وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران را فرصتی برای دولت بایدن است تا با برجام را احیا کند، خاطرنشان کرد: «رئیس جمهوری منتخب آمریکا از پنجره فرصتی که برای تلاش جهت پیشرفت «قطعی و ملموس» در زمینه برجام وجود دارد، آگاه است.»

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه انگلیس بار دیگر از موضع جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام استقبال و تصریح کرد که این توافق از اولین محورهای مورد بحث میان تروئیکای اروپایی با دولت جو بایدن خواهد بود.

دومینیک راب که روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس عوام سخن می‌گفت زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران را فرصتی برای دولت بایدن دانست تا با برجام را احیا کند.

وی عنوان کرد که رئیس جمهوری منتخب آمریکا از پنجره فرصتی که برای تلاش جهت پیشرفت « قطعی و ملموس» در زمینه برجام وجود دارد، آگاه است.

این درحالی است که رئیس جمهوری منتخب آمریکا بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت. 

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

سه کشور اروپایی عضو برجام هم امیدوارند که انتقال قدرت در آمریکا بتواند دورنمای تازه‌ای را برای حفظ برجام باز کند.

چندی پیش اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپایی با صدور بیانیه‌ مشترکی از دولت‌های اروپایی خواستند تا با همکاری یکدیگر زمینه بازگشت دولت جو بایدن به برجام را فراهم کنند.

آن‌ها همچنین خواستار برگزاری نشست بین وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام شده تا از ایالات متحده بخواهند که به برجام باز گشته و از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد حمایت کند.

این نشست یکم دیماه‌ گذشته برگزار شد و شرکت کنندگان با صدور بیانیه‌ای « دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار داده و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.

در این بیانیه تصریح شده است: وزرای امور خارجه خاطرنشان ساختند برجام که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد.

این بیانیه می‌افزاید: وزرا بار دیگر بر تاسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تاکید کردند. آنها تاکید کردند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملا لازم‌الاجرا است.

تلاش مضاعف تروئیکای اروپا برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران بی ارتباط با مصوبه ۱۱ آذرماه مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیست. یکی از بندهای نه‌گانه این مصوبه دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژهای نسل ۶ و ۸ را در دستور کار قرار دهد».

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از اظهارات خود در مجلس به مساله حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره هم پرداخت و تصریح کرد: یک اقلیت خشن نمی‌توانند اراده دمکراتیک مردم آمریکا را به چالش بکشند. وی عنوان کرد که موضع دولت انگلیس در این رابطه روشن بود و این تحولات را «زشت» و «شرم‌آور» خواند. راب افزود که دولت انگلیس بی صبرانه منتظر آغاز همکاری با دولت جدید در کاخ سفید است.

 

وزارت خارجه چین: آمریکا نباید بازگشت به برجام را مشروط کند

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: در حال حاضر مساله هسته ای ایران یک مساله کلیدی است و طرفها نباید برای بازگشت هر چه زودتر آمریکا به برجام شرایط دیگری را مطرح کنند.

«هوا چون یینگ» روز سه شنبه طی نشست خبری روزانه در پکن افزود: ضرورت کنونی این است که همه طرف ها هر چه زودتر تفاهماتی را که در نشست وزرای خارجه مذاکرات منجر به برجام در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ به دست آمد، اجرا کنند و بازگشت هر چه زودتر آمریکا را به برجام بدون هیچ پیش شرطی و با احیاء مسئولیت های این کشور در قبال توافقنامه به پیش سوق دهند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا باید همه تحریم های قید شده در برجام را لغو کند، اضافه کرد: ایران نیز باید با رعایت کلیه مفاد توافقنامه، اجرای آن را احیاء کند. طرفهای مختلف هم نباید برای آن شرایط دیگری بگذارند.

خانم هوا افزود: چین امیدوار است طرفها همراه با جامعه جهانی، برای پیشبرد بازگشت برجام به مسیر درست و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران نقش سازنده ای ایفاء کنند.

همکاری چین و روسیه بدون مرز و نامحدود است

خانم هوا در ادامه کنفرانس خبری امروز ضمن قدردانی از سخنان وزیر خارجه روسیه که «همکاری چین و روسیه را در زمینه های مختلف بسیار عالی توصیف کرده بود» تاکید کرد، همکاری چین و روسیه بدون مرز و نامحدود است.

وی افزود: در سال گذشته روابط چین و روسیه در برابر تاثیرات همه گیری ویروس کرونا و تحولات بزرگ به دستاوردهای جدید و قابل توجهی رسیده است. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین ۵ بار با رئیس جمهور پوتین تلفنی گفت و گو کرده و رهبران دو کشور به یکدیگر نامه ارسال کرده اند که روابط مشارکتی راهبردی دو کشور را به سطح بالاتری ارتقاء داده است.

این مقام چینی با تاکید بر اینکه همکاری استراتژیک بین چین و روسیه بدون مرز و نامحدود استف افزود: سال ۲۰۲۱ از اهمیت ویژه ای در روابط چین و روسیه برخوردار است. دو طرف توافق کرده اند با استفاده از این فرصت، تفاهمات رهبران دو کشور را به طور همه جانبه اجرا کنند و همکاری چین و روسیه را به سطحی بالاتر و وسیعتر گسترش دهند و همچنین انگیزه دو کشور را برای احیاء اقتصاد جهان افزایش دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.