ناامیدی ترامپ و اطرافیانش از اثربخش بودن اقدامات حقوقی برای کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سبب شده تا آنها به فکر سناریو‌هایی بیفتند که از سوی رسانه‌ها خطرناک و بی‌سابقه توصیف می‌شود.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت: تیم حقوقی کارزار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا همچنان به تلاش برای به چالش کشیدن پیروزی رقیب ادامه می‌دهد اما روندهای قضایی چندان برای آنها خوشحال‌کننده نیست و آرای صادر شده در دادگاه‌های ایالتی نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان باید هرچه سریع‌تر از اثربخش بودن راهکار حقوقی در جلوگیری از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن قطع امید کنند؛ وضعیتی که ترامپ را بر آن خواهد داشت که سناریوهایی نزدیک به محال را برای تغییر نتیجه انتخابات به کار بندد. 

برای جو بایدن پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری زمانی نهایی شد که او توانست در ایالت تأثیرگذار پنسیلوانیا پیروز شود و 20 رأی الکترال این ایالت را به حساب خود منظور کند. هرچند که در ادامه قطعی شدن پیروزی او در ایالت‌هایی نظیر جورجیا، آریزونا و نوادا کاندیدای دموکرات‌ها را به یک پیروزی با حاشیه امن قابل توجه رساند اما جمهوری‌خواهان که در روزهای ابتدایی گمان می‌کردند اختلاف در این ایالت‌ها خیلی کم باشد، تلاش کردند با به چالش کشیدن آرای او مانع از نهایی شدن نتیجه شوند و اعلام نتایج را به زمانی پس از بازشماری آرا موکول کنند.

از جمله مواردی که از سوی جمهوری‌خواهان محل تردید قرار می‌گرفت و به عنوان «زمینه‌ساز تقلب بزرگ» از آن نام برده می‌شد، آرای پستی بود. تیم حقوقی کارزار رییس‌جمهور امریکا مدعی بود که پیشتازی ترامپ در مراحل اولیه شمارش آرا و بعد پیشتازی بایدن در پایان شمارش آرای پستی نشان‌دهنده وقوع تقلب در انتخابات است و دادگاه باید ابتدا شمارش را متوقف کرده و بعد آرای پستی را باطل اعلام کند. 

تمرکز طرح این ادعاها نیز بیشتر در پنسیلوانیا بود که ایالتی کلیدی به شمار می‌آید و تا پیش از نهایی شدن پیروزی بایدن در جورجیا و آریزونا، تغییر وضعیت در آن می‌توانست سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.

درخواست‌های ناامیدانه در پنسیلوانیا

در پنسیلوانیا پس از کشمکش‌های اولیه حقوقی، درخواست اصلی وکلای کارزار ترامپ به ابطال حدود 9 هزار و 300 رأی پستی که پس از سوم نوامبر به مراکز رأی‌گیری ارسال شده مربوط می‌شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این درخواست که صراحتا مغایر با رای قبلی دادگاه عالی پنسیلوانیا مبنی بر امکان شمارش آرای پستی که تا سه روز پس از تاریخ رسمی برگزاری انتخابات به مراکز رأی‌گیری می‌رسند، بود و از سوی دادگاه تجدیدنظر نیز مورد پذیرش قرار نگرفت تا شکستی دیگر در رقابت‌های حقوقی پنسیلوانیا نصیب جمهوری‌خواهان شود. قضات دادگاه تجدیدنظر تأیید کردند که به واسطه شیوع بیماری کووید- 19 شرایطی بی‌سابقه پیش روی دست اندر‌کاران انتخابات قرار گرفته و این شرایط باعث می‌شد تا «اختلالی گسترده» و «چالش‌هایی بی‌سابقه» برای رأی‌دهندگان به وجود آید، به همین دلیل ضرورت داشت تا فرصتی مناسب برای دریافت آرای پستی در نظر گرفته شود. بروکس اسمیت، قاضی ارشد این دادگاه گفته است که در تمام طول مدت بررسی این پرونده، قضات بر ضرورت در نظر گرفتن این موضوع که «رأی قانونی تمامی شهروندان باید شمرده شود» تأکید داشتند و رأی صادره نیز از بررسی شواهد و مستندات موجود حاصل شده است.

جمهوری‌خواهان از دادگاه عالی فدرال خواسته‌اند تا این پرونده را بار دیگر بررسی کند، اما فارغ از رأیی که دیوان عالی پیرامون حدود این 9 هزار و 300 رأی پستی صادر خواهد کرد بایدن همچنان پیروز نهایی در ایالت پنسیلوانیا خواهد بود. بر اساس آمارهایی که پس از شمارش 99 درصد آرای این ایالت منتشر شده، جو بایدن توانسته با اختلاف 63 هزار و 56 رأی در مقابل دونالد ترامپ به پیروزی برسد که باعث می‌شود حذف یا باقی ماندن 9 هزار رأی تأثیری در نتایج نهایی رقابت انتخاباتی در پنسیلوانیا نداشته باشد.

در فیلادلفیا که یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایالت پنسیلوانیا به حساب می‌آید نیز جمعه شب به وقت محلی، یک قاضی درخواست تیم حقوقی جمهوری‌خواهان مبنی بر ابطال بیش از 8 هزار و 200 رأی پستی را رد کرد تا بار دیگر دونالد ترامپ و نزدیکانش از تغییر وضعیت در این ایالت سرنوشت‌ساز ناامید شوند. در رأی صادره آمده است که «دادگاه هیچ شواهدی مبنی بر وقوع تقلب از طریق این آرای پستی در این ایالت نیافته است».

شکست سه‌باره در میشیگان

در ایالت میشیگان هم که به عنوان بخشی از دیوار آبی دموکرات‌ها شناخته می‌شود، جمهوری‌خواهان وضعیت بهتری ندارند. به گزارش سی‌ان‌ان، روز جمعه یک قاضی درخواست تیم حقوقی کارزار ترامپ مبنی بر توقف تأیید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در منطقه دیترویت را رد کرد. این سومین بار بود که در میشیگان قضات از دخالت در روند شمارش آرا و تأیید نتایج امتناع می‌ورزند و تأکید می‌کنند که بدون وجود شواهد و مدارک کافی امکان ابطال انتخابات یا توقف شمارش آرای نهایی وجود ندارد.

تیم ترامپ ادعا داشت که در دیترویت یک تقلب شگفت‌آور در آرای غیابی رخ داده و آرای ترامپ به نفع جو بایدن منظور شده است. پس از شمارش حدود 99 درصد آرا، جو بایدن توانسته در میشیگان اختلافی حدود 140 هزار رأیی را با رقیب خود به ثبت برساند و حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده که نه بازشماری آرا و نه درخواست‌های حقوقی تیم ترامپ نتواند خللی در این پیروزی ایجاد کند. 

در آریزونا، پس از آنکه قاضی متوجه شد بازشماری یا حتی ابطال تمام صندوق‌های مورد بحث وکلای تیم ترامپ نیز تغییری در نتیجه انتخابات ایجاد نمی‌کند، درخواست آنان را رد کرد تا تأخیری در روند اعلام نتایج به وجود نیاید و ایالت در موعد مقرر بتواند نتایج را نهایی کند.

در این پرونده جمهوری‌خواهان ادعا داشتند که برگه‌هایی که طی آن رأی‌دهندگان بر خلاف قوانین به چند کاندیدا رأی داده‌اند به نفع بایدن منظور شده اما در پایان رقابت‌ها اختلاف دو کاندیدا به اندازه‌ای بود که حتی احتساب تمام آن آرا به نفع ترامپ نیز نمی‌توانست تغییری در نتیجه نهایی ایجاد کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شواهد نشان می‌دهد تیم حقوقی «پورتر رایت موریس و آرتور» که تجربه زیادی در زمینه چالش‌های حقوقی در انتخابات دارد و با اخذ حدود 740 هزار دلار در تلاش برای تغییر نتیجه به نفع ترامپ بود هم از ادامه کار منصرف شده و کنار کشیده است.

انتحار علیه دموکراسی

ناامیدی ترامپ و اطرافیانش از اثربخش بودن اقدامات حقوقی سبب شده تا آنها به فکر سناریو‌هایی بیفتند که از سوی رسانه‌ها خطرناک و بی‌سابقه توصیف می‌شود.

نیویورک تایمز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشته است: «شکست ترامپ در تمامی راه‌هایی که برای تغییر نتیجه انتخابات امتحان کرده سبب شده تا برخی نزدیکانش به او پیشنهاد دهند از نمایندگان مجالس ایالتی که در اختیار اکثریت جمهوری‌خواه است درخواست کند الکتورهایی را برگزینند که بر خلاف آرای مردمی به ترامپ رأی دهند».

بر اساس سنت انتخاباتی در امریکا، اعضای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال رأی خود را به نفع کسی به صندوق می‌اندازند که اکثریت آرای مردمی را در ایالت متبوع‌شان کسب کرده است و هر کاندیدایی که به حد نصاب 270 رأی الکترال دست پیدا کند، رییس‌جمهور امریکا خواهد شد.

این اقدام که می‌تواند دموکراسی امریکا را به چالشی بی‌سابقه دچار کند، هرچند که دور و بعید به نظر می‌رسد اما با توجه به خصوصیات فردی ترامپ نمی‌توان آن را محال در نظر گرفت.

نیویورک تایمز درباره اینکه آیا ترامپ می‌تواند از این روش استفاده کند نوشته است: «کارشناسان حقوقی انتخابات و اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌هایی نظیر پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا و جورجیا احتمال رخ دادن این اتفاق را بعید می‌دانند و به دیده شک به آن می‌نگرند. تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجالس ایالتی در ایالت‌های مذکور نیز به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که نقشی برای خود در انتخاب الکتورها (گزینندگان) قائل نیستند و نمی‌خواهند درگیر سناریو‌هایی شوند که دموکراسی را در امریکا تهدید می‌کند».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.