رأی‌گیری در مورد طرح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان سلعاتی دیگر انجام خواهد شد. این طرح در صورت رأی موافق اکثریت اعضای مجلس نمایندگان برای برگزاری دومین محاکمه ترامپ به مجلس سنا ارجاع خواهد شد.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد در حالی مجلس نمایندگان آمریکا تا ساعاتی دیگر در مورد استیضاح رئیس جمهور رای خواهد گرفت که تعداد زیادی از نمایندگان جمهور خواه نیز اعلام کردند که به استیضاح دونالد ترامپ رای می دهند.

دموکرات ‌ها در پی حمله به کنگره٬ طرح استیضاح ترامپ را به دلیل «تحریک به اغتشاش» به کنگره ارائه کردند که بر اساس گزارش ‌ها امروز چهارشنبه به رای‌ گذاشته می ‌شود.

این طرح در صورت رأی موافق اکثریت اعضای مجلس نمایندگان برای برگزاری دومین محاکمه دونالد ترامپ به مجلس سنا ارجاع خواهد شد.

 

c22cb459-5036-4f6e-8508-7e34ed659660

 

آنها رئیس ‌جمهور را متهم می ‌‌کنند که با سخنانش طرفداران خود را برای حمله به کنگره تحریک کرده است. او در سخنرانی‌ اش در روز چهارشنبه 6 ژانویه در جمع هوادارانش در واشنگتن از جمله گفته بود: «اگر شما با تمام قدرت نجنگید، دیگر کشوری نخواهید داشت.»

در جریان حمله هواداران ترامپ به کنگره در روز 6 ژانویه، 6 نفر از جمله یک پلیس کشته شدند.

در عین حال، «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا با «میچ مک کانل» رهبر جمهوری خواهان در سنای آمریکا درباره چگونگی تعامل سنا با محاکمه پارلمانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت و گو کرد.

میچ مک ‌کانل به اطرافیان خود گفته که وی اعتقاد دارد که ترامپ مرتکب خطا‌هایی شده که قابل استیضاح است و وی از اقدام دموکرات‌ ها برای استیضاح ترامپ خرسند بوده و معتقد است که این موضوع کنار گذاشتن ترامپ از حزب جمهوری‌ خواه را برای وی آسان‌ تر می‌ کند.

 

d76e8681-2c18-4712-a7a4-78306374ad16

 

گفت و گوی بایدن و مک کانل در حالی انجام گرفت که شماری از اعضای ارشد جمهوری‌ خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه ‌شنبه از استیضاح رئیس جمهور آمریکا به‌ خاطر تحریک هوادارانش به حمله به کنگره حمایت کردند.

«جان کاتکو» از اعضای ارشد مجمع جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اولین فرد از این حزب بود که از استیضاح ترامپ حمایت کرد.

کاتکو در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «اجازه دادن به رئیس جمهور برای تحریک این حمله، بدون آنکه با عواقب آن مواجه شود، تهدیدی مستقیم برای آینده دموکراسی ما محسوب می‌ شود. به همین دلیل نمی‌ توانم بدون هیچ اقدامی دست روی دست بگذارم. من به استیضاح رئیس جمهور رای می‌ دهم».

«آدام کیزینگر» دیگر عضو ارشد جمهوری ‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز اندکی بعد در بیانیه‌ ای نوشت: «ترامپ از جایگاه خود در قوه مجریه برای حمله به قوه مقننه استفاده کرد؛ بنابراین با ارزیابی لوایح مربوط به استیضاح که به مجلس نمایندگان ارائه شده است، باید بگویم: اگر این اقدام قابل استیضاح نباشد پس چه تخلفی سزاوار استیضاح است؟»

«فرد آپتون» نیز اظهارات ترامپ که حمله به کنگره را جرقه زد، «کاملاً نادرست» توصیف کرده و عدم ابراز ندامت وی در این خصوص را محکوم کرد.

لیز چنی، فرد شماره 3 جمهوری ‌خواهان در مجلس نمایندگان و دختر «دیک چنی» معاون ریاست جمهوری در دوره جورج دبلیو بوش، در بیانیه ‌ای اعلام کرده است دونالد ترامپ به دلیل ترغیب هوادارانش به حمله به کنگره دیگر صلاحیت ریاست جمهوری ندارد. او گفت: «خیانتی بالاتر از این را نمی ‌توان نسبت به مقام ریاست جمهوری آمریکا و سوگند به قانون اساسی» متصور شد.

«جیمی هررا باتلر» دیگر قانونگذار جمهوری‌ خواه نیز بیان داشت: «طبق برداشت من از قانون اساسی، با توجه به شواهد غیر قابل بحثی که وجود دارد این اقدامات قابل استیضاح هستند».

«برایان فیتزپاتریک» دیگر عضو جمهوری‌ خواه به همراه چند هم حزبی دیگر خود در مجلس نمایندگان، استیضاح ترامپ را اقدامی موثر برای تنبیه ترامپ بدون ایجاد تفرقه بیشتر در آمریکا دانستند.

شمار دیگری از نمایندگان جمهوری‌ خواه نیز حمایت از استیضاح ترامپ را رد نکرده و اعلام کرده ‌اند در حال بررسی آن هستند.

ترامپ سه‌ شنبه شب پیش از سفر به تگزاس سکوت یک هفته‌ ای خود درباره سخنانش در چهارشنبه گذشته را شکست و پیش از سوار شدن به هواپیما در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «اگر شما سخنرانی مرا بخوانید، کاری که خیلی ‌ها انجام دادند، و من خودم هم در روزنامه‌ ها و نیز در رسانه‌‌ ها در تلویزیون دیدم، این سخنان تحلیل شد و مردم معتقدند آنچه من گفتم کاملا مناسب بوده است.» ترامپ همچنین اضافه کرد که همواره باید از خشونت پرهیز کرد.

