کامالا هریس که زمانی رویای تکیه بر کرسی اتاق بیضی شکل کاخ سفید را در سر می ‌پروراند، حال اولین بانویی در آمریکاست که به دومین فرد قدرتمند این کشور تبدیل شده و قرار است به عنوان معاون جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب او را دستکم چهار سال در سکانداری دولت همراهی کند.

 

به گزارش جماران، «کامالا هریس» به عنوان گزینه معاونت ریاست جمهوری آمریکا از سوی «جو بایدن» معرفی شد تا اولین زن سیاه پوستی باشد که در تاریخ آمریکا به این سمت منصوب می شود. حالا با پیروزی بایدن او نخستین معاون رئیس جمهور زن تاریخ آمریکا است.

هریس که تا همین چند ماه پیش، رقیب بایدن برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات بود، از خیل کاندیداهای دموکراتی بود که از بازگشت به توافق هسته‌ ای با ایران (برجام) سخن گفته بودند.

 

ap_20310783638641-b350f74ea5580363e18e2390ea7c0dde5d7b3760-s800-c85

 

او چهره شناخته شده‌ و با سابقه ‌ای در میان سیاستمداران به شمار می ‌رود. آرا و مواضع او درباره موارد مختلف به سبب حضور به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا در مجلس سنا و همچنین به سبب حضور در دور اولیه رقابت‌ های انتخاباتی درون حزبی دموکرات ‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 و شرکت در مناظره ‌ها برای همگان عیان و آشکار است.

کامالا هریس زنی سیاه پوست و مهاجر است. او دورگه است و تبار اصلی او از جانب پدرش به آفریقایی‌ تبارهای جاماییکا می‌ رسد و از جانب مادرش هندی است و آسیایی به شمار می‌ رود. او برخلاف بایدن که سیاستمداری پیر و سالخورده محسوب می ‌شود میانسال است و برای حضور در کسوت معاونت رئیس جمهور آمریکا جوان به شمار می‌ رود.

هریس که مانند بایدن و اوباما یک دموکرات میانه‌ رو شناخته می ‌شود، حمایت هر دو طیف دیگر حزب را نیز در اختیار دارد: هم حمایت برنی سندرز و جناح چپ حزب را و هم حمایت راست‌ گرایان پرنفوذ و پرسابقه حزب مانند خانواده کلینتون.

کامالا هریس کم ‌و بیش همراه و هم‌ نظر بایدن بوده است و می‌ توان گفت انتخاب او در بحث سیاست خارجی عملا تأییدی است بر مواضعی که بایدن در این حوزه داشته است؛ به ‌ویژه در مسائل خاورمیانه.

جا دارد پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، حال نگاهی به رویکرد وی درقبال برخی مسائل داخلی و خارجی داشته باشیم:

مواضع داخلی

اقلیت های نژادی

بایدن در سال 2019 در مصاحبه ‌ای با واشنگتن پست گفت سیاستمداران نباید به دلیل رنگ پوست یا ریشه های خانوادگی‌ شان در چهارچوب‌ های از پیش تعریف شده محدود شوند: «حرف اصلی ‌ام این بود: من همین هستم که هستم و خیلی هم با آنچه هستم راحتم. اگر آنچه من هستم برای شما مشکلی دارد، باید خودتان با آن کنار بیایید.»

هریس همواره گفته است که اصلیت نژادی‌ اش او را فرد مناسبی برای نمایندگی کسانی که در حاشیه اجتماع واقع‌ شده‌ اند، کرده است. حالا هریس این شانس را دارد که از داخل کاخ سفید به این گفته واقعیت ببخشد.

 

حکم اعدام

نظر هریس در بعضی زمینه‌ ها مانند ازدواج همجنس گرایان و حکم اعدام متمایل به چپ است اما شاخه پیشروتر حزب دموکرات اغلب از او انتقاد می‌ کنند که در مورد بسیاری از مسائل به انداز کافی رادیکال نیست. مخصوصا «لارا بزلون» استاد حقوق دانشگاه سانفرانسیسکو در مقاله ‌ای او را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

بزلون در مقاله ‌اش که در آغاز فعالیت‌ های انتخاباتی هریس منتشر شد، نوشت هریس مبارزات طولانی‌ای که برای اصلاح ساختار پلیس و قوانین مربوط به مواد مخدر و احکام مجرمیت را نادیده گرفته است و هیچ کاری در عملی کردن آنها انجام نداده است.

هریس که خودش را دادستانی پیشرو معرفی می ‌کرد، آن بخش از سوابقش که تمایلات چپ در آنها واضح ‌تر است را برجسته می ‌کرد. از جمله تهیه دوربین‌ های با قابلیت اتصال به بدن برای بخشی از نیروهای ویژه دادگستری کالیفرنیا به عنوان اولین نیرویی در کشور که امکان دسترسی به این دوربین ‌ها را پیدا کرد. همینطور رونمایی از بانک اطلاعاتی که امکان دسترسی به آمار مربوط به جرم و جنایت را برای عموم فراهم می ‌کند. با همه این کارها، او نتوانست همه را قانع کند.

 

اعتراضات نژادپرستانه

درطول فعالیت‌ های تبلیغاتی ‌اش جمله «کامالا پلیس است»، تکه کلامی شد که تمام تلاش‌ های هریس برای جلب نظر بخش ‌های لیبرال ‌تر حزب دموکرات را نقش بر آب کرد. اما بعد از پیوستن به مبارزات انتخابات 2020، سوابقش در اجرای نظم و قانون می ‌تواند برای حزب دموکرات مفید واقع شود چون رأی جمعیت میانه‌ روتر حزب و نیز مستقل‌ ها را جذب کرد.

درحالیکه که آمریکا گرفتار حسابرسی‌ های نژادی تاریخی ‌اش شده و بحث خشونت پلیس دوباره مساله حساس روز است، هریس در ردیف جلو ظاهر شده و میکروفن به دست می‌ خواهد صدای گروه‌ های پیشرو و رادیکال باشد.

هریس در برنامه ‌های تلویزیونی و مصاحبه‌ ها حرف از ضرورت تغییر در رفتار پلیس در سراسر آمریکا می زند. در توئیتر نوشته است افسر پلیسی که «برونا تایلور» زنی 26 ساله از کنتاکی را کشت باید دستگیر شود و بی وقفه می‌ گوید نژاد پرستی نهادینه شده در سیستم حکومتی باید از بین برود.

وقتی ایده‌ های رادیکالی چون قطع بودجه پلیس مطرح می‌ شود، طرحی که پیشنهاد می ‌کند بودجه ادارات پلیس کم شود و در عوض در فعالیت‌ های اجتماعی سرمایه گذاری شود- بایدن مخالفت می‌ کند. هریس در این باره موضع مبهمی دارد و در عوض از همه می‌ خواهد تعریف مجددی برای امنیت عمومی پیدا کنند.

او همچنین مخالف قانونی ‌شدن ماریجوانا است.

هریس مواضع مهمی درباره برابری جنسیتی و اقتصادی دارد و طرفدار مالیات گرفتن از ثروتمندان است.

 

مواضع بین المللی

ایران

در مورد ایران و خاورمیانه می‌توان گفت مواضع کلی او منطبق بر مواضع کلی حزب است اما در مواردی نظرات او بیشتر به جناح چپ و در موارد دیگری بیشتر به جناح راست گرایش دارد. برای مثال او از حامیان سرسخت توافق هسته ‌ای 2015 با ایران که موسوم به برجام است، بوده و هست.

هریس در همان سال، دستیابی به این توافق، آن را دستاورد مهمی خواند و به طرفین این توافق برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک تبریک گفت. در ادامه هم هریس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از این توافق به شدت انتقاد کرد و در دورانی که به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 2020 در رقابت ‌های درون حزبی قرار داشت تعهد داد که اگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا راهی کاخ سفید شود در روزهای آغازین با حفظ و احترام به تمام شرایط پیشین به توافق برجام بازخواهد گشت.

کامالا هریس در یکی از مصاحبه ‌های خود گفته بود: «اگر آمریکا بتواند راستی آزمایی کند که ایران به ملزومات سختگیرانه مشروح در توافق پایبند است، ما به توافق با ایران باز می ‌گردیم.»

می‌توان گفت مواضع هریس در قبال ایران شبیه مواضع اکثریت اعضای حزب و بالاخص شخص جو بایدن است.

هریس همچنین بعد از شهادت «سردار سلیمانی» که به دستور دونالد ترامپ انجام شد، از لایحه «نه به جنگ علیه ایران» در سنای آمریکا حمایت کرد.

هریس همچنین در مصاحبه‌ ای با تلویزیون «ام ‌اس ‌ان ‌بی ‌سی» گفته است: «به دنبال توسعه دادن برجام خواهم بود. اگر بخواهم صادق باشم، دوست دارم این توافق آزمایش ‌موشک‌ های بالستیک [ایران] را هم پوشش دهد.»

 

عربستان، مخالفت با جنگ یمن

هریس در مورد خاندان سلطنتی عربستان و ماجراجویی ‌های آل سعود و هم‌ پیمانانش در داخل و خارج از این کشورها، مواضع سخت و منتقدانه‌ای دارد.

بعد از ماجرای قتل «جمال خاشقجی» منتقد سعودی، روزنامه ‌نگار واشنگتن‌ پست و شهروند آمریکا، موضوع بحران انسانی شدید در یمن در نتیجه جنگ چندین‌ ساله برجسته شد و هریس از جمله اعضای کنگره بود که در این فضا علیه فروش تسلیحات به عربستان سعودی رای داد. سناتور کالیفرنیا، مخالف ادامه حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است.

او مخالف جدی جنگ نابرابر عربستان سعودی و ائتلاف حامی این کشور علیه یمن است. هریس بارها از ظلمی که به مردم یمن وارد آمده سخن گفته است و از این که دولتمردان آمریکا هم در این ظلم شریک هستند و از آل سعود حمایت می ‌کنند ابراز شرمساری و تاسف کرده است.

او بارها در مجلس سنا از فروش تسلیحات به کشورهای عربی و بالاخص عربستان به همین دلیل انتقاد کرده است و اعتقاد دارد سلاح هایی که بر اساس این قراردادها به دست اعراب می‌ رسد ابزاری است که با آن کودکان یمنی کشته یا آواره می ‌شوند. از این رو می ‌توان گفت مواضع هریس در قبال عربستان سعودی منطبق بر ادبیات و مواضع جناح چپ حزب دموکرات است.

 

روابط با یهودیان و رژیم صهیونیستی

در مورد روابط با یهودیان و به ویژه مواضع هریس در مورد رژیم صهیونیستی فرق دارد و مواضع او در این مورد بیش از هر کسی شبیه به خود جو بایدن و البته جناح راست حزب دموکرات است.

علاوه بر این که همسر هریس یهودی است و او رابطه و حضور قابل توجهی در اجتماعات و نهادهای یهودی و البته نهادهای بدنام و افراطی یهودی نیز دارد و از معدود چهره‌ های مورد حمایت جناح چپ حزب دموکرات است که رابطه حسنه ‌ای نیز با «آیپک» دارد و حتی به عنوان سخنران در مراسم و اجتماع این لابی راست ‌گرایان حامی رژیم صهیونیستی حضور پیدا کرده بود.

 

3522682

 

وی در سال 2019 در انجمن سالانه آیپک سخنرانی کرد و با رهبران آیپک در دفتر خود دیدار داشت و همین امر موجب انتقاداتی از وی شد.

هریس از ستایشگران رژیم صهیونیستی است.

بنابراین شاید بد نباشد اگر که بگوییم کامالا هریس قرار است در واقع از نقابی به نام جو بایدن استفاده کند و خود را پشت آن پنهان کند تا نقشه‌ های صهیونیست‌ ها را اجرا کند و کمکی باشد به ادامه حیات این رژیم در حساس‌ ترین منطقه جهان.

با وجود رابطه خوب با آیپک، هریس اما از طرح الحاق کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌ کند و صراحتا از دونالد ترامپ نیز خواسته بود که از این طرح حمایت نکند.

هریس در بهار امسال و در جنجال تصرف قلمرو فلسطینی در کرانه باختری با تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی، از جمله سیاستمدارانی بود که از ترامپ خواست با این اقدام مخالفت کند.

البته صهیونیست ‌ها یک لابی قدرتمند دیگر در آمریکا دارند که جی استریت (J street) نام دارد. این لابی از هریس حمایت نمی ‌کند.

هریس اوایل سال 2017 حمایت خود را از یک قطعنامه اعلام کرد که اساسا از دولت اوباما به دلیل اینکه آمریکا اجازه تصویب قطعنامه محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت را داده بود، انتقاد کرد.

او همچنین علنا با جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل (موسوم به بی ‌دی‌ اس) مخالفت کرد».

هریس سال 2016 در جمع یهودیان کالیفرنیا درباره محکمه عالی رژیم صهیونیستی و ساختمان آن از این الفاظ استفاده کرد: «معماری زیبا و روح طراحی یک تاثیرگذاری پایدار».

هریس در انتخابات سال 2016 از حمایت دو سناتور ارشد و نام آشنای یهودی کالیفرنیا به نام ‌های «باربارا باکسر» و «دایان فین استاین» برخوردار شد. باکسر سال 2016 اعلام بازنشستگی کرد و فین استاین و هریس دو سناتور این ایالت در کنگره امریکا هستند.

 

سوریه 

هریس در خصوص سوریه مخالف حمایت آمریکا از ترکیه برای حمله به کردهای سوری است. البته او مواضع تندی درباره «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دارد. 

 

ترکیه

هریس یک موضع جنجالی دیگر نیز دارد و آن اینکه با نسل کشی خواندن کشتار ارامنه از سوی امپراطوری عثمانی موافق است؛ طرحی که به مذاق ترکیه به هیچ وجه خوش نمی ‌آید.

در مجموع هماهنگی مواضع هریس در این زمینه با بایدن و سوابق آرای او در سنا در این حوزه نشان می ‌دهد اضافه‌ شدن او به تیم بایدن، نه نشانه تازه ‌ای از مواضع دموکرات ‌ها در حوزه سیاست خارجی می‌ دهد و نه حرف‌ های پیشین بایدن در این حوزه را دچار تردید می ‌کند. بایدنی که هریس را کنار خود دارد، همان بایدنی است که در وعده‌ هایش تأکید داشته در صورت پیروزی، فرمان دیپلماسی را خواهد چرخاند و سیاست خارجی آمریکا را به مسیر دوره اوباما، با توافق برجام، توافق پاریس و دیگر پروژه ‌های رئیس سابقش بازخواهد گرداند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.