نشست غیررسمی وزرای امور خارجه دولت‌های عضو برجام امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود و طبق توضیحات سردبیر گروه سیاسی روزنامه گاردین طرفین روی مقدمات بازگشت آمریکا به برجام گفت و گو می کنند و این مسئله محور اصلی مذاکرات است و از اهمیت قابل توجهی برخوردار خواهد بود.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سردبیر گروه سیاسی روزنامه گاردین در آستانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو برجام گفت که نکته مهم در نشست امروز (دوشنبه) گفت وگو روی مقدمات بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود و این موضوع محور اصلی مذاکرات بوده و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

نشست غیررسمی وزرای امور خارجه دولت‌های عضو برجام امروز (دوشنبه) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.

پتریک وینتور روز دوشنبه افزود: نکته اول اینکه طرف‌ها باید تا دوره سوگند ریاست جمهوری آمریکا خویشتنداری کنند تا به ژانویه برسیم. در این مدت تنش بین غرب و ایران نباید شدت پیدا کند که در آن صورت بازگشت آمریکا دشوار خواهد شد. پس نکته اول اینکه باید چند هفته آینده را طی کرد. ولی پروسه بازگشت آمریکا به برجام پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد. بنابراین من فکر می کنم نشست امروز وزیران خارجه کشورهای باقی مانده در برجام ، ملاقات مهمی خواهد بود.

وی افزود:‌این نگرانی هست که سیاستمداران و دیپلمات ها منتظر شنیدن نقل قول های کوتاه از طرفهای ایرانی و آمریکایی هستند و زیادی تفسیر کردن یا اشتباه تفسیر کردن آنچه طرفین می گویند. مثلاً وزیر خارجه آلمان در بین سوالات دیگر یک توضیح کلی در مورد دیدگاهش داده است مبنی بر لزوم مذاکره برای یک توافق جدید. اما شما نیاز به جزئیات بیشتر و پیش زمینه و موقعیتی دارید که او این سخنان را در آن گفته است.

وینتور افزود: ولی در کل آنطور که به نظر می رسد گفتگویی طولانی در پیش خواهد بود که در آن طرفین زاویه دید خود نسبت به موقعیت را مورد گفتگو قرار خواهند داد.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه «آیا می توانیم منتظر ترسیم یک نقشه راه برای بازگشت به برجام در جلسه امروز وزیران خارجه کشورها عضو برجام باشیم گفت: به نظر من آنچه مهم است اینکه اعضای اروپایی برجام و ایران روی مقدمات بازگشت آمریکا گفتگو خواهند کرد؛ این مرکز گفتگوها خواهد بود. ولی آنچه روشن نیست اینکه آیا اروپایی ها با تیم بایدن گفت وگویی خصوصی داشته اند یا نه تا جزئیات بیشتری در مورد اینکه آمریکا دقیقاً چه خواسته ای دارد را بدانند یا اینکه آماده چه اقدامی است. ما نمی دانیم که اروپایی ها آیا اصلاً با تیم بایدن  گفت و گویی کرده اند یا اگر کرده اند  از چه کانالی.  

این فعال رسانه‌ای افزود: بعد می رسیم به سه موضوع که از زاویه  شفاف سازی باید مورد توجه قرار گیرند. اول اینکه آیا لازم است که آمریکا به برجام برگردد یا فقط کافی است تحریم ها را بردارد. دوم درخواست فوری ایران برای غرامت است (شفاف سازی آن) و سوم اینکه شما چطور بازگشت طرفین به توافق را مرحله بندی خواهید کرد. چون ایران قدم‌هایی در جهت کاهش تعهدات برجامی برداشته و آمریکا تحریم ها را ادامه داده است. نکته چهارمی هم هست و اینکه آیا آمریکا در این لحظه خواستار مذاکره مجدد است یا اضافه کردن مواردی به برجام.

وینتور افزود:‌در بین اروپایی ها احتمالاً اختلاف وجود دارد که تا چه میزان از مذاکرات مجدد یا اضافه کردن به برجام باید هرچه زودتر انجام شده یا به بعد موکول شود.

او در پاسخ به سووال دیگری درباره اظهار نظر دبیر کل سازمان ملل متحد که از کشورها خواسته است که با ایران به گسترش تجارت بپردازند و آیا این دیدگاه تاثیر مثبتی روی گفتگو ها خواهد داشت افزود: سازمان ملل البته مهم است و سخنان دبیرکل تا حدی وزن دارد اما آنچه باید توجه کرد اینکه جو بایدن حاضر است چقدر آزادی عمل و نیرو به این موضوع اختصاص دهد و اینکه آیا نیاز به اکثریت سنا دارد و باید تحریم های سنا را هم بردارد و از این قبیل. و آیا او حاضر است  مقدار قابل توجهی از سرمایه شخصیتی و سیاسی خود را صرف این کار کند، چرا که هرآنچه او بکند حساسیت برنگیز خواهد بود. به ترتیب تشویق سازمان ملل برای برداشتن تحریم ها حائز اهمیت است.

سردبیر گروه سیاسی روزنامه گاردین همچنین خاطر نشان کرد که بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره برجام و لغو عزتمندانه تحریم‌ها، به حل مسائل جاری مرتبط با توافق هسته ای کمک می‌کند.

رهبر معظم انقلاب هفته گذشته بیان داشتند: «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم. البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چراکه اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم.»

حضرت آیت الله خامنه ای عنوان کردند: «من از مسئولین کشور حمایت می‌کنم به شرطی که به اهداف ملت پایبند باشند.»

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.