ترامپ تلاش دموکرات‌ ها برای استیضاحش را «کاملا مضحک» و ادامه «بزرگترین بازی موش و گربه در تاریخ سیاسی» دانست و گفت این اقدام می‌ تواند باعث به وجود آمدن «خشمی بزرگ» شود. رئیس جمهور آمریکا همچنین بستن حسابش در توئیتر و فیس ‌بوک را باعث عصبانیت شدیدی دانست که هرگز ندیده است.

دموکرات‌ های مجلس نمایندگان آمریکا به سرعت پیش‌ نویس بندی از طرح استیضاح را آماده کرده‌ اند که ترامپ را به تحریک به شورش متهم می ‌کند، زیرا با اظهارات تحریک ‌آمیز درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست ‌جمهوری 3 نوامبر 2020(13 آبان)، هزاران تن از هواداران خود را ترغیب به برگزاری تظاهرات خشونت ‌بار کرده که در نتیجه به فاجعه خشونت ‌بار هفته گذشته در کنگره آمریکا منجر شد که در پی آن دست‌ کم شش نفر کشته شدند.

کنگره آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌ گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت ‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌ های مختلف آن باز کردند.

پس از حمله به کنگره، دموکرات ‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا درصدد بر آمدند تا از مایک پنس بخواهند که دونالد ترامپ را در هفت روز باقی ‌مانده از دوره ‌اش برکنار کند.

طبق این متمم قانون اساسی امریکا در صورتی که رئیس جمهور به دلایل جسمی و روانی نتواند وظایف خود را انجام دهد، معاون رئیس جمهور و کابینه می ‌توانند او را برکنار کند و تصدی امور را در دست بگیرند.

مایک پنس در نامه خود به نانسی پلوسی گفته است دولت میٰ‌ خواهد در روزهای باقی ‌مانده توان خود را صرف انتقال منظم و قانونمند قدرت کند و از اقداماتی که «باعث تفرقه، التهاب بیشتر و هیجانات آنی» می‌ شود، پرهیز کند.

 

773x435_cmsv2_1faec422-5c4f-5101-8386-25df052cb841-5279620

 

کارشناسان می ‌گویند مایک پنس که خود مایل به کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری 2024  است، پس از واکنش‌ های اخیرش در میان جمهوری ‌خواهان از موقعیت بهتری برخوردار شده است.

آیا ترامپ می تواند خود را عفو کند؟

اخیراً رسانه های آمریکایی با استناد به منابع خود  نوشته اند که رئیس جمهور در مورد موضوع عفو خود گویا حتی با  اعضای خانواده اش بحث کرده است. وی همچنین تعدادی از همکاران خود را که قبلاً از صدور احکام مجازات برای آنها انتقاد کرده بود، عفو کرد.

به گفته «جیمز گاردنر» استاد علوم سیاسی در دانشکده حقوق دانشگاه بوفالو، در مورد این موضوع اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد؛ زیرا چنین سابقه ای در تاریخ وجود نداشته است.

وی گفت: «از نظر من، عفو خود امری غیر منطقی است. بنابراین ممنوع است. حتی پاپ نیز خود را تبرئه نمی کند.»

همچنین «دیوید شولتز» استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتا نیز در مورد ابهام در این موضوع صحبت می کند. وی یادآوری کرد که در قانون اساسی آمریکا آمده است که «رئیس جمهور ... حق دارد که به جز موارد استیضاح، اجرای احکام برای ارتکاب جرایم علیه آمریکا را به تعویق بیندازد و عفو کند» و ضمناً در سال 1867 دیوان عالی کشور رای داد که «اختیاراتی که به این ترتیب اعطا می شوند نامحدود باشند.»

این کارشناس افزود: «طیف حق عفو به قدری گسترده است که حتی به رئیس جمهور جرالد فورد اجازه داد قبل از آنکه تفهیم اتهامات ریچارد نیکسون، وی  را عفو کند.»

به گفته «رونالد چن» استاد دانشگاه راتگرز، در همین رابطه بود که سپس وزارت دادگستری آمریکا سندی را صادر کرد مبنی بر اینکه رئیس جمهور نمی تواند خود را عفو کند، زیرا این مغایر روح قانون اساسی است و کسی نمی تواند در پرونده خود قاضی باشد. با این حال، این عامل،  تعیین کننده نیست.

او گفت: «درست مثل اینکه او هر ساله بوقلمون های عید شکرگذاری را عفو می کند. او (ترامپ) می تواند هر کسی را عفو کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. هیچ بازرسی صورت نمی گیرد، یا دادگاه نمی تواند بگوید که او از آزادی عمل خود سوء استفاده می کند. بنابراین مطلق بودن حق عفو حاکی از این واقعیت است که وی می تواند خودش را  نیز عفو کند.»

به گفته وی، از سوی دیگر برخی از محققان به این واقعیت توجه نشان می دهند که قانون اساسی از حق «اعطای عفو» صحبت می کند و از نظر آنها کلمه «اعطا» به این معنی است که این کار فقط برای شخص دیگری قابل انجام است ، اما نه برای خود.

در صورتی که طرح استیضاح ترامپ پیش برود، این دومین استیضاح یک رئیس‌ جمهور آمریکا در دوره چهارساله ریاست‌ جمهوری اش محسوب می ‌شود که پیش از این در آمریکا بی ‌سابقه بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.