طبق مقاله یک موسسه تحقیقاتی، در دوران بایدن سه تغییر در سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه ایجاد خواهد شد که نشان می دهد میان وی و ترامپ تفاوت وجود دارد.

به گزارش جماران؛ خبرآنلاین نوشت: یک موسسه تحقیقاتی در مقاله ای به بررسی سه تغییر در سیاست خارجی دولت بایدن در قبال خاورمیانه پرداخته است.

مرکز خاورمیانه موسسه کارنگی در مقاله ای نوشت: در حالیکه بخش عمده ای از افکار عمومی جهان عرب تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، این عقیده را داشتند که بین بایدن و ترامپ تفاوتی نیست، اما یک بررسی دقیق تر خلاف این موضوع را اثبات می کند. احتمالا سه موضوع عمده تاثیر گذار در منطقه در دوران بایدن متفاوت از ترامپ خواهد بود.

اول اینکه رویکرد منازعه اعراب-اسرائیل تغییر خواهد کرد. دولت ترامپ سیاست حمایت کامل از موقعیت اسرائیل را اتخاذ کرد. نتیجه آن طرحی یک طرفه به نام معامله قرن و نشان دادن چراغ سبز به اسرائیل برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری بود. این موضوع نه تنها با قوانین بین الملل بلکه با قطعنامه هایی که حتی ایالات متحده تصویب کرده بود، مغایرت داشت.

5491363

در حالی که دولت جدید برخی از مراحل اساسی اتخاذ شده توسط سلف خود را از بین نخواهد برد، از جمله تصمیم برای انتقال سفارت ایالات متحده  از تل آویو به اورشلیم ، مطمئناً طرح صلح ترامپ را کنار می گذارد. به این ترتیب چراغ سبز به اسرائیل که منجر به  نادیده گرفتن قوانین بین المللی و جلوگیری از استقرار یک کشور  فلسطینی، رد خواهد کرد. بعید است  دولت بایدن بر کشورهای عربی فشار بیاورد تا روابط خود با اسرائیل را عادی کند بدون اینکه در ازای آن چیزی از اسرائیل بخواهد.

دوم، در مورد ارزشهای جهانی و حقوق بشر  به ندرت پیش می آید که کشوری در جهان رویکردی مبتنی بر حقوق را در امور بین الملل بالاتر از منافع ملی خود قرار دهد.  با این حال ، ترامپ ایده حقوق بشر و ارزشهای کثرت گرایانه را تا حدی نادیده گرفته است که بسیاری از کشورهای منطقه ان را به عنوان رضایت ضمنی برای سو استفاده از مردم خود ارزیابی کرده اند. در حالی که انتظار نمی رود بایدن سیاست ترامپ را کاملاً معکوس کند، اما ریاست جمهوری وی حداقل ممکن است چراغ  هشدار نارنجی برای چنین شیوه هایی روشن کند.

سوم اینکه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از نحوه تعامل سختگیرانه  دولت ترامپ با ایران راضی بودند. احتمالا بایدن برخی حساسیت هاو نظرات آن ها در مذاکره مجدد با ایران را مدنظر قرار می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1481858
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.