بالاخره چین هم در فهرست کشور‌هایی در سراسر جهان قرار گرفت که در حال تبریک گفتن به جو بایدن هستند.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، درحالی که چین تاکنون در ارتباط با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا سکوت اختیار کرده بود، ساعاتی پیش وزارت خارجه چین در بیانیه ‌ای اعلام کرد فرآیند انتخابات آمریکا را از نزدیک زیر نظر دارد و به انتخاب مردم آمریکا احترام می ‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین به بایدن و کامالا هریس معاون بایدن در حالی تبریک گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا همچنان نتایج انتخابات را رد می ‌کند.

دونالد ترامپ همچنان بدون ارائه مدارک و شواهد اصرار دارد که در انتخابات تقلب شده و در نهایت خود او پیروز خواهد بود. در این میان سکوت روسیه، چین، برزیل و مکزیک در قبال اخباری که از آمریکا می ‌رسد به همین موضع ترامپ نسبت داده می‌ شود.

حال از این گروه، پکن راه خود را جدا کرد و سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی اظهار داشت: «ما در حال بررسی واکنش‌ ها به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم در داخل آمریکا و هم در سطح جامعه بین المللی بوده ایم. ما به انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذاریم. ما به آقای بایدن و خانم هریس تبریک می ‌گوییم. در همین حال بر این باوریم که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس قوانین و فرآیند موجود در این کشور تعیین می ‌شود.»

روابط آمریکا و چین در وخیم ‌ترین حالت خود طی چند دهه اخیر قرار دارد. وزیر خارجه آمریکا در تازه ترین مصاحبه ‌اش اعلام کرده که تایوان بخشی از چین نیست.

پمپئو همچنین گفت: قصد دارد تایوان را در زمره شبکه موسوم به پاک در کنار دیگر هم پیمانان آمریکا قرار دهد.

در حال حاضر، پکن و واشنگتن در ارتباط با طیفی از موضوعات با یکدیگر تنش دارند. این هفته، رئیس جمهور آمریکا یک دستور اجرایی امضا کرد که مانع از سرمایه گذاری در شرکت ‌های چینی می‌ شود که با ارتش چین ارتباط دارند. این هم موضوع دیگری بود که وزارت خارجه چین آن را محکوم کرد.

این در حالی است که جو بایدن صراحتا اعلام کرد او قرار است در ارتباط با چین، به روشی متفاوت سخت گیری کند. او همچنین خواستار در پیش گرفتن یک رویکرد چند جانبه برای مقابله با دومین اقتصاد بزرگ جهان شد که این رویکرد از هم پیمانان آمریکا می‌خواهد چین را تحت فشار قرار دهند تا این کشور از قوانین بین المللی تبعیت کند.

بدین ترتیب یک سری مراودات و تعاملات حرفه‌ ای بین دو کشور جریان خواهد داشت. این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دو کشور شاهد تعاملاتی آشفته بودند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.