گروه های راست‌ افراطی حامی ترامپ و مخالفان آنها قصد دارند در پایتخت تظاهرات جداگانه ای برگزار کنند. احتمال درگیری میان این دو بالاست.

 

به گزارش جماران به نقل از یو اس ای تودی، هزاران هوادار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از جمله راست گرایان افراطی از شهر‌های مختلف این کشور برای شرکت در «تجمع بزرگ» علیه نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری راهی واشنگتن دی سی پایتخت این کشور شده اند. این تظاهرات قرار است از مرکز شهر واشنگتن تا ساختمان دیوان عالی آمریکا برگزار شود.

در شبکه های مجازی هم تصاویری از  خودروهای حامیان ترامپ که به سمت واشنگتن می روند، منتشر شده است.

قرار است در اعتراضات پایتخت آمریکا با عنوان «راهپیمایی میلیونی آمریکا را دوباره باعظمت می‌ کنیم،» شخصیت های راست افراطی از جمله «آلکس جونز» یک طرفدار تئوری توطئه و صاحب رسانه اینفووارز به همراه «نیکولاس فوئنتس» که خودش را «ملی گرای آمریکایی» توصیف کرده حضور یابند.

همچنین شبه نظامیان گروه «نگه دارندگان سوگند» و همچنین گروه راست افراطی «پراود بویز» نیز گفته‌ اند اعضای آنها در این تجمع شرکت می‌کنند.

چند گروه چپ گرا از جمله گروه ‌های ضدفاشیستی و ضدنژادپرستیهم برای برپایی تجمعات متقابل در نزدیکی راست گراها برنامه ریزی می ‌کنند. انتظار می رود حامیان ترامپ در نزدیکی میدان آزادی واقع در شرق کاخ سفید جمع شوند. آنها به تجمعاتشان اسامی مختلف از جمله «تظاهرات برای ترامپ»، «تظاهرات بزرگ» و «دزدی را بس کنید» داده‌ اند.

احتمال درگیری میان این دو گروه بالاست و نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

برخی فعالان محلی هم نسبت به بروز خشونت در این جریان برگزاری این تجمعات ابراز نگرانی کرده‌ اند.

علاوه بر تجمع واشنگتن، اعتراضات حامیان و مخالفان ترامپ در چند شهر بزرگ دیگر سراسر آمریکا نیز برنامه ‌ریزی شده‌ اند.

پیشتر ناظران نسبت به بروز خشونت بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داده بودند. پس از شکست ترامپ مقابل جو بایدن، طرفداران هر یک از کاندیداها در برخی شهرها به خیابان ‌ها آمدند. در شهرهایی همچون واشنگتن و نیویورک، بسیاری از فروشگاه‌ ها از بیم بروز خشونت اقدام به حصارکشی کرده بودند. هنوز شمار زیادی از این فروشگاه‌ ها حصارها را جمع‌ آوری نکرده ‌اند.

با وجود گذشت 10 روز پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری 3 نوامبر، دونالد ترامپ همچنان نتیجه اعلام شده از سوی رسانه ‌ها را نپذیرفته و از طریق حقوقی شکایت ‌های خود را دنبال می ‌کند.

«جیسون میلر» مشاور ستاد انتخاباتی ترامپ هم پنجشنبه در حمایت از تجمع افراطی‌ ها اعلام کرد: فوران حمایت‌ ها از ترامپ را دوست دارم.

بنا بر اعلام رسانه‌ های آمریکا شمارش آرا تاکنون نشان می‌دهد جو بایدن با کسب 306 رای الکترال پیروز انتخابات شده، اما ترامپ و هودارانش می‌ گویند دموکرات‌ ها با «تقلب گسترده» نتیجه انتخابات را به نفع بایدن تغییر داده ‌اند.

شماری از سران کشور‌ها پیروزی بایدن را تبریک گفته ‌اند، اما ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته و هم‌ اکنون در تدارک تظاهرات خیابانی است.

رئیس جمهور فعلی آمریکا تاکنون هیچ سند معتبری از تقلب ادعایی در انتخابات را مطرح نکرده، اما به هواداران ترامپ وعده داده است در صورت ارائه مدارک مربوط به وقوع تقلب، یک میلیون دلار جایزه بگیرند.

دونالد ترامپ نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از احتمال شرکت در تظاهرات در شهر واشنگتن خبر داد.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «دیدن این همه حمایت گسترده و پرشور موجب دلگرمی است. به خصوص تظاهرات خودجوشی که در سراسر کشور در حال جوشش است، از جمله تظاهرات بزرگ روز شنبه در واشنگتن. خودم (هم) احتمالا در این تظاهرات شرکت کنم. در این انتخابات از ماشین‌ های شمارش آرا تا کل فرآیند آن تقلب صورت گرفته است.»

وی همچنین اعلام کرد که در دیوان عالی آمریکا نتیجه انتخابات را به چالش خواهد کشید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.