دهنده «پیروزی دموکراسی بر راستگرایی افراطی و سه روش آن، فریبکاری گسترده، شکاف ملی و سوءاستفاده از نهادهای دموکراتیک است.»

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هم توئیت کرد: این یک روز چشمگیر برای مردم آمریکاست. ما با هم هستیم. در مواجهه با چالش های دورانمان قدرمندتر خواهیم شد. برای ساخت آینده مان قدرتمندتر خواهیم بود. برای محافظت از سیاره مان قدرتمندتر خواهیم بود. بازگشتتان به توافقنامه پاریس را خوش آمد می گوییم!

برخی از رهبران جهانی به ویژه آنهایی که روابط بهتری با ترامپ داشتند، بیانیه های محافظه کارانه تری برای تبریک به بایدن منتشر کردند.

ملکه الیزابت دوم هم قبل از مراسم تحلیف بایدن یادداشتی شخصی برای وی ارسال کرد که محتوای آن، فاش نشده است.

«بوریس جانسون» نخست‌ وزیر انگلیس گفت: «رهبری آمریکا در مسائلی که برای همه ما حائز اهمیت است از تغییرات آب و هوایی تا کووید 19، مهم است و من بی ‌صبرانه منتظر کار با رئیس ‌جمهور بایدن هستم.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت که او «دوستی شخصی گرمی با بایدن دارد که به دهه ها قبل باز می گردد.»

مقامات چین که می بینند روابطشان با آمریکا در چهار سال گذشته به شدت تضعیف شده، واکنش محتاطانه تری داشته اند. «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به آغاز ریاست جمهوری بایدن گفت: «با وجود اختلافات نظری که بین چین و آمریکا وجود دارد، دو کشور منافع مشترک گسترده و  فضای همکاری بسیاری دارند و امیدواریم دولت بایدن روابط را هر چه سریع تر به دوره سابق بازگرداند.»

«جاستین تردو» نخست وزیر کانادا هم با تبریک به جو بایدن، همکاری با دولت وی در مقابله با شیوع کرونا و تغییرات آب و هوایی را خواستار شد.

«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا در صفحه توئیتر خود بر آمادگی رم برای همکاری با آمریکا به منظور مواجهه با چالش‌ های بین المللی مشترک تاکید کرد و نوشت: امروز روزی بزرگ برای دموکراسی فراسوی مرزهای آمریکا است. ایتالیا آماده است تا با آمریکا با چالش های بین المللی مشترک مواجه شود.

«کاترین یاکوبسدوتیر» نخست‌ وزیر ایسلند هم در توئیتی نوشت: «به رئیس ‌جمهور جو بایدن و معاون وی کامالا هریس در این روز تاریخی تبریک می‌ گویم. ما در ایسلند گرمترین آرزوها را برای شما کرده و مشتاق همکاری با شما هستیم.»

«مایکل مارتین» نخست ‌وزیر ایرلند هم در سخنانی گفت: «امروز جو بایدن دوست حقیقی ایرلند چهل و ششمین رئیس ‌جمهور آمریکا شد. همانگونه که در سخنرانی ‌اش گفت، امروز روزی متعلق به تاریخ و امید است و مشتاقم که روابط دو کشورمان را مستحکم ‌تر کنیم. امروز روزی تاریخی است چرا که کامالا هریس به عنوان نخستین معاون زن رئیس‌ جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. من برای او و بایدن آرزوی توفیق در برابر چالش‌ های پیش رو را دارم.»

«سوزانا کاپوتووا» رئیس‌ جمهور اسلواکی هم در توئیتی نوشت: «امروز فصل جدیدی از همکاری ‌های دو سوی اقیانوس اطلس با رئیس ‌جمهور جو بایدن و معاونش کامالا هریس آغاز شد. با همکاری یکدیگر از ارزش های دموکراتیک پاسداری کرده و از سیاره ‌مان محافظت کنیم.»

«آنتونیو کوستا» نخست‌وزیر پرتغال نیز نوشت: ما از روز نخست آماده همکاری با رئیس ‌جمهور جو بایدن هستیم تا روابط اتحادیه اروپا و آمریکا تقویت شده، اهمیت پایدار ناتو تائید شده و واکنش‌ های چندجانبه به مسائلی مانند تغییرات اقلیمی و دفاع از دموکراسی و حقوق بشر تقویت گردد.

«آندرس مانوئل لوپز» رئیس جمهور مکزیک هم آغاز ریاست جمهوری بایدن را تبریک گفت و تاکید کرد که سه موضوع مقابله با ویروس کرونا، تقویت همکاری های اقتصادی و مسئله مهاجرت از جمله موضوع های کلیدی در روابط دو جانبه مکزیک و امریکا در دولت بایدن خواهد بود. او از بایدن خواست تا برای حل و فصل مسائل و مشکلات مربوط به مهاجرات اتباع مکزیک در آمریکا تلاش کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم گفت که روسیه به دنبال روابط خوب با آمریکا خواهد بود،  اما در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که آنها انتظار دارند آمریکا رویکرد «سازنده تری» در مذاکرات آینده کنترل تسلیحاتی داشته باشد.

پاپ فرانسیس هم ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید آمریکا، از او خواست برای آوردن صلح و آشتی به امریکا و جهان تلاش کند. پاپ گفت: «در زمانی که بحران های بزرگی پیش روی ما است، مردم به دور اندیشی و یکپارچگی احتیاج دارد. من دعا می کنم تصمیمات شما منجر به عدالت و آزادی شود.»

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در پیامی آغاز ریاست جمهوری بایدن را تبریک گفته و بر آنچه همکاری با یکدیگر برای «برقراری صلح» نامید، تاکید کرد. او همچنین آمادگی خود را برای روند صلح عادلانه و جامع که بتواند آرزوهای مردم فلسطین برای دستیابی به آزادی و استقلال را فراهم کند، اعلام کرد.

«فوزی برهوم» سخنگوی حماس هم گفت ترامپ «بزرگترین منبع و حامی بی عدالتی، خشونت و افراط گرایی در جهان و شریک مستقیم اشغالگری ها و تجاوز اسرائیل علیه مردم ما بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.