شمار جمهوریخواهانی که از برکناری ترامپ از قدرت حمایت می کنند، بیشتر شده است.

 

به گزارش جماران، شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از برخی منابع گزارش داد که نزدیک به 25 عضو جمهوریخواه کنگره قصد دارند که از محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا حمایت کنند.

یکی سخنگویان به سی ان ان گفت که بین 10 تا 25 عضو حزب ترامپ آماده حمایت از تدابیر و اقدامات برکناری دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی هستند.

پیش از این سه عضو جمهوریخواه کنگره اعلام کردند که از برکناری رئیس جمهور کنونی حمایت می کنند. «جان کاتکو» از ایالت نیویورک،«ولز چنی» از «وایومینگ» و «آدم کینزینگر» از ایالت الینوی» حمایت خود را از برکناری ترامپ اعلام کردند.

در همین حال، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای از «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی دونالد ترامپ را از قدرت برکنار کند.

در این قطعنامه که با ۲۲۳ رأی موافق در مقابل ۲۰۵ رای مخالف تصویب شد آمده است که دونالد ترامپ «برای انجام وظایف ریاست جمهوری ایالات متحده کفایت لازم را ندارد.»

به گفته نمایندگان موافق در صورتی که مایک پنس، رئیس جمهوری را از کار برکنار کند، مجلس نمایندگان دونالد ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

پیش از تصویب این قطعنامه مایک پنس در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان برکناری دونالد ترامپ را بر خلاف «مصالح ملی» دانسته بود.

پیش از این نیز شماری از اعضای کنگره به‌رهبری نانسی پلوسی کوشیده بودند تا دربارهٔ سلامت جسمی و روانی دونالد ترامپ، به‌ویژه پس از ابتلا به ویروس کرونا تحقیق کنند تا شاید بتوانند به این وسیله وی را از کار برکنار کنند.

نانسی پلوسی همچنین هفتهٔ گذشته وضعیت رئیس جمهوری آمریکا را «ناپایدار» خواند و گفت که شرایطی خطرناک‌تر از «عدم تعادل روانی رئیس جمهوری» وجود ندارد، خانم پلوسی همزمان دربارهٔ پیشگیری از «استفادهٔ دونالد ترامپ از کُدهای هسته‌ای» با سران ارتش این کشور گفتگو کرده بود.

طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، چنانچه معاون رئیس جمهوری و اکثریت کابینه وی به این نتیجه برسند که او به هر دلیل قادر به انجام وظایفش نیست می‌توانند این موضوع را کتبا به کنگره اعلام کنند و در صورت پذیرش این امر از سوی کنگره معاون رئیس جمهور بلافاصله سرپرستی ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد.

برخی از روسای جمهور آمریکا پیش از این از متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور برای انتقال موقت قدرت استفاده کرده‌اند. انتقال قدرت موقت در این موارد اغلب به‌دنبال اقدامات پزشکی بر روی روسای جمهوری صورت گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته-سه شنبه- دومین طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان را «کاملا مضحک» توصیف کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده که هفت روز دیگر دوره ریاست جمهوری اش پایان می باید همچنین هشدار داد که اقدام دموکرات ها برای تصویب طرح استیضاح او «خشم زیادی» را در سراسر آمریکا برخواهد انگیخت. اعضای دموکرات مجلس نمایندگان روز دوشنبه در واکنش به یورش اخیر هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، طرح استیضاح او را به دلیل «تحریک به شورش» ارائه کردند.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنان روز سه شنبه خود افزود که خواهان بروز «خشونت» نیست. او ضمن انتقاد از «اشتباه فاجعه بار» شبکه های اجتماعی که تصمیم به حذف حساب های کاربری وی گرفته اند تاکید کرد که اظهارات روز چهارشنبه گذشته اش پیش از اشغال ساختمان کنگره «مناسب» بود. این در حالی است که منتقدان دونالد ترامپ با استناد به سخنرانی او در جمع هوادارانش وی را به «تحریک» آنها برای اقدام خشونت آمیز متهم می کنند.

چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده پس از سخنانش در برابر خبرنگاران که اولین واکنش وی به دومین طرح استیضاح اش محسوب می شد کاخ سفید را به مقصد ایالت تگزاس ترک کرد. دونالد ترامپ قصد دارد در جریان سفر به این ایالت جنوبی از طرح ساخت دیوار در مرز مکزیک که یکی از وعده هایش در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بود بازدید کند.

سفر او به تگزاس اولین برنامه برنامه رسمی رئیس جمهوری از زمان اشغال ساختمان کنگره در روز چهارشنبه گذشته است. دونالد ترامپ در صورت رای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان به طرح استیضاحش نخستین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که دو بار با استیضاح در کنگره روبرو شده است.

امکان رسیدگی به طرح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا پس از آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) وجود دارد.

بنابراین گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.