ترامپ با کشیدن هوادارانش به خیابان ها برای اعتراض به نتیجه انتخابات همچنان قصد ندارد قدرت را به بایدن رقیب پیروزش در انتخابات ریاست جمهوری تحویل دهد.

 

به گزارش جماران، رویترز در گزارشی نوشت: جمود سیاسی در آمریکا که مرحله انتقالی را برای تحویل قدرت و رهبری به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب به تأخیر می اندازد امروز یکشنبه نیز  ادامه یافت. این رخداد یک روز پس از ریختن ده ها هزار نفر از هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به خیابان های پایتخت برای تکرار ادعاهای باطل وی درباره دستکاری در نتیجه انتخابات رخ داد.

بایدن دموکرات چند روز را با همراه مشاورانش در بررسی تعیین افراد در وزارتخانه های دولتش در حالت انتظار گذراند و تلفن های رهبران جهان برای تبریک به وی را دریافت کرد و سیاست هایش را  که قرار است پس از ادای سوگند قانونی در روز 20 ژانویه دنبال کند، ترسیم کرد. انتظار می رود که بایدن دیدار با مشاورانش را امروز یکشنبه ادامه دهد.

از سوی دیگر، ترامپ جمهوریخواه حاضر نشده است که شکست را بپذیرد و ادعاهای بدون سند خود درباره دستکاری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری را ادامه داد؛ این امر باعث تعطیلی تدابیر معمول برای آمادگی جهت روی کار آمدن دولت جدید شده است.

ستاد انتخاباتی ترامپ شکایت های حقوقی ارائه کرده و خواستار لغو نتایج انتخابات در چندین ایالت شده است اما این شکایت ها راه به جایی نبرده است. کارشناسان حقوقی بر این باورند که فرصت قابل ذکری برای موفقیت این شکایت ها در تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که سوم نوامبر برگزار شد،وجود ندارد.

برخی مسئولان در دو حزب دموکرات و جمهوریخواه درباره انتخابات نیز گفتند که هیچ سند و مدرکی دال بر وقوع تخلف های بزرگ وجود ندارد.

تظاهرات«راهپیمایی میلیونی آمریکا را بار دیگر بزرگ کنید» که ستاد انتخاباتی ترامپ دعوت به برگزاری آن کرد تعداد زیادی از هوادارانش را جذب کرد؛ هوادارانی که پرچم به دست در مرکز واشنگتن تظاهرات کردند.

ترامپ در توئیتر نوشت:«صدها هزار در پایتخت تأیید خود را نشان دادند. آنها در برابر انتخابات جعلی فاسد سکوت نمی کنند».اما اکثر ارزیابی ها برای مشارکت بسیار کمتر از عددی بود که ترامپ ذکر کرد.

کاروان ترامپ نیز از وسط تظاهرکنندگان عبور کرد و به سمت ورزشگاه گلف وی در ایالت «ویرجینیا» رفت. ترامپ به هوادارانش که شعار می دادند دست تکان داد.

تظاهرات تا حدود زیادی مسالمت آمیز برگزار شد به رغم آن که میان هواداران ترامپ و معترضان مخالف آنها درگیری رخ داد.

همچنین در جریان این تظاهرات یک نفر چاقو خورد و به بیمارستان منتقل شد. پلیس نیز بیش از 20 نفر را بازداشت کرد.

به گفته مرکز پژوهشی «ادیسون»بایدن به 306 رای الکترال دست یافت این در حالی است که هر کاندیدا برای پیروزی در انتخابات نیاز به 270 رای الکترال دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ترامپ در رقابت با «هیلاری کلینتون» به همین مقدار رای الکترال دست یافته بود و پیروزی خود را «قاطع» توصیف کرد به رغم آن که کلینتون رای مردمی بیشتری به دست آورده بود.

اما این بار بایدن در رای مردمی نیز بر ترامپ غلبه کرد و 5.5 میلیون رای بیشتر از ترامپ به دست آورد.

برخی از دستیاران ترامپ گفتند که وی با مشاورانش چند پروژه رسانه ای احتمالی را بررسی کرده است تا وی را قبل از ورود به رقابت های انتخاباتی احتمالی در سال 2024 در صدر اخبار نگه دارد.

با وجود این، ادعاهای آشکار ترامپ درباره تقلب باعث شد است که بایدن و تیم اش به حمایت مالی دولتی و تسهیلاتی که معمولا در اختیار رئیس جمهور جدید به منظور تضمین انتقال شفاف قدرت قرار داده می شود،نتوانند دست پیدا کنند.

