پرتاب اولین ماهواره آزمایشی جهان با قابلیت اینترنت نسل 6 در چین

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در گزارشی به نقل از رسانه های خبری چین، از پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره آزمایشی جهان با قابلیت اینترنت نسل 6 در چین همزمان با تصمیم پکن برای دستیابی به شبکه فوق سریع اینترنت در سال 2030 میلادی خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از رادیو ملی چین، این خبر یک سال بعد از آن منتشر شد که پکن پروسه ایجاد نسل بعدی از ارتباطات اینترنتی سیار خود را که انتظار می رود در سال 2030 میلادی عملی شود، آغاز کرده است؛ اگرچه تکنولوژی اینترنت نسل 6 هنوز هم سال ها با واقعیت فاصله دارد، اما مهندسان چینی می گویند که ماهواره آنها نوعی از امواج ارتباطاتی را آزمایش می کند که این امواج این قابلیت را دارند که قدرت فعلی سرعت اینترنت را 100 برابر کنند.

خبرآنلاین نوشت؛ رسانه های دولتی چین اینطور گزارش کرده اند که این ماهواره با قابلیت اینترنت نسل 6 روز جمعه گذشته همراه با 12 ماهواره دیگر و با یک موشک به فضا پرتاب شده است؛ وزن این ماهواره تقریبا 70 کیلوگرم معادل 154 پوند است؛ این ماهواره به نام سازنده اش یعنی دانشگاه فنی و علوم الکترونیک چین نامگذاری شده است؛ این دانشگاه با شرکت های فناوری حوزه هوا فضای «چنگدو گوژینگ» و «مینو اسپس» پکن روی این پروژه همکاری داشته است.

این ماهواره چندین وسیله آزمایشی را با خود حمل می کند و قرار است فناوری امواج «تراهرتز» را در فضا آزمایش کند؛ امواج تراهرتز که تشعشعاتی با فرکانس بالا هستند، قابلیت ارسال داده ها با سرعت 50 گیگابایت در ثانیه را فراهم می کنند که این امر به معنای فراهم کردن سرعت انتقال داده ها با سرعتی 100 برابر سرعت امکان پذیر امروزی اینترنت است و شبکه های اینترنتی بی سیم به حداکثر سرعت 500 مگابایتی خود می رسند.

بر اساس اظهارات شیو یانگ شنگ از اعضای آکادمی مهندسی چین، اینترنت نسل 6 ترکیبی از شبکه ارتباطی ماهواره ای با شبکه ارتباطی زمینی است و سرعتی 100 برابر سرعت اینترنت نسل 5 دارد.

باند فرکانسی اینترنت نسل 6 قرار است از طیف امواج میلی متری مربوط به اینترنت نسل 5 به طیف امواج تراهرتز گسترش پیدا کند.

بر اساس این گزارش، این ماهواره آزمایشی اولین مورد استفاده از فناوری ارتباطات تراهرتز است که با استفاده در فضا مورد بررسی و تائید قرار خواهد گرفت؛ این ماهواره از مرکز پرتاب ماهواره ای «تای یوان» در استان شمالی «شانشی» چین و توسط موشک حامل موسوم به «لانگ مارچ 6» به فضا پرتاب شده است.

چین تحقیق و تولید اینترنت نسل 6 را نوامبر سال گذشته میلادی و درست چند روز بعد از دسترسی به شبکه های اینترنت نسل 5 در این کشور، آغاز کرد.

دفتر فناوری چین 37 متخصص ارتباطات مخابراتی را از دانشگاه ها، نهادها و شرکت ها انتخاب کرده و یک هیئت تشکیل داده است که وظیفه آن تدوین مراحل تولید اینترنت نسل 6 و ارائه امکان عملی به کارگیری آن است؛ «ونگ شی» معاون دفتر فناوری چین گفته است که وظیفه این هیئت همکاری با کارشناسان در مسیر تدوین یک طرح تحقیقاتی خاص برای اینترنت نسل 6 و انجام تحقیقات مقدماتی درباره آن است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شین هوا»، چندین شرکت مخابراتی در چین از جمله «هواوی»،‌ « ZTE»،‌ «شیائومی» و «چاینا تلکام» نیز پروسه های تحقیقاتی خاص خود درباره اینترنت نسل 6 را آغاز کرده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید