پارلمان اروپا امروز پنجشنبه نام «آنگ سان سو چی» رهبر دولت میانمار را از فهرست «گروه» برندگان جایزه حقوق بشر «ساخاروف» حذف کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز،  «بانوی دموکراسی میانمار» در سال ۱۹۹۰ برنده این جایزه معتبر اروپایی شده بود اما به دلیل حضور در حصر خانگی، این جایزه را در سال ۲۰۱۳ از «مارتین شولتز»، رئیس وقت پارلمان اروپا دریافت کرد.

پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر نوشت: «تصمیم کنفرانس روسا (نهادی که رئیس پارلمان اروپا و رهبران گروه‌های سیاسی حاضر در پارلمان را در خود دارد) برای اخراج رسمی آنگ سان سو چی از تمام فعالیت‌های «گروه» برندگان جایزه ساخاروف، مجازاتی است در قبال انفعال و پذیرش جنایات علیه جامعه اقلیت روهینگیا.»

از سال ۲۰۱۷ و همزمان با بالا گرفتن حملات نظامیان و شبه‌نظامیان بودایی علیه مسلمانان روهینگیا، نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از اعضای این اقلیت از خانه و کاشانه خود گریخته اند. بسیاری از این آوارگان در کمپ‌های مرزی در کشور بنگلادش زندگی اسفباری را می‌گذرانند. سازمان ملل متحد سرکوب مسلمانان روهینگیا را مصداق «پاک‌سازی نژادی» دانسته است.

جامعه جهانی سکوت آنگ سان سو چی که عملا ریاست دولت میانمار را بر عهده دارد، به شدت محکوم کرده است. خانم سو چی به‌ویژه در سال‌هایی که در حصر خانگی به سر می‌برد، نماد دموکراسی‌خواهی و مبارزه با حکومت نظامیان در میانمار به شمار می‌رفت.

«هیدی هوتالا»، معاون پارلمان اروپا درباره این تصمیم گفت: « ما با نگرانی دریافتیم که وی در حالی که برای سال‌ها نماد آزادی و دموکراسی بود، هم‌اکنون و در مقام مشاور حکومت و وزیر امور خارجه میانمار، هیچ استفاده ای از پست‌های خود برای دفاع از حقوق مردم روهینگیا نکرده است. برعکس خانم سو چی، آشکارا از ارتش، عامل این وحشیگری‌ها حمایت کرده است. او درخواست پارلمان اروپا را ندیده گرفته و به ارزش‌های جایزه ساخاروف بی‌اعتنایی کرده است.»

با وجود اخراج آنگ سان سو چی از گروه برندگان جایزه ساخاروف، یک منبع آگاه در پارلمان اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت که امکان پس گرفتن خود جایزه از هیچ کسی وجود ندارد.

موسسه نوبل هم سال گذشته اعلام کرده بود که براساس مقررات این نهاد، امکان پس گرفتن جایزه نوبل صلح که در سال ۱۹۹۱ به خانم سو چی اهدا شد، وجود ندارد.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار گزارشی حمایت مالی شرکت «میانما اکونومیک هلدینگز» از اقدامات ظالمانه نظامیان ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی را که نقض حقوق بشر به شمار می‌رود، ثابت کرد.

براساس این گزارش بسیاری از اعضای هیئت‌مدیره و سهام‌داران نظامی این شرکت که در سال 1990 از سوی ارتش میانمار تشکیل شده است، در فهرست تحریم‌های آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا قرار دارند. این شرکت طبق سند ثبت شده از اداره سرمایه‌گذاری و هیئت مدیره در ژانویه سال جاری 381 هزار و 636 سهام‌دار خصوصی دارد که شماری از آنها پرسنل نظامی فعال و بازنشسته ارتش میانمار را تشکیل می‌دهند.

سربازان عالی‌رتبه میانمار در پست مهم شرکت مذکور استخدام شده و برخی از آن‌ها به‌دلیل ارتباطشان با پاکسازی قومی در ایالت آراکان و موارد نقض حقوق بشر در ایالات «کاچین» و «شان» میانمار از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و سایر کشورها تحریم شده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دو سرباز ارتش میانمار که ماه گذشته این کشور را ترک کرده‌اند، دستگیر و جهت حضور در جلسه دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات علیه بشریت که از سوی ارتش میانمار ارتکاب شده است، به لاهه منتقل شدند. این سربازان در اعترافات ویدئویی خود اعلام کردند که در کشتار و دفن مسلمانان روهینگیایی در گورهای دسته‌جمعی در شهرهای «بوثیداونگ» و «ماونگداو» مشارکت داشته‌اند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.