«روی کلین» که بایدن وی را انتخابت کرد تا رئیس سازمان کارکنان در کاخ سفید شود گفت که انتقال سریع قدرت برای تضمین آمادگی دولت جهت اجرای برنامه احتمالی برای مصونیت از بیماری کرونا در اوایل سال آینده ضروری است.این بیماری از زمان شیوع  تا کنون باعث مرگ 244 هزار نفر در ایالات متحده آمریکا شده است.

 

جزئیات تظاهرات هواداران ترامپ در واشنگتن

هزاران نفر از هواداران دونالد ترامپ با تجمع در واشنگتن پایتخت این کشور، از ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات حمایت کردند و تظاهرات میلیونی موسوم به «ماگا» را برگزار کردند. 

ماگا (MAGA) ترکیبی از مخفف سه شعار است: «عظمت برای آمریکا»،  «راهپیمایی برای ترامپ» و «دزدیدن کاخ سفید موقوف».

ان تظاهرات در اعتراض به نتیجه انتخابات آمریکا و با شعار «آمریکا را دوباره با عظمت کن» از مرکز شهر واشنگتن تا دیوان عالی آمریکا برگزار شد. 

بسیاری از آنها پرچم‌ های کوچکی که روی آنها عبارت «ترامپ 2020» نوشته شده بود را در دست داشتند و برخی دیگر پلاکاردهایی را با خود حمل می ‌کردند که روی آنها شعارهایی چون «بهترین رئیس جمهور تاریخ» یا «دست از سرقت بردارید» نوشته شده بود.

حامیان ترامپ در حالی بر تقلب در شمارش آرا و پیروزی کاندیدای مورد علاقه خود در انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارند که هنوز هیچ مدرک و سند قابل قبولی از سوی وکلای رئیس جمهور مبنی بر انجام تخلفات تاثیر گذار بر نتیجه آرا ارائه نشده و «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ‌ها همچنان به عنوان فرد پیروز و رئیس جمهور منتخب آمریکا شناخته می ‌شود.

معترضان فریاد می‌ زنند که رای ‌شان دزدیده شده است.

شماری از تظاهرات کنندگان که اعضای گروه افراطی «پراود بویز» (پسران مغرور) با جلیقه ضد گلوله و اسلحه در این تجمع حضور پیدا کردند.

 گروه ‌ها و شخصیت‌ های نزدیک به جریان راست افراطی از جمله «انریکه تاریو» رهبر گروه «پسران مغرور» پشت برخی تظاهرات به خصوص تجمعات در واشنگتن هستند.

دیگر گروه‎ های راست افراطی و ضد دولتی مانند «اوث کیپرز»، و «کیو اِنان» هم در تجمع این روز شرکت دارند.

خود رئیس جمهور آمریکا نیز در این تجمع اعتراضی حضور پیدا کرد و با نگاهی ستایشگرانه به تظاهرات نگریست.

کاروان خودروی حامل دونالد ترامپ از میدان آزادی در مرکز واشنگتن عبور کرد؛ جایی که صدها هوادار او جمع شده بودند و فریاد می ‌زدند: «چهار سال دیگر! چهار سال دیگر!»

ترامپ روز جمعه با انتشار توئیتی نوشته بود که از حمایت های بزرگ از وی به ویژه آنچه «اجتماعات خودجوش و تجمع بزرگ در واشنگتن دی‌. سی» خوانده شده بسیار دلگرم است. ترامپ در ادامه تاکید کرده بود که شاید بتواند «سری به این اجتماع بزند و سلامی به هواداران بکند.»

تظاهرات شبه ‌نظامیان دست راستی حامی ترامپ در حالی در واشنگتن در جریان است که گروه ‌های مخالف نیز در همین منطقه در حال تظاهرات هستند و میان برخی از آنها درگیری رخ داده است که می ‌تواند منجر به خشونت های شدید شود. به همین دلیل پلیس حضوری سنگینی در واشنگتن داشت.

سازمان‌ دهندگان و چهره‌ های رسانه‌ ای دست راستی همراه با مقامات کاخ سفید، پیش‌ بینی یک راهپیمایی عظیم را کرده‌ اند اما بنا به گزارش‌ ها، میزان شرکت در آن تاکنون نسبتا پایین بوده است.

ترامپ مدعی تقلب در شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است، اما مقامات قضایی و ایالتی آمریکا این ادعا را نپذیرفته اند. آژانس امنیت ملی آمریکا هم ادعای تقلب در انتخابات را مردود می ‌داند.

 در حالیکه این تظاهرات برگزار می شد، بایدن در حال دوچرخه سواری در پارکی در ایالت «دلاور» به همراه همسرش دیده شد.

رسانه ‌های آمریکایی، جو بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کردند، اما ترامپ شکست در انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر آمریکا را نپذیرفته و به دیوان عالی آمریکا شکایت کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.