عربستان که سخت از پیروزی جو بایدن ترسیده است، خواستار ادامه همکاری با آمریکا شد.

 

به گزارش جماران، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت اطمینان دارد که دولت جو بایدن سیاستی را دنبال خواهد کرد که به ثبات منطقه کمک کند و هرگونه گفت ‌و گو با دولت وی، منجر به یک همکاری قوی خواهد شد.

ریاض خود را برای آغاز کار رئیس جمهور جدید آمریکا آماده می کند؛ فردی که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود گفته روابطش را با عربستان بازنگری خواهد کرد. جو بایدن در سال 2019 عربستان را کشوری «منفور» خوانده بود.

حال «فیصل بن فرحان» در حاشیه اجلاس رهبران گروه 20، که کشورش میزبان آن است، در گفت ‌وگو با رویترز گفت مطمئنم که دولت بایدن به سیاست هایی ادامه خواهد داد که به ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: «هرگونه گفت‌ وگویی که با دولت آینده آمریکا خواهیم داشت، به همکاری قوی منتهی خواهد شد.»

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان روابط نزدیکی با دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا داشته و همین دوستی و روابط آنها، به مثابه مانعی در برابر انتقادهای جهانی از کارنامه حقوق بشر عربستان بعد از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی، نقش این کشور در جنگ یمن و بازداشت فعالان حقوق زنان عمل کرده است.

اما این موضوعات اکنون ممکن است به نقاط اصطلاک میان بایدن و عربستان سعودی - به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت و خریدار تسلیحات آمریکا - بدل شود.

شاهزاده فیصل بر تاریخ 75 ساله «همکاری قوی در امور دفاعی» میان دو کشور تاکید کرد و گفت که انتظار ادامه آن را دارد.

او گفت که «کاملا مناسب» است که آمریکا حوثی های یمن را به عنوان یک گروه تروریستی خارجی شناسایی کند.

امدادگران و کارکنان نهادهای بین المللی که در توزیع کمک‌ های انساندوستانه در یمن مشارکت دارند، نگرانند با قرار گرفتن حوثی‌ ها در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا، انتقال کمک‌ های انسان دوستانه به مناطق تحت کنترل این گروه مشکل شود.

پیش از عربستان، بحرین هم برای بایدن و ایران تعیین تکلیف کرده بود و وزیر خارجه اش مدعی شده بود که انتظار دارد جو بایدن قبل از توافق با ایران اقدام به مشورت با بحرین و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس کند!

نشست گروه 20 به رهبری عربستان آغاز شده و قرار است در این نشست که از طریق اینترنت برگزار می شود رهبران این گروه شرکت کنند اما درباره حجم و سطح مشارکت شک و تردیدهای زیادی وجود دارد.

از بدشانسی رهبران عربستان سعودی که می خواستند این نشست سران را برای بهبود وجهه این کشور در جهان به کار گیرند، حامی بزرگ این کشور یعنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شکست خورد و اکنون اوست که در سایه آینده مبهم و ناشناخته اش نیاز به حمایت دارد.

پیشتر هم «عادل الجبیر» در گفت و گو با سی ان ان در پاسخ به این پرسش که با آمدن بایدن چه تغییراتی را در سیاست کاخ سفید انتظار خواهند داشت مدعی شده بود که: ما با هر دو حزب آمریکا روابط  دوجانبه خوبی داریم.

الجبیر افزود: ما با رئیس جمهور آمریکا همچون یک دوست رفتار می کنیم، حال این رئیس جمهوری چه دموکرات، چه جمهوری خواه باشد، ما روابط هرچه عمیق تر و گسترده تری با آمریکا داریم.

وی در ادامه گفت: جو بایدن یک سناتور آمریکایی با 45 سال سابقه است که تجربه هشت سال نیز معاون اول رئیس جمهوری آمریکا را دارد، بنابراین تصور نمی کنم که تغییر چندانی در سیاست خارجی آمریکا رخ دهد.

وی در خصوص این جمله بایدن گفته است بر عربستان سعودی سخت خواهد گرفت گفت: البته معتقدم افراد آنچه را که در کارزار انتخاباتی خود مطرح می کنند زمانی که رسما عهده دار آن سمت شوند، طور دیگری خواهد بود، همانطوری که دونالد ترامپ در خلال کارزار انتخاباتی چیزهایی راجع به عربستان گفت اما زمانی که رئیس جمهور شد به اولین کشوری که سفر کرد عربستان سعودی بود.

دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در مقابل رقیب خود از حزب دموکرات، جو بایدن شکست خورد اما تاکنون از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده است. او مدعی است اعلام پیروزی بایدن نتیجه تقلب و دستکاری در آرا بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.