پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

برای نخستین بار پس از انتشار گزارش مولر؛

بررسی استیضاح ترامپ در نشست دموکرات ها

صداهای بیشتری در مورد حرکت به سمت استیضاح ترامپ در جهان پسا مولر شنیده می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هیل آمریکا گزارش داد نماینده‌ های دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قرار است امروز سه‌ شنبه برای نخستین بار پس از انتشار گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات درباره تبانی احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016، نشستی برگزار کرده و درباره واکنش مناسب به این گزارش بحث و تبادل نظر کنند.

اکثر دموکرات ها در شرایطی در این جلسه شرکت می کنند که با راهبرد محافظه‌ کارانه رهبری این حزب مبنی بر اجتناب از آغاز فرآیند استیضاح - دست کم نه در برهه کنونی - موافق هستند و در عین حال، کمیته های مختلف در مجلس نمایندگان همچنان به بررسی رفتارهای ترامپ ادامه می دهند.

همزمان، قانونگذاران دریافته اند که صداهای بیشتری در مورد حرکت به سمت استیضاح ترامپ در جهان پسا مولر شنیده می شود.

«امانوئل کلیور»، نماینده دموکرات مجلس سنا گفت: «قطعا افراد بیشتری اکنون در این خصوص صحبت می‌کنند و حرکت به سمت این اقدام را مطلوب می‌ دانند. اما من نظرم این است که افراد بیشتری تمایل دارند همان کاری را انجام دهند که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت. ما باید اجازه دهیم این کمیته ها کارشان را انجام دهند.»

برخی از نمایندگان دموکرات لیبرال، اما بر طبل استیضاح می‌ کوبند. آنها می‌ گویند ادله زیادی در اختیار دارند مبنی بر اینکه رفتار ترامپ به نحوی بوده که بایستی عدم صلاحیت اش برای ادامه ریاست جمهوری تایید، و از سمتش برکنار شود.

«ماکسین واترز» نماینده ایالت کالیفرنیا هفته پیش در توئیتی نوشت: «مولر توپ را به زمین کنگره انداخت. قانون اساسی به کنگره مسئولیت می‌ دهد رئیس‌ جمهور فاقد صلاحیت را برکنار کند. او جرائم و گناهان بسیاری مرتکب شده. ما دیگر به چه شواهدی نیاز داریم؟»

«جارد هافمن» یکی دیگر از نمایندگان دموکرات ایالت کالیفرنیا هم با بیان اینکه استیضاح بخشی از وظایف قانونگذاران است، کنار گذاشتن این گزینه را اقدامی «خطرناک» توصیف کرده است. او گفت: «ما نباید به آسانی از کنار این مسئله عبور کنیم.»

شماری از فعالان نیز به این جمع پیوسته اند. گروه «نیاز به استیضاح» که توسط یک فعال محیط زیست میلیونر به نام «تام استیر» راه اندازی شده، بیش از 700 هزار کارت پستال برای دفاتر بیش از 30 نماینده مجلس ارسال کرده است. در حالی که این گروه بر هر دو حزب متمرکز است، تمرکز جدی تری بر دموکرات ها دارد.

چالشی که دموکرات‌ ها با آن مواجهند این است که مولر در گزارشش به این جمع‌ بندی نرسیده که ترامپ مرتکب جرمی شده، هر چند که او را تبرئه هم نکرده است. این نتیجه‌ گیری شکننده، دموکرات‌ های مجلس نمایندگان را به این نتیجه رسانده که فرایند استیضاح به در بسته مجلس سنایی خواهد خورد که اکثریت کرسی‌ هایش در اختیار جمهوری‌ خواهان است. علاوه بر این، شکست فرایند استیضاح، پایگاه رای‌ دهندگان ترامپ را در انتخابات 2020 تقویت خواهد کرد.

از طرف دیگر، نمایندگان دموکرات می‌ دانند که انفعال در نشان دادن واکنش به رفتار‌های ناشایست ترامپ که شرح آنها در گزارش مولر آمده جسورتر شدن رئیس‌ جمهور دمدمی‌ مزاج و تندخوی آمریکا را به همراه خواهد داشت؛ ضمن آنکه امید‌های رای‌ دهندگانی که برای مهار رفتار‌های ترامپ به آنها دل بسته‌ اند را به باد خواهد داد.

رابرت مولر در گزارش خود به دست‌کم 10 مورد از اقدامات ترامپ که می‌ توان آنها را مصداق مانع‌ تراشی در اجرای عدالت دانست، اشاره کرده است. او علی‌ رغم این، وظیفه تصمیم‌ گیری درباره اینکه آیا این اقدامات، مصداق مانع‌ تراشی در اجرای عدالت هستند را به کنگره آمریکا سپرده است.

قانونگذاران آمریکایی البته اذعان دارند که بعد از انتشار گزارش مولر اکنون زمزمه‌ های بیشتری درباره استیضاح ترامپ مطرح می‌ شود و در مقایسه با قبل عده بیشتری از نمایندگان از آن حمایت می‌ کنند.

«جیمی پانتا» نماینده کالیفرنیا و دادستان پیشین می گوید گزارش مولر، اشتباه ریاست جمهوری را که «می تواند به آسانی» مانع تراشی در عدالت در نظر گرفته شود، برملا کرده است. 

او اما فرایند استیضاح را پیچیده می داند. پانتا می گوید: «به عنوان یک دادستان می گویم که نباید فقط به قوانین و حقایق نگاه کنیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.