هنوز ترامپ شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نپذیرفته، اما گمانه ‌زنی درباره اعضای کابینه بایدن بالا گرفته است. انتظار می رود زنان و رنگین پوستان در کابینه بایدن حضور پررنگی داشته باشند.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد تیم انتقالی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب در درجه اول از زنان و افراد رنگین پوست تشکیل شده است.

سی ان ان که اطلاعات تنوع تیم انتقالی بایدن را بررسی کرده، گزارش داده است تقریبا نیمی یا 46 درصد از کارمندان او افراد رنگین پوست هستند. زنان حدود 52 درصد از تیم انتقالی او را تشکیل می دهند.

«تد کافمن» مسئول تشکیل تیم انتقالی بایدن-هریس به سی ان ان گفت: «هسته اصلی تیم بایدن، تعهد بی وقفه به تنوع است.»

کافمن افزود: «در حالی که ما کار خود را با سرعت تمام قبل از مراسم تحلیف ادامه می دهیم ، گروه متنوع رهبران و کارکنان ما بازتاب دهنده آمریکاست که این امر در راستای این باور رئیس جمهور منتخب بایدن و معاون رئیس جمهور منتخب هریس است که از طریق صداهای متنوع ما می توانیم یک چشم انداز سیاسی را توسعه داده و اجرا کنیم که با سخت ترین چالش های ملت ما مقابله می کند.»

یک تیم انتقالی متنوع ممکن است نشان دهد که بایدن، همراه با کامالا هریس، به دنبال اولویت بندی تنوع در دولت جدید اش است.

بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده توسط رادیو عمومی ملی آمریکا، این کاملاً در تضاد با دولت ترامپ است که در سال 2016 میلادی 71 درصد سفیدپوست بود. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که ترامپ بالاترین درصد مردان سفیدپوست را از زمان دولت ریگان در کابینه خود استخدام کرده است. زنان و رنگین پوستان هر کدام حدود 19 درصد دولت او را تشکیل می دادند.

بایدن همچنان برای ورود به کاخ سفید آماده می شود؛ حتی اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حاضر به قبول یا تایید نتایج انتخابات نشود.

انتخاب بایدن در آمریکا با رکورد شکنی های بزرگی همراه بود. از انتخاب اولین زن به عنوان معاون رئیس جمهور گرفته تا احتمال انتصاب شمار زیادی از زنان برای پست های کلیدی در آمریکا.

گمانه زنی هایی در خصوص این انتصاب ها صورت گرفته است. بنابر گزارش ‌ها، تیمی از دستیاران و مشاوران جو بایدن که کار انتقال دولت را تدارک می ‌بینند از مدت‌ ها پیش بررسی گزینه ‌ها را آغاز کرده ‌اند. قرار است جو بایدن کاندیداهای عضویت در کابینه خود را از میان این افراد انتخاب و معرفی کند.

بر پایه گزارش برخی رسانه‌ های بین‌ المللی، بعضی از پست‌ های مهم در دولت آینده آمریکا می ‌تواند به اشخاصی واگذار شود که در ادامه معرفی شده‌ اند:

وزارت خارجه؛ سوزان رایس

«سوزان رایس» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در دولت باراک اوباما، احتمالا بیش از دیگر گزینه ‌ها برای جانشینی «مایک پومپئو» بخت دارد. رایس پیشتر یکی از گزینه ‌های معاونت ریاست جمهوری بود اما در نهایت این کامالا هریس بود که به عنوان همراه جو بایدن وارد انتخابات ریاست جمهوری شد.

رایس را یکی از نزدیک ‌ترین افراد در حوزه سیاست خارجی به جو بایدن می‌ دانند و اگر گمانه ‌زنی رسانه‌ های آمریکایی درست از آب در آید، او پس از «مادلین آلبرایت، کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون» می ‌تواند به چهارمین وزیر خارجه زن در تاریخ آمریکا تبدیل شود.

البته «آنتونی بلینکن» مشاور امنیت ملی دولت اوباما، سناتور «کریس کونز» از ایالت دلاور، سناتور «کریس مورفی» از ایالت کنتیکات که به شدت با سیاست ‌های عربستان سعودی در منطقه مخالف است و البته «ویلیام برنز» دیپلمات کارکشته آمریکایی و معاون وزیر خارجه در دولت باراک اوباما دیگر گزینه های احتمالی هستند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل؛ شرمن یا کلینتون؟

رسانه‌ های آمریکایی از «وندی شرمن» معاون سیاسی جان کری به عنوان اصلی ‌ترین گزینه جانشینی «کلی کرفت» در سازمان ملل یاد می ‌کنند.

یک منبع آگاه هم به واشنگتن پست اعلام کرد «هیلاری کلینتون» به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی نمایندگی دائمی این کشور در سازمان ملل بررسی می شود، زیرا انتصاب وی اعتبار و نفوذ آمریکا را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

البته از «پت بوتجیج» کاندیدای دموکرات ها در دوره مقدماتی انتخابات و شهردار پیشین شهر «ساوث بند» در ایالت ایندیانا به عنوان دیگر گزینه تصدی این پست یاد می ‌شود.

وزارت دفاع؛ میشل فلورنوی

«میشل فلورنوی» از فرماندهان نظامی پنتاگون اصلی ‌ترین بخت برای حضور در راس وزارت دفاع دولت جو بایدن است. رسانه‌های آمریکایی تقریبا تردیدی ندارند که خانم فلورنوی برای این سمت انتخاب خواهد شد.

البته «جی جانسون» حقوقدان سیاه پوست و وزیر امنیت داخلی دولت اوباما، «تامی داکورث» دستیار وزیر امور کهنه سربازان در دولت اوباما، «جک رید» سناتور پیشین رود آیلند نیز در میان افراد محتمل برای وزارت دفاع دولت بایدن طرح شده اند.

نخستین وزیر زن در وزارت خزانه‌ داری؟ وارن، برینارد یا فردی دیگر؟

برخلاف وزارت دفاع که رسانه‌ های آمریکایی روی گزینه محتمل نسبتا متفق القول هستند در خصوص وزارت خزانه‌ داری اطمینان کمتری دیده می ‌شود. یو اس ای تودی، «الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست و کاندیدای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری در دوره مقدماتی را گزینه اصلی معرفی کرده است؛ در حالی که واشنگتن پست و پولتیکو بخت خانم «لائل برینارد» عضو ارشد شورای بانک مرکزی در دولت اوباما را بیشتر می‌ دانند. 

«رافائل بوستیک» سیاه پوست که از کارمندان دولت اوباما بود، دیگر گزینه برای احراز این پست است.

دیگر افراد رنگین پوست مانند «راجر فرگوسن» معاون پیشین بانک مرکزی و «ملودی هابسون» یک سرمایه‌ دار هم گزینه های پیشنهادی دموکرات ها هستند.

وزارت امنیت داخلی برای نخستین بار به یک لاتین می‌رسد؟

«الخاندرو مایورکاس» که به عنوان معاون وزیر امنیت داخلی در دولت اوباما فعالیت می‌ کرد، می‌ تواند نخستین وزیر لاتین در تاریخ تقریبا 18 ساله این وزارتخانه باشد.

البته از «خاویر بکرا» دادستان کل ایالت کالیفرنیا، «وانیتا گوپتا» رئیس کنفدراسیون حقوق مدنی و انسانی و همچنین «جولیان کاسترو» اسپانیایی تبار و وزیر پیشین مسکن و شهرسازی نیز به عنوان گزینه های محتمل برای این وزارتخانه نام برده می ‌شوند.

وزارت انرژی؛ ارنست مونیز؟

«ارنست مونیز» که از او به عنوان یک دانشمند فیزیک هسته‌ ای یاد می ‌شود، به عنوان اصلی‌ ترین بخت برای وزارت انرژی در دولت بایدن شناخته می‌ شود.

«الیزابت شرودر راندال» معاون وزیر انرژی دولت اوباما و «آرون مجومدار» کارمند سابق وزارت انرژی و بنیانگذار «آژانس تحقیقات پیشرفته انرژی» دیگر گزینه های احتمالی برای احراز این پست هستند.

وزارت کار؛ برنی سندرز؟

«جولی سو» وزیر کار ایالت کالیفرنیا یکی از گزینه‌ های بایدن برای این سمت است.

البته سناتور «برنی سندرز» هم گزینه جدی تصدی وزارت کار در دولت بایدن محسوب می شود. ناظران سیاسی آمریکا، نقش سندرز را در پیروزی بایدن بسیار پررنگ می‌ دانند.

از دیگر گزینه ‌های مطرح برای وزارت کار دولت بایدن می ‌توان به «اندی لوین» سازمان دهنده پیشین در امور مربوط به اتحادیه ‌های کارگری، «ویلیام اسپریگز» استاد اقتصاد سیاه‌ پوست در دانشگاه هاروارد و دستیار وزیر کار در دولت اوباما و همچنین «شارون بلوک» مشاور ارشد وزیر کار در دولت اوباما اشاره کرد.

وزارت دادگستری

با شکست «داگ جونز» در انتخابات مجلس سنا از ایالت آلاباما، حالا او برای تصدی وزارت دادگستری در دولت بایدن در دسترس خواهد بود. احتمال این انتصاب بسیار بالاست.

جونز البته برای حضور در جایگاه دادستان کل آمریکا رقبایی چون «تام پرز» رئیس کمیته ملی حزب دموکرات، خانم «سالی یتس» معاون دادستان کل در دولت اوباما، «خاویر بکرا» دادستان کل سابق کالیفرنیا و سناتور «ایمی کلوبوچار» دارد.

نکته مهم در کابینه احتمالی بایدن حضور پر رنگ زنان و رنگین پوستان است که می تواند این کابینه را به عنوان کابینه ای متمایز در تاریخ ثبت کند. مساله دیگر این است که شمار زیادی از افرادی که شانس انتصاب به عنوان وزیر در کابینه بایدن را دارند، پیشتر در دوره ریاست جمهوری اوباما فعالیت کرده اند و سابقه درخشانی در انجام مسئولیت های خود در حوزه اجرایی دارند.

البته این انتصاب ها دور از دهن نبود زیرا اغلب کارکنان ارشد و تمام وقت کارزار انتخاباتی بایدن را زن ‌ها تشکیل می‌ دادند.53 درصد از کارکنان تمام وقت و 58 درصد از کارکنان ارشد کارزار بایدن زن‌ ها بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.