استعفاها از دولت ترامپ دراعتراض به حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، در پی حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به ساختمان کنگره آمریکا و کشته شدن 5 نفر از جمله یک افسر پلیس موج استفعای مسئولان در دولت ترامپ به راه افتاده است و همچنان ادامه دارد.

امروز جمعه چهار مشاور بلندپایه در شورای امنیت ملی آمریکا در پی حمله هواداران ترامپ به کنگره از مقام خود استفعا دادند.

یک مسئول بلندپایه در دولت و یک منبع آگاه گفتند که این استعفای دسته جمعی در چارچوب موج استعفاهای روزافزون دستیاران، مشاوران و مسئولان بلندپایه دولت ترامپ صورت می گیرد.

این چهار مسئول عبارتند از:«ایرین والش»مدیر امور آفریقا، «مارک واندروف» مدیر اول سیاست دفاعی،«آنتونی راجیرو» مدیر اول سلاح کشتار جمعی و «راب گرینوای» مدیر اول امور خاورمیانه و شمال آفریقا.

در همین حال،«ایلین چاو» وزیر حمل و نقل آمریکا اعلام کرد که به دنبال حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن تصمیم گرفته است از مقام خود کناره گیری کند.

او به این ترتیب عالی ترین مقام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده است که تاکنون خبر استعفایش در اعتراض به اشغال ساختمان کنگره منتشر شده است. ایلین چاو در حالی از مقامش کناره گیری کرد که شماری از اعضای کنگره خواستار برکناری دونالد ترامپ از ریاست جمهور با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی شده اند.

ایلین چاو گفته است که وزارت حمل و نقل تا زمان تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا به همکاری با تیم انتقالی او ادامه خواهد داد. جو بایدن پیش از این «پیت بودجج» شهردار پیشین «ساوت بند» در ایالت «ایندیانا» را به عنوان گزینه خود برای تصدی وزارت حمل و نقل معرفی کرده بود.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به پایان می رسد.

ایلین چاو همسر «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا است. رابطه دونالد ترامپ با میچ مک کانل پس از آنکه رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا پیروزی جو بایدن در کالج الکترال را به رسمیت شناخت به تیرگی گرائید.

ایلین چاو در دولت جورج بوش پسر به مدت هشت سال وزیر کار بود.

وزیر آموزش آمریکا نیز با انتقاد از شورش روز چهارشنبه در پایتخت آمریکا و یورش طرفداران ترامپ درکنگره، استعفا داد.

وی در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت: هیچ تردیدی نیست که لفاظی‌های شما بر این اوضاع اثر داشت. این نقطه عطفی برای من است.

وی تاکید کرد: ما می‌بایست موفقیت‌های دولت شما را به نیابت از مردم آمریکا برجسته می‌کردیم و جشن می‌گرفتیم. در عوض ، ما مانده‌ایم که آشفتگی ناشی از تظاهرکنندگان خشن را که در تلاش برای تضعیف تجارت مردم بودند ، بیش از حد کنگره ایالات متحده را پاک کنیم.

وی گفت: ما باید موفقیت های دولت شما را به نیابت از مردم آمریکا برجسته و جشن بگیریم. در عوض، ما مانده‌ایم که آشفتگی ناشی از تظاهرکنندگان خشنی که کنگره ایالات متحده را در تلاش برای تضعیف امور مردم غارت کردند، پاک کنیم.

سناتور «الیزابت وارن» در واکنش به این استعفا نوشت: بتسی دیواس هرگز وظیفه خود را برای کمک به دانش‌آموزان آمریکا انجام نداده است.

وی افزود: من یک ذره تعجب نمی‌کنم که او ترجیح می‌دهد تا کار را ترک کند تا اینکه برای اجرای متمم 25 قانون اساسی اقدام کند.

این سناتور دموکرات ادامه داد: رهایی خوش باد پتسی. شما بدترین وزیر آموزش بوده‌اید.

«مایک مولوینی» رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید نیز اعلام کرده است که در اعتراض به حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن از مقام خود به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در ایرلند شمالی استعفاء می دهد. «متیو پوتینجر» معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز روز پنجشنبه از مقامش کناره گیری کرد.

«استفانی گریشم» رئیس کارکنان دفتر «ملانیا ترامپ» بانوی اول آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه پس از اشغال ساختمان کنگره از سوی هواداران دونالد ترامپ از مقام خود استعفاء داد.

از سوی دیگر، رسانه های آمریکایی روز گذشته گزارش دادند که رئیس پلیس کنگره آمریکا نیز در پی حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا از مقام خود استفعا داد.

«استیون ساند» رئیس پلیس کنگره آمریکا در شهر واشنگتن دی. سی. روز پنج شنبه به وقت محلی استعفانامه خود را تقدیم کرد.

این استعفا که از روز شانزدهم ژانویه (۲۷ دیماه) اجرایی می‌شود، در پی قصور و کوتاهی نیروهای تحت فرماندهی خود در جلوگیری از ورود معترضان به ساختمان کنگره و غارت و چپاول اموال آن صورت گرفت.

پیش از این، قانونگذاران بلندپایه کنگره از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و «چاک شومر» رهبر اقلیت مجلس سنا خواستار استعفای مقامات ارشد امنیتی در کنگره آمریکا شدند.

سوند پیش از این از شیوه رفتار پلیس کنگره با حادثه حمله صدها هوادار ترامپ به کنگره دفاع کرد و تأکید کرد که نیروهایش با شجاعت زیاد با هزاران آشوب طلبی که به آنها با لوله های فلزی و مواد شیمیایی و دیگر مواد به آنها حمله کردند،مقابله کردند.

وی تصریح کرد که آن چه روز چهارشنبه رخ داد یک حادثه بی سابقه در طی خدمت 30 ساله اش در دستگاه اجرای قانون در واشنگتن است و این گونه حوادث تظاهرات اعتراضی نیست بلکه آشوب است.

در تحولی دیگر، که کاخ سفید یک مقام وزارت خارجه آمریکا که در رابطه با مسائل ایران فعالیت می‌کرد را به دلیل انتقاد از دونالد ترامپ برکنار کرد.

 سی. ان. ان بامداد جمعه به نقل از ۲ مقام آگاه نوشت که کاخ سفید «گابریل نورونها» را اخراج کرده است.

نورونها که در مورد امور ایران در وزارت خارجه آمریکا فعالیت می کرد، چهارشنبه در توئیتی نوشت: ترامپ شورشی هایی را که به کنگره حمله کردند، تحریک کرد. او همچنان از هر فرصتی برای کارشنکی در انتقال مسالمت آمیز قدرت استفاده می کند.

وی افزود: این اقدامات، دموکراسی و جمهوری ما را تهدید می کند. ترامپ برای ماندن در قدرت اصلاً مناسب نیست و باید برود.

پس از حمله چهارشنبه شب هواداران ترامپ به کنگره، انتقادات از رئیس جمهوری آمریکا بویژه در دولت این کشور بشدت افزایش یافته است.

منتقدان و حتی گروهی از جمهوری‌خواهان و اعضای دولت آمریکا، ترامپ را به تحریک شورش متهم کرده اند.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ پس از ۲۴ ساعت از حادثه حمله به کنگره آمریکا که توسط هوادارانش انجام شد، با انتشار یک پیام ویدئویی در توئیتر گفت: این یک حمله شنیع بود که آن را محکوم می‌کنم.

وی ادامه داد: همچون همه آمریکایی‌ها از این حمله فجیع و بی‌قانونی و هرج و مرج خشمگین هستم. بلافاصله گارد ملی و ماموران اجرای قانون فدرال را برای حفاظت از این ساختمان و اخراج متجاوزان اعزام کردم. آمریکا همیشه یک کشور نظم و قانون بوده و هست.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: معترضانی که وارد ساختمان کنگره شدند، کرسی دموکراسی آمریکا را آلوده کردند. آنهایی که در این اقدام خلاف و مخرب شرکت داشتند، نماینده کشور ما نیستند.

ترامپ خطاب به کسانی که قانون شکنی کردند هم گفت: شما هزینه آن را خواهید پرداخت.

وی با بیان اینکه در یک انتخابات سخت بوده‌ایم و هیجانات بالا است، تاکید کرد: اکنون درجه حرارت باید خنک شود و آرامش بازگردد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: کارزار انتخاباتی من همه راه‌های قانونی را پیگیری کرد تا با نتیجه انتخابات مخالفت کند. تنها هدف من اطمینان یافتن از کرامت رای بود. آنچه که من انجام دادم دفاع از دموکراسی آمریکا بود.

ترامپ مدعی شد: من کاملا معتقدم که باید قوانین انتخاباتی را اصلاح کنیم تا واجد شرایط بودن و تایید هویت رای‌دهندگان انجام شود و همچنین هر انتخابات آتی از ایمان و اعتماد برخوردار شود.

وی با اشاره به تایید نتایج انتخابات در کنگره آمریکا، گفت: دولت جدید در ۲۰ ژانویه ادای سوگند خواهد کرد. تمرکز من بر انتقال آرام، مقرراتی و یکپارچه قدرت است.

پیش از این «چاد وولف»سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا از  رئیس جمهور آمریکا خواست که حادثه حمله گروهی از طرفدارانش به ساختمان کنگره را «به شدت محکوم کند».

وولف روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای گفت: همیشه به شکل هدفمند خشونت سیاسی دو حزب را به ویژه خشونت علیه دستگاه های امنیتی را محکوم می کردم. ولی اکنون می بینیم که برخی هواداران رئیس جمهور از خشونت به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده می کنند. این غیرقابل قبول است.

وولف افزود: از رئیس جمهور و همه مسئولانی که انتخاب شدند می خواهم که خشونت روز گذشته را به شدت محکوم کنند.

وولف در ادامه تأکید کرد که وی قصد ندارد از مقام خود کناره گیری کند زیرا قصد دارد تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ به کار خود ادامه دهد تا تمرکز وزارتش بر رویارویی با تهدیدات امنیتی و اجرای انتقال قدرت به شکل منظم را تضمین کند.

کنگره آمریکا برخلاف تلاش‌های هواداران ترامپ در مجلس نمایندگان و سنا، ۳۰۶ رای گزینشگران جو بایدن و کامالا هریس را تایید کردند.

رئیس جمهور آمریکا که تا روز گذشته همچنان رئیس جمهوری منتخب آمریکا را رئیس جمهوری متقلب و انتخابات را تقلبی می‌دانست و باعث تحریک هواداران خود هم شد، افزود: اکنون زمان التیام و آشتی است.

در شرایطی که روز پنج‌شنبه آمریکا بیش از ۴ هزار فوتی در اثر کرونا را ثبت کرد، ترامپ به یاد آن افتاد که بگوید: سال ۲۰۲۰ یک سال پر از مشکلات برای مردم آمریکا بود.

وی با اشاره به همه‌گیری کرونا که جان شهروندان را به مخاطره انداخته و میلیون‌ها نفر را در خانه‌هایشان منزوی کرده است، گفت: به اقتصاد ما آسیب زده  و جان تعداد بی‌شماری را می‌گیرد. مبارزه با این همه‌گیری و احیای اقتصاد، به همکاری همه ما نیاز دارد.

رئیس جمهوری آمریکا خطاب به حامیان خود هم اظهار کرد: می دانم که همه شما ناامید هستید اما باید بگویم که سفر باور نکردنی ما تازه شروع شده است.

روز چهارشنبه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.

نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف شدند.

در تیراندازی‌های رخ داده درجریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. 

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریست داخلی نامید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.