مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه هفته جاری استیضاح و برکناری ترامپ را بررسی می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، رئیس کمیته سازماندهی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که مجلس روز چهارشنبه هفته جاری استیضاح  و برکناری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا را قبل از تحویل قدرت به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب در 20 ژانویه بررسی می کند.

«جیم ماکگفری» عضو دموکرات کنگره آمریکا امروز دوشنبه به سی ان ان گفت که «این مهم است که اقدام کنیم،مهم است که با جدیت زیاد و به شکل هدفمند عمل کنیم».

وی افزود:«انتظار داریم که این مساله را در دستورالعمل روز چهارشنبه مطرح کنیم و پیش بینی می کنم که با آن موافقت شود».

ماکگفری در ادامه گفت که وی بر این باور است که جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان با لایحه درخواست از مایک پنس معاون رئیس جمهور برای اجرای متمم 25 قانون اساسی ایالات متحده آمریکا و برکناری ترامپ از قدرت مخالفت می کنند که در چنین حالتی کمیته سازماندهی موضع لایجه را به رای عمومی می گذارد و بعد از 24 ساعت لایحه دیگری برای برکناری رئیس جمهور به رای گذاشته می شود.

این در حالی است که شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در نامه ای به دموکرات ها گفت، دموکرات ها این هفته در مجلس برای برکناری رئیس جمهور دونالد ترامپ گام برمی دارند، اما لایحه استیضاح را 100 روز پس از تحلیف بایدن به سنا می فرستند. این اقدام ابتدا با درخواست از «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برای استناد به متمم 25 آغاز می شود.

در این قطعنامه از پنس خواسته شده است «فوراً از اختیارات خود در بخش 4 متمم 25 قانون اساسی برای تشکیل و بسیج افسران اصلی ادارات اجرایی در کابینه برای اعلام آنچه برای یک ملت وحشت زده آشکار است استفاده کند: این که رئیس جمهور قادر نیست وظایف و اختیارات دفتر خود را انجام دهد.»

اگر جمهوری خواهان مانع این اقدام شوند، دموکرات ها روز سه شنبه این لایحه را به رأی می گذارند و در اواخر هفته استیضاح می کنند.

سی ‌ان‌ ان روز جمعه گزارش داد که نسخه ‌ای از لایحه استیضاح را دیده ‌است و در آن، اتهام ترامپ «تحریک به شورش» عنوان شده است.

در همین راستا «جیمز کلایبرن» از نمایندگان ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت این مجلس لایحه استیضاح دونالد ترامپ را به رای خواهد گذاشت و پس از تصویب، ارسال آن را به سنا به 100 روز پس از آغاز ریاست جمهوری بایدن موکول خواهد کرد.

اظهارات کلایبرن در حالی بیان می ‌شود که تنش در درون حزب دموکرات بر سر نحوه مواجهه با رویدادهای هفته گذشته شدت گرفته است. گروهی از نمایندگان خواستار پاسخگو کردن دونالد ترامپ برای حمله مرگبار به ساختمان کنگره هستند، در مقابل گروهی دیگر از نمایندگان دموکرات می ‌گویند باید بر برنامه جو بایدن، که 20 ژانویه مراسم تحلیف ‌اش انجام خواهد شد، تمرکز کرد.

عضو ارشد جناح اکثریت مجلس نمایندگان در پاسخ به اینکه استیضاح ترامپ چه زمانی اعلام وصول خواهد شد گفت: «من فکر می ‌کنم خواهد رسید. احتمالا سه‌ شنبه، شاید هم چهارشنبه، اما این هفته اتفاق خواهد افتاد.»

دموکرات های مجلس نمایندگان، در لایحه استیضاح خود ترامپ را به «تحریک به شورش» متهم کردند.

دموکرات‌ ها در حال ارزیابی این هستند که آیا برای ارسال طرح استیضاح به سنا باید تا پایان صد روز نخست دولت بایدن و انتخاب وزرای کابینه صبر کنند یا همزمان کار استیضاح را پیش ببرند.

مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات هاست و آنها از رای لازم برای تصویب استیضاح برخوردار هستند ولی موافقت سنا با برکناری رئیس جمهور به رای دو سوم نمایندگان نیاز دارد که با توجه به اکثریت جمهوری خواهان کار برای دموکرات ها مشکل خواهد بود.

کلایبرن در این باره گفت: «به استیضاح رئیس‌جمهور رای می ‌دهیم و سپس بعدا تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری با این استیضاح انجام دهیم.»

اما وی همچنین گفت: «باید به جو بایدن رئیس جمهور منتخب اجازه دهیم تا اجرای برنامه هایش را در یکصد روز نخست ریاست جمهوری اجرایی کند.»

مراسم تحلیف جو بایدن 20 ژانویه (1 بهمن) برگزار می شود.

بایدن در 100 روز نخست ریاست جمهوری، ضمن معرفی اعضای کابینه اش به کنگره برای کسب رای اعتماد، برنامه های اصلی خود مانند مقابله با همه گیری ویروس کرونا را به اجرا خواهد گذاشت.

در صورت استیضاح ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش، او از دریافت حقوق ماهانه، کمک هزینه سفر و مسکن و همین طور امکان شرکت دوباره در انتخابات محروم خواهد شد.

در پی حمله گروهی از هواداران ترامپ در ساختمان کنگره آمریکا در چهارشنبه 6 ژانویه، دموکرات ها و تعدادی از جمهوری خواهان کنگره خواهان برکناری ترامپ در روزهای باقی مانده از ریاست جمهوری اش شده اند. حتی دو سناتور جمهوری خواه و هم حزبی ترامپ هم خواهان استعفای او شده اند.

یکی از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به تلاش دموکرات ها گفته است که چنین اقدامی تنها به ایجاد تفرقه در کشور کمک خواهد کرد.

گفته می شود احتمالا ترامپ در این پرونده باز هم «رودی جولیانی» را وکیل خود خواهد کرد. سی ان ان به نقل از منابع مطلع گزارش داد که ترامپ در فکر انتخاب دو وکیل برای دفاع از وی در جلسه احتمالی استیضاح است. این منابع از رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و «آلن درشوویتز» وکیل یهودی جنجالی به عنوان دو گزینه اصلی ترامپ برای دفاع از وی در جلسه استیضاح احتمالی خبر دادند.

گفته می شود که حضور جولیانی از هم اکنون به عنوان وکیل مدافع ترامپ در جلسه استیضاح تقریبا قطعی شده و به کارگیری درشوویتز هم در دست بررسی قرار دارد، این در حالی است که درشوویتز از پاسخ به سوال سی ان ان در این خصوص طفره رفت.

این در حالی است که «تد لو» یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، برای محروم کردن رودی جولیانی از وکالت وارد عمل شده و در نامه ای خطاب به کانون وکلای ایالت نیویورک، خواستار بازجویی از رودی جولیانی و محروم کردن او از وکالت شده است.

اظهارنظرها درباره استیضاح رئیس ‌جمهور آمریکا پس از رویدادهای هفته گذشته کنگره بیان می‌ شود. در این حادثه شماری از هواداران ترامپ جهت اخلال در نشست مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری به ساختمان کنگره رفتند که طی درگیری‌ های روی داده4 تن از معترضان به همراه یک پلیس کشته شدند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.