با ورود افشاگر دوم به پرونده «اوکراین گیت» از شب گذشته، سایه استیضاح بر سر ترامپ سنگین تر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد شب گذشته تایید شد که افشاگر دومی، اطلاعاتی دست اول درباره تماس‌ های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور اوکراین در اختیار دارد. 

«مارک زید» از جامعه اطلاعاتی آمریکا و از وکیل مدافعان فرد افشاگر اول گفت که افشاگر دومی در خصوص تماس ترامپ و اوکراین با بازرس کل صحبت کرده است. این افشاگر دوم نیز از جامعه اطلاعاتی آمریکا است.

زید می‌ گوید این فرد اطلاعات دست اولی درباره گفت و گوی تلفنی دونالد ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در 25 ژوئیه دارد.

کاخ سفید در این زمینه اظهار نظر مستقیمی نکرده اما دونالد ترامپ همواره شکایت اصلی علیه خود را رد کرده است.

زید نخستین افشاگر به شمار می‌ آید که پرونده شکایتی را در خصوص مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در روز 25 ژوئیه تشکیل داده است.

افشاگر اول گفته بود مقامات ارشد کاخ سفید تلاش کرده بودند تمام اطلاعات تماس تلفنی ترامپ و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را مخفی کنند.

در آن مکالمه تلفنی ترامپ از همتای اوکراینی خود خواسته بود تا تحقیقاتی را علیه «جو بایدن» معاون اول «باراک اوباما» و رقیب انتخاباتی ترامپ آغاز کند.

این افشاگری باعث شده که دموکرات‌ های کنگره آمریکا روند استیضاح رئیس‌ جمهور را در مجلس نمایندگان آغاز کنند.

در بحبوحه اقدامات دموکرات‌ های آمریکا در خصوص روند پرونده استیضاح ترامپ رئیس جمهور این کشور و تلاش کاخ سفید برای یافتن راه‌ های فرو نشاندن این روند، شماری از دیپلمات‌ های آمریکایی برای ادای شهادت در پشت در‌های بسته راهی کنگره می شوند.

این پرسش و پاسخ‌ ها در واقع می‌ تواند تاثیر بیشتری را برای تلاش دموکرات‌ ها در پرونده استیضاح ترامپ به همراه داشته باشد.

از بین کسانی که قرار است برای ادای شهادت راهی کنگره شوند می‌توان به «گوردون سوندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا اشاره کرد که در تلاش‌ ها برای تحقیقات اوکراین درباره این موضوع دست داشته است و همچنین «ماشا یووانوویچ» که ماه مه گذشته به طور ناگهانی پس از آن که حامیان ترامپ، وفاداری اش به رئیس جمهور را زیر سوال بردند، از سمتش به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین برکنار شد.

کاخ سفید می‌ تواند رسما از اوایل روز دوشنبه به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کند تا زمانی که مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ ها به طور رسمی تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را به رای بگذارد، می‌ تواند درخواست‌ های قانونگذاران را برای ارائه اسنادی در این خصوص رد کنند.

نانسی پلوسی می‌ گوید رای گیری در این خصوص ضرورتی ندارد، اما دموکرات‌ ها می‌ گویند اگر چنین رای گیری برگزار شود، وی در آن به رای دلخواه دست می‌ یابد و انتظار می‌ رود شمار بسیار اندکی از جمهوری خواهان نیز از اکثریت دموکرات‌ ها حمایت کنند.

کنگره پس از یک تعطیلات دو هفته‌ ای 15 اکتبر بار دیگر جلسات خود را برگزار می‌ کند.

تحقیقات درباره استیضاح ترامپ می‌ تواند به تایید رسمی اتهامات دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان علیه ترامپ رسمیت بخشد. جلسه دادگاه برای تصمیم گیری درباره برکناری وی از قدرت سپس در سنای تحت کنترل جمهوری خواهان برگزار خواهد شد، اما هنوز تعداد کمی از جمهوری خواهان هستند که ممکن است از ترامپ در خصوص درخواست از اوکراین و چین برای تحقیقات درباره بایدن رقیب دموکرات انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 حمایت نکنند.

پیام‌ های مکتوب دیپلماتیکی که دموکرات‌ ها هفته گذشته منتشر کردند، نشان می‌ دهد که برخی مقامات آمریکایی در تلاش‌ ها برای جلب وعده اوکراین در تحقیق درباره معاملات تجاری «هانتر بایدن» دست داشتند.

ترامپ مدعی شده است پسر بایدن با استفاده از موقعیت پدرش از معاملات تجاری در اوکراین و چین منفعت برده است و جو بایدن در زمان معاونت ریاست جمهوری، دولت اوکراین را وادار کرده تا دادستان کل این کشور را برای تحقیق درباره شرکتی که پسرش عضو هیات مدیره آن بوده است، اخراج کند.

تاکنون شواهدی دال بر اقدامات نادرست جو بایدن و پسرش ارائه نشده است.

انتظار می‌رود سوندلند روز سه شنبه مقابل سه کمیته مجلس نمایندگان که روند تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را دنبال می‌ کنند، شهادت دهد و «اولریش برشبول» مشاور وزارت خارجه آمریکا نیز همان روز در کنگره شهادت دهد.

«جرج کنت» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز انتظار می‌ رود روز دوشنبه برای ادای شهادت راهی کنگره شود و یووانوویچ نیز روز جمعه برای ادای شهادت در کنگره حاضر خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.