در حالی که احتمال حمله مسلحانه طرفداران رئیس جمهور کنونی آمریکا به ساختمان کنگره در روز به قدرت رسیدن جو بایدن وجود دارد، ترامپ تعهد خود به انتقال مسالمت آمیز قدرت را پس گرفته است.

 

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت:« ترامپ از تعهدش برای انتقال قدرت در آرامش (به جو بایدن رئیس جمهور منتخب) عقب نشینی کرد و برخی اطلاعات منتشر شده حکایت از آن دارد که طرفداران نژادپرست وی برای حمله مسلحانه به کنگره برنامه ریزی می کنند».

عطوان در ادامه نوشت:«آیا باید منتظر اولین بیانیه انقلابی شیخ ترامپ باشیم؟»

نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت:« ده روز آمریکایی پر از سورپرایز  پیش رو داریم و برای ساکن کاخ سفید پایان فاجعه بار را بعید نمی دانیم.خدا بهتر می داند.»

در همین حال، شبکه ای بی سی گزارش داد که گروهی مسلح قصد دارند در صورت تلاش کنگره برای برکناری دونالد ترامپ از مقام ریاست جمهوری، دست به اقدام مسلحانه بزند.

پلیس فدرال آمریکا نیز به کارکنان خود هشدار داد که احتمال می‌رود هفتهٔ آینده، همزمان با نزدیک شدن به مراسم تحلیف ریاست جمهوری، برنامه‌هایی برای اعتراض مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا وجود داشته باشد.

دو مقام رسمی این نهاد ضمن تأیید این خبر اعلام کردند که در اعلامیهٔ داخلی اف‌بی‌آی آمده است افرادی «در تمامی مراکز ۵۰ ایالت در حال برنامه‌ریزی اعتراض‌های مسلحانه از ۱۶ تا دست‌کم ۲۰ ژانویه هستند.»

از سوی دیگر مقامات اف‌بی‌ای در بیانیه‌ای رسمی بر وظیفهٔ خود در حفظ امنیت اجتماعی تأکید کرده و گفتند: ‌«بر جستجو، شناسایی و جدا کردن افرادی متمرکز است که می‌خواهند درگیر جرم و خشونت شوند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که نیروهای این نهاد نه بر «اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» بلکه بر «تظاهرات‌هایی که امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازد» متمرکز خواهند بود. گرچه کارشناسان معتقدند که وجود قانون آزادی حمل سلاح و نیز آزادی بیان، کار مأموران را در زمینهٔ تشخیص تهدیدهای واقعی دشوار خواهد کرد.

از سوی دیگر، «دنیل هوکانسونم رئیس دفتر گارد ملی آمریکا روز گذشته اعلام کرد که این نهاد تمامی مسائل را در سراسر کشور زیر نظر دارد تا در هر ایالت نیروهای این گارد در تماس نزدیک با پلیس و دیگر نهادهای انتظامی هستند تا پاسخ‌گوی هرگونه تقاضای پشتیبانی باشند.

کارشناسان امنیتی در آمریکا می‌گویند وقایع هفتهٔ گذشته بسیاری از مردم را تحریک کرده است و احتمال می‌رود که آنها بخواهند در مراکز ایالت به‌ویژه جاهایی که نیروهای مسلح در آن حضور دارند دست به اعتراض بزنند.

اف‌بی‌ای پیش از حملهٔ روز چهارشنبه به ساختمان کنگره نیز در اعلامیه‌ای داخلی هشدار داده بود که ممکن است تظاهرکنندگان مسلح به نمایندگان مجلس حمله کنند.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند وزرات دفاع این کشور مجوز استقرار ۱۵ هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن را برای تأمین امنیت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این کشور صادر کرده است.

 چندین رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع آمریکا گزارش دادند که مجوز استقرار 15 هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن برای تأمین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن از سوی این وزارتخانه صادر شده است.

هم‌زمان ژنرال دانیل هوکانسن فرمانده گارد ملی آمریکا در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد که در حال حاضر 6000 نیروی گارد ملی از 6 ایالات مختلف در پایتخت آمریکا مستقر هستند و تعداد آنها تا روز شنبه به حدود 10 هزار نفر خواهد رسید.

به گفته این مقام نظامی آمریکایی، در چنین مواردی تعداد نیروهای اعزامی و مسلح بودن یا نبودن آنها طبق خواسته نهادهای فدرالی که درخواست کمک کرده‌اند، تعیین می‌شود و در خصوص نیروهای اعزامی به واشنگتن با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با اف‌بی‌آی و سایر نهادهای محلی و فدرال، قرار است نیروها با خود سلاح حمل کنند.

بنابراین گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریست داخلی نامید